Tiba István miniszteri biztos szerint a háború miatt biztosan nem épül meg 2024-re a pálya, de ha állandósul a konfliktus, akkor még 2026-ra is „álom marad” a gyorsaságimotoros világbajnokság itteni megrendezése. Csúszás már a háború előtt is volt, akkoriban még Brüsszelt hibáztatta a Fidesz.
Januárban döntenek a hajdúnánási MotoGP-projektről – Ha nem versenypálya, akkor ipari park lesz a 600 hektár termőföld helyén
Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!
Még 2022 végén, december 28-án járt a Hajdúnánási Televízió stúdiójában Tiba István (Fidesz), a térség országgyűlési képviselője, a város határába tervezett MotoGP-pálya megvalósításáért és a kapcsolódó fejlesztések koordinálásáért felelős miniszeri biztos. Az Itthon-otthon című műsorban beszélgettek a versenypályáról is, amelyet a műsorvezető „kukának” nevezett, mondván, a hajdúnánásiaknak már le kell mondaniuk arról, hogy a projekt megvalósulhat. A képviselő erre úgy reagált, hogy ő még nem mondaná kukának a beruházást.
„Ha azt mondjuk, hogy 2024-ben nem lesz MotoGP-verseny, ez teljesen igaz. Viszont én úgy gondolom, akkor mondhatjuk ki véglegesen, hogy nem fog MotoGP-pálya épülni itt, Hajdúnánás határában, ha lezajlottak a tárgyalások a jogtulajdonos Dornával, amelyek még előttünk állnak” – magyarázta a politikus, aki azt is elárulta, az információi szerint most januárban történnek meg ezek az egyeztetések. Tiba elmondta, a jogtulajdonosnak jelezni fogják, a háború hatásai miatt kizárt, hogy 2024-re megépüljön a pálya. Ugyanakkor a képviselő szerint fontos kérdés, hogy meddig tart az Ukrajnában zajló háborús konfliktus, mert ha évekig elhúzódik, akkor akár egy 2026-os dátum is „álom marad”.
Tiba István kifejtette, információi szerint az államnak már csak egy gazdával kell megállapodnia a célterület földjeinek megszerzéséhez, és amennyiben a spanyol Dorna Sports nem járul hozzá a MotoGP-futamok több éves csúszásához, akkor az érintett 600 hektáros területen ipari parkot fognak kialakítani. „Debrecen megtelt. Ezt tudomásul kell venni, a debreceni polgármester úr és minden hozzáértő elmondja, nincs több ipari terület a város környékén” – fogalmazott a képviselő. Tiba szerint a BMW beszállítói éppen most keresnek területeket, „naponta kopogtatnak” a minisztérium ajtaján a befektetők.
Július óta lebegtetik, hogy felfüggesztik a beruházást
Tavaly júliusban a Debreciner írt elsőként arról, hogy Tiba István ugyancsak a hajdúnánási helyi televízióban jelentette be, elképzelhető, hogy felfüggesztik a MotoGP-beruházást, és amennyiben a Dorna Sports nem megy bele a futamok több éves csúszásába, akkor ipari parkként hasznosíthatják a területet. „Nem lennék meglepve, ha ez a döntés születne, és azt hiszem, hogy akik egy picit reálisan gondolkodnak, és egyébként támogatták, örültek a MotoGP-nek, ők is azt mondanák, hogy ebben a helyzetben nem ez a legfontosabb, és nem erre kell költeni, hanem segíteni kell az ország működését” – mondta akkor a miniszteri biztos.
Szeptemberben aztán számos más projekt mellett a kormány elhalasztott egy MotoGP-vel kapcsolatos víziközmű-beruházást, a 444 pedig az Építési és Beruházási Minisztérium egyik illetékesére hivatkozva azt írta, minden olyan projektet felfüggesztenek, ahol még nem kezdődött el az építkezés – a hajdúnánási pályaépítés márpedig ilyen.
Az építésért felelős állami cég, a Humda Zrt. egyébként szintén szeptemberben azt közölte az Átlátszóval, hogy az akkori ütem alapján 2024-ben megrendezhetik az első MotoGP-futamot. Azt Tiba István is többször hangsúlyozta, a pályaépítésnek csak anyagi gátja lehet, a szükséges előkészületeket ugyanis elvégzik.
A háború előtt még Brüsszelt hibáztatták
A beruházás elkaszálásának számos előjele volt már azelőtt is, hogy Oroszország 2022. február 24-én megtámadta Ukrajnát. Ahogy arról az Átlátszó beszámolt, a 2021. december 16-i hajdúnánási képviselő-testületi ülésen Nagyné Legény Ildikó (Fidesz), a város egyik alpolgármestere a MotoGP-beruházás kapcsán azt mondta, „azt gondolom, el kell ismernünk, hogy ez a folyamat egy lelassult, lassabb folyamat”. Ezt követően utalást tett arra, hogy valójában „Brüsszel” okolható a projekt csúszásáért. „Akkor, amikor Magyarországon a gazdaság újraindítása folyik, és ennek keretében folyó beruházások azért nem tudnak megvalósulni, mert mondjuk egy tőlünk nagyobb hatalom, egy Brüsszel azt mondja, hogy visszatart támogatásokat, mert a magyar kormány kiáll a magyar kultúra és a magyar érdekek képviselete mellett, akkor azt mondja a kormány, hogy lehet, visszább kell egy picit lépni, mert nem IMF-hitelekből akarjuk a beruházásokat megvalósítani, hanem saját forrásokból. Ezek a történések valóban tudják lassítani a beruházásokat, és valóban tudják érinteni a helyi lakosokat” – fogalmazott.
A kormány végül haladékot is kért a Dorna Sports-tól, hogy ne 2023-tól, hanem csak 2024-től kelljen jogdíjat fizetni a MotoGP és a Superbike versenyek után.
Emlékezetes, hogy 2020-ban Kósa Lajos (Fidesz) országgyűlési képviselő még arról beszélt, a tervek szerint 2023-ban már világbajnoki futamot rendezhetnek Hajdúnánáson. Ehhez képest 2023 januárjában még el sem kezdődött az építkezés, és az eddigi történések alapján nagyon úgy néz ki, hogy egyáltalán nem fog elkezdődni a későbbiekben sem.
Kapcsolódó írások:
– Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy nem épül MotoGP-pálya Hajdúnánáson
– Felfüggeszthetik a hajdúnánási MotoGP-beruházást
– Lehet, hogy 2024-re sem készül el a hajdúnánási MotoGP-pálya – Átlátszó
– Haladékot kért a kormány a hajdúnánási motorversenypálya építésére – 444.hu
– Hajdúnánás alpolgármestere szerint Brüsszel lassítja a MotoGP pálya építését – Átlátszó
– MotoGP: a kisajátításról még semmi hír, de már a földjeiken dolgoznának – Átlátszó
– Végleg eltűnik a magyar MotoGP-projektért felelős cég – Menedzsment Fórum
– Nettó 3,2 milliárd forintba fog kerülni a 2023-as hajdúnánási MotoGP-futam jogdíja
– A kormány még hozzátolt 800 milliót a hajdúnánási MotoGP-pálya építéséhez
– MotoGP-pálya mint a „tudomány fellegvára” – bemutatták a Hajdúnánás 2030 fejlesztési tervet
– A hajdúnánási MotoGP-pályán 72 millióba kerül egy új munkahely – Mérce
– Letette a nagyesküt a kormány: milliárdokat költünk autó- és motorversenyekre – mfor.hu
– Szolid motorosok(k) a nánási ringen
Ez a cikk a „Szabad oldal” kezdeményezés részeként jelent meg, együttműködésben a Szabad Európával.