Januárban döntenek a hajdúnánási MotoGP-projektről – Ha nem versenypálya, akkor ipari park lesz a 600 hektár termőföld helyén

Tiba István miniszteri biztos szerint a háború miatt biztosan nem épül meg 2024-re a pálya, de ha állandósul a konfliktus, akkor még 2026-ra is „álom marad” a gyorsaságimotoros világbajnokság itteni megrendezése. Csúszás már a háború előtt is volt, akkoriban még Brüsszelt hibáztatta a Fidesz.

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!


MotoGP - Hajdúnánás
Elől motor, némileg háttérben most is Kósa Lajos
Facebook

Még 2022 végén, december 28-án járt a Hajdúnánási Televízió stúdiójában Tiba István (Fidesz), a térség országgyűlési képviselője, a város határába tervezett MotoGP-pálya megvalósításáért és a kapcsolódó fejlesztések koordinálásáért felelős miniszeri biztos. Az Itthon-otthon című műsorban beszélgettek a versenypályáról is, amelyet a műsorvezető „kukának” nevezett, mondván, a hajdúnánásiaknak már le kell mondaniuk arról, hogy a projekt megvalósulhat. A képviselő erre úgy reagált, hogy ő még nem mondaná kukának a beruházást.

„Ha azt mondjuk, hogy 2024-ben nem lesz MotoGP-verseny, ez teljesen igaz. Viszont én úgy gondolom, akkor mondhatjuk ki véglegesen, hogy nem fog MotoGP-pálya épülni itt, Hajdúnánás határában, ha lezajlottak a tárgyalások a jogtulajdonos Dornával, amelyek még előttünk állnak” – magyarázta a politikus, aki azt is elárulta, az információi szerint most januárban történnek meg ezek az egyeztetések. Tiba elmondta, a jogtulajdonosnak jelezni fogják, a háború hatásai miatt kizárt, hogy 2024-re megépüljön a pálya. Ugyanakkor a képviselő szerint fontos kérdés, hogy meddig tart az Ukrajnában zajló háborús konfliktus, mert ha évekig elhúzódik, akkor akár egy 2026-os dátum is „álom marad”.


MotoGP - Hajdúnánás

Facebook

Tiba István kifejtette, információi szerint az államnak már csak egy gazdával kell megállapodnia a célterület földjeinek megszerzéséhez, és amennyiben a spanyol Dorna Sports nem járul hozzá a MotoGP-futamok több éves csúszásához, akkor az érintett 600 hektáros területen ipari parkot fognak kialakítani. „Debrecen megtelt. Ezt tudomásul kell venni, a debreceni polgármester úr és minden hozzáértő elmondja, nincs több ipari terület a város környékén” – fogalmazott a képviselő. Tiba szerint a BMW beszállítói éppen most keresnek területeket, „naponta kopogtatnak” a minisztérium ajtaján a befektetők.


Debreciner - egy százalék
Kérjük, segítsd munkánkat adód 1 százalékával!
debreciner.hu

Július óta lebegtetik, hogy felfüggesztik a beruházást

Tavaly júliusban a Debreciner írt elsőként arról, hogy Tiba István ugyancsak a hajdúnánási helyi televízióban jelentette be, elképzelhető, hogy felfüggesztik a MotoGP-beruházást, és amennyiben a Dorna Sports nem megy bele a futamok több éves csúszásába, akkor ipari parkként hasznosíthatják a területet. „Nem lennék meglepve, ha ez a döntés születne, és azt hiszem, hogy akik egy picit reálisan gondolkodnak, és egyébként támogatták, örültek a MotoGP-nek, ők is azt mondanák, hogy ebben a helyzetben nem ez a legfontosabb, és nem erre kell költeni, hanem segíteni kell az ország működését” – mondta akkor a miniszteri biztos.


MotoGP - Hajdúnánás
MotoGP – Hajdúnánás
Facebook

Szeptemberben aztán számos más projekt mellett a kormány elhalasztott egy MotoGP-vel kapcsolatos víziközmű-beruházást, a 444 pedig az Építési és Beruházási Minisztérium egyik illetékesére hivatkozva azt írta, minden olyan projektet felfüggesztenek, ahol még nem kezdődött el az építkezés – a hajdúnánási pályaépítés márpedig ilyen.

Az építésért felelős állami cég, a Humda Zrt. egyébként szintén szeptemberben azt közölte az Átlátszóval, hogy az akkori ütem alapján 2024-ben megrendezhetik az első MotoGP-futamot. Azt Tiba István is többször hangsúlyozta, a pályaépítésnek csak anyagi gátja lehet, a szükséges előkészületeket ugyanis elvégzik.

