Az önkormányzati média heteken át puhította a náluk tájékozódó debrecenieket a parkolási rend változásainak befogadására. A polgármester és az alpolgármester tényként beszélt a részletekről, holott a közgyűlés még nem is szavazott azokról.
Majd talán lesznek P+R parkolók is Debrecenben, de még a tervezésükbe sem kezdtek bele
November 19-én jelentették meg a város honlapján és az önkormányzati Dehiren, hogy két ütemben változtatják meg Debrecen parkolási rendjét. Az önkormányzat hívott össze sajtótájékoztatót, melyen Papp László (Fidesz) Debrecen polgármestere azt mondta, a debreceniek kérésére álltak elő a kezdeményezéssel. Azt szeretnék elérni, hogy a helyi lakosok ingyen parkolhassanak otthonaik közvetlen közelében – egy lakcímen élő két személy egy-egy autója parkolhat majd díjmentesen.
Az éves – 6000 forintos – kedvezményes bérlet megszűnik. A bérletek árát 16,9 százalékkal emelik első körben, 2025. januártól. A változtatások második ütemét majd július 1-től léptetik életbe. Összesen öt zónát alakítanak ki, melybe 7166 új parkolót vonnak be. A bérletek a vásárlóikat a sajátjukon kívüli, alacsonyabb rendű zónákban is parkolásra jogosítják majd. A parkolójegyek árát is emelik 18,6 százalékkal (kivéve a Klinika parkolóját).
Megágyaztak a változtatásnak
Bár az elmondottak alapján úgy tűnhet, tényekről van szó, a változtatásokat még nem szavazta meg a várost vezető testület. Az önkormányzati médiaként használt Dehiren már hetek óta jelentek meg parkolással kapcsolatos cikkek, konkrétabban olyan írások, amelyek azt sