A támogatás vasúti infrastruktúra fejlesztésére szól. A 106-os vasútvonalat többek között éppen az akkugyár bővítése miatt kell áthelyezni.
Újabb 53 milliárdot ad a kormány a debreceni CATL-akkumulátorgyárnak otthont adó ipari park fejlesztésére
„Folytatódik Debrecen és a Kormány kiváló együttműködése” – osztotta meg követőivel a hírt Papp László (Fidesz), a város polgármestere április 8-án a közösségi oldalán. Előző éjjel jelent meg a Magyar Közlöny legújabb száma, amelyet kis túlzással debreceni különszámnak is nevezhetnénk, mivel számos határozat foglalkozik a hajdú-bihari megyeszékhellyel, a város neve pedig összesen 55-ször szerepel a dokumentumban.
Papp a bejegyzésében arról ír, a kormány támogatja a 33-as főút felújítással még nem érintett szakaszainak rekonstrukcióját a Bem tér és az M35-ös autópálya közötti szakaszon, a Határ út rekonstrukciójának folytatását, amely során az út burkolatát teljes hosszában felújítják a szükséges szerkezeti javításokkal, járda- és közvilágítás kiépítésével, valamint a régi közvilágítási lámpák okos LED-lámpákra cserélésével. Arra is kitért, még fenntarthatóbbá válik a – befagyasztott EU-s forrásokra hivatkozva egyelőre további ütemekkel nem folytatódó – Civaqua-program, mivel a létesítményeinek üzemeltetésére naperőműről biztosítják az energiát.
Amiről Papp, valamint a polgármesterre és a városháza szerkesztőségünkhöz el nem juttatott közleményére hivatkozó önkormányzati sajtó sem számolt be, hogy a kormány a 1111/2025. (IV. 7.) számú kormányhatározatával újabb közel 53 milliárd forinttal toldotta meg a számos akkuipari beruházásnak, többek között a kínai CATL-akkugyárnak is otthont adó déli gazdasági övezet infrastrukturális fejlesztésére szánt egyik támogatást.

Fotók: Polgár Tóth Tamás
Útban van az akkugyárnak és a kifutópályának
A kormányhatározat szerint a DGÖVASÚT-1 nevű, „vasúti infrastruktúra” leírású projektelemet 2023 és 2027 között valósítja meg a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium. Erre korábban 47,99 milliárd forint többletforrást szántak, ezt módosították most 100,96 milliárd forintra.
A „DGÖ”-kód a déli gazdasági övezetet rövidíti, amelyen jelenleg még keresztülhalad a Debrecent és a román határnál fekvő Nagykerekit összekötő 106-os vasútvonal. A jelen idő hangsúlyozása azért indokolt, mert ahogy arról 2023-ban a Telex beszámolt, a vonalat arrébb fogják tenni az ipari parkban hamarosan nyugati irányban bővülő akkumulátorgyár, valamint a repülőtér kifutópálya-fejlesztése miatt.

Hogy pontosan milyen vasúti módosításokat akarnak végrehajtani a 100,96 milliárd forintos támogatásból, az a vonatkozó kormányhatározatokból nem derül ki. Mivel a 106-os vasútvonal egyébként is rossz állapotban van, elképzelhető, hogy az áthelyezésen túl további fejlesztéseket is terveznek. A kérdéseinkkel megkerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot. Amint válaszolnak, cikkünket frissítjük.