Megszavazta a tulajdonosi bizottság, hogy közpénzből finanszírozzák a debreceni konténerváros szennyvízszállítását

Két ellenszavazat mellett döntöttek a támogatásról.

Május 29-én, csütörtökön ülésezett a debreceni önkormányzat tulajdonosi és gazdaságfejlesztési bizottsága, ekkor döntöttek többek között arról a Pacza Gergely városfejlesztési főosztályvezető előterjesztésében szereplő 36 milliós összegről, amelyet “csekély összegű” támogatásként adnának a Servicos Hungary Kft. nevű debreceni cégnek. Az önkormányzat ezzel részben finanszírozza a vállalat által Debrecen déli gazdasági övezetében üzemeltetett és karbantartott konténerváros háztartási szennyvizének begyűjtését. Mint korábban a Debrecinerben megjelent, a javaslatból nem derült ki, hogy ezt a költséget miért kell közpénzből fizetni. A konténervárosban a CATL-akkumulátorgyárat építő munkásokat szállásolták el.

A tulajdonosi és gazdaságfejlesztési bizottság ülésén három tucat előterjesztést tárgyaltak, az ülés reggel 8 órakor kezdődött, 8:36-kor pedig vége lett. Az előterjesztések többségéről fél-egy perc alatt döntött a bizottság, a legtöbbet egyhangúlag, kérdés, vélemény vagy hozzászólás nélkül fogadták el.

Ülésezik a tulajdonosi bizottság - 2025. május 29.
ülésezik a bizottság
Fotó: Kántor-Újvári Gerda

A szennyvízbegyűjtés kapcsán Madarasi István (Összefogás a Cívisvárosért) azt kérdezte, kinek a hibájából nem épült ki eddig a rendszer, mikorra kellett volna kiépülnie, tudott-e erről a beruházó vagy az üzemeltető, és mikorra várható a kész csatornahálózat.

A bizottság elnöke, Papp Viktor (Fidesz) válaszában arról szólt, a 36 millió forint egy keretösszeg, havonta lesz lehívható és havi elszámolás szükséges, továbbá nem biztos, hogy a cég a teljes összeget használja majd. Pacza Gergely azt mondta, a város komoly, összefüggő közműfejlesztést végez, a vízhálózat pedig pókhálószerűen működik: ha egyes elemeibe belenyúlunk, az hatással van az egészre. Hozzátette, nincs olyan lakossági ingatlan, amely ki lenne zárva a közműellátásból, az ipari parkokban pedig figyelembe kell venni a lakosság és a beruházás kölcsönös hatását egymásra. Elmondta, ez egy bonyolult rendszer, a fejlesztések párhuzamosan zajlanak, a biztonságos, folyamatos ellátás érdekében pedig új szennyvíztárolókat is kell építeni. Pacza állítása szerint ha minden jól megy, az ütemezés szerint akár szeptemberben elkészülhet a fejlesztés, egyébként pedig maximum év végéig lehet szükség a konténerházak szennyvizének ilyen módú tárolására.

Nagy kerülővel kellene szállítani a szennyvizet

Madarasi ezt követően hozzászólt, szerinte „ezzel nem vagyunk előrébb”. Nem érti, hogy amikor bevállalták a beruházást, miért nem vettek figyelembe minden felmerülő költséget. Elmondta, beszélt szolgáltatókkal, megkérdezte őket, hogyan számolják el a díjakat a déli gazdasági övezetben. Madarasi szerint a reptér melletti útlezárás növeli a költségeket és nagyobb környezeti terheléssel is jár, mivel a szennyvizet elszállító járműveknek nagy kerülővel kell közlekedniük az ipari parknál. Azt is hozzátette, nem tudja, ez mennyi költséggel járna, de a déli gazdasági övezetben már kiépített csatornahálózathoz tartozik több átemelőpont, amiket ha kiürítenek, tudnák használni a jelenlegi megoldás helyett.

Pacza Gergely azt felelte, az átemelők a teljes keleti városrész lakossági hálózatához kapcsolódnak, így nem lehet a konténerházak szennyvízelvezetőjét is ide csatlakoztatni, mert magas csapadékozás esetén már nem bírná el a vízmennyiséget.

Sáránd
Konténerházak Sárándon (Fotónk illusztráció)
Fotó: Polgár Tóth Tamás

Papp Viktor zárásként elmondta, a lakosság érdekében döntöttek úgy, hogy munkásszálló csak ilyen területeken épülhessen, de minél hamarabb meg kell oldani, hogy a csatornahálózatot kiépítsék. Megismételte, hogy a 36 millió forint nem biztos, hogy fel lesz használva, majd arra is kitért, hogy a tervezett városi költségvetésben van erre rendelkezésre álló összeg. A támogatást kérő cég egyébként eredetileg 37 millió forintot kért az önkormányzattól. A tulajdonosi és gazdaságfejlesztési bizottság végül Madarasi István és Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum) ellenszavazatával elfogadta a támogatásról szóló javaslatot.

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...