A háború előtt még Brüsszelt hibáztatták

A beruházás elkaszálásának számos előjele volt már azelőtt is, hogy Oroszország 2022. február 24-én megtámadta Ukrajnát. Ahogy arról az Átlátszó beszámolt, a 2021. december 16-i hajdúnánási képviselő-testületi ülésen Nagyné Legény Ildikó (Fidesz), a város egyik alpolgármestere a MotoGP-beruházás kapcsán azt mondta, „azt gondolom, el kell ismernünk, hogy ez a folyamat egy lelassult, lassabb folyamat”. Ezt követően utalást tett arra, hogy valójában „Brüsszel” okolható a projekt csúszásáért. „Akkor, amikor Magyarországon a gazdaság újraindítása folyik, és ennek keretében folyó beruházások azért nem tudnak megvalósulni, mert mondjuk egy tőlünk nagyobb hatalom, egy Brüsszel azt mondja, hogy visszatart támogatásokat, mert a magyar kormány kiáll a magyar kultúra és a magyar érdekek képviselete mellett, akkor azt mondja a kormány, hogy lehet, visszább kell egy picit lépni, mert nem IMF-hitelekből akarjuk a beruházásokat megvalósítani, hanem saját forrásokból. Ezek a történések valóban tudják lassítani a beruházásokat, és valóban tudják érinteni a helyi lakosokat” – fogalmazott.

A kormány végül haladékot is kért a Dorna Sports-tól, hogy ne 2023-tól, hanem csak 2024-től kelljen jogdíjat fizetni a MotoGP és a Superbike versenyek után.

Emlékezetes, hogy 2020-ban Kósa Lajos (Fidesz) országgyűlési képviselő még arról beszélt, a tervek szerint 2023-ban már világbajnoki futamot rendezhetnek Hajdúnánáson. Ehhez képest 2023 januárjában még el sem kezdődött az építkezés, és az eddigi történések alapján nagyon úgy néz ki, hogy egyáltalán nem fog elkezdődni a későbbiekben sem.

Kapcsolódó írások:

Százmilliókat fizethettek már ki a MotoGP-pályáért felelős cégvezéreknek és Tiba István miniszteri biztosnak – Átlátszó

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy nem épül MotoGP-pálya Hajdúnánáson

Máris eladna 40 hektárt az állam a MotoGP-pálya miatt megszerzett hajdúnánási földekből – írja a Magyar Hang

Ősszel befejezik az előkészületeket, ezt követően dönthetnek a MotoGP-projekt felfüggesztéséről – írja az Átlátszó

Felfüggeszthetik a hajdúnánási MotoGP-beruházást

Lehet, hogy 2024-re sem készül el a hajdúnánási MotoGP-pálya – Átlátszó

Közel hárommilliárdos veszteséget termelt tavaly a MotoGP-pálya építéséért felelős HUMDA Zrt. – Átlátszó

Haladékot kért a kormány a hajdúnánási motorversenypálya építésére – 444.hu

Hajdúnánás alpolgármestere szerint Brüsszel lassítja a MotoGP pálya építését – Átlátszó

MotoGP: a kisajátításról még semmi hír, de már a földjeiken dolgoznának – Átlátszó

Végleg eltűnik a magyar MotoGP-projektért felelős cég – Menedzsment Fórum

Felgyorsult a hajdúnánási MotoGP-projekt, de a gazdák még mindig nem tudják, meddig maradhatnak – írja az Átlátszó

Elvették Palkovicstól a MotoGP ügyét, megszűnhet Tiba István miniszteri biztosi pozíciója is – írja a hvg.hu

„Semmiképpen nem adnék állami támogatást a MotoGP versenyekre” – interjú Kanász-Nagy Mátéval, az LMP társelnökével

Miniszteri biztossá nevezték ki Tiba Istvánt, a megbízatása az országgyűlési választások után még egy évig tart

Nettó 3,2 milliárd forintba fog kerülni a 2023-as hajdúnánási MotoGP-futam jogdíja

A kormány még hozzátolt 800 milliót a hajdúnánási MotoGP-pálya építéséhez

MotoGP-pálya mint a „tudomány fellegvára” – bemutatták a Hajdúnánás 2030 fejlesztési tervet

A hajdúnánási MotoGP-pályán 72 millióba kerül egy új munkahely – Mérce

Letette a nagyesküt a kormány: milliárdokat költünk autó- és motorversenyekre – mfor.hu

Kósa két éve dolgozik a MotoGP-pályán, mégsem árulja el, hogy megtérül-e valaha a 65 milliárdos beruházás – 444.hu

Szolid motorosok(k) a nánási ringen

Ez a cikk a „Szabad oldal” kezdeményezés részeként jelent meg, együttműködésben a Szabad Európával.


Szabad Európa

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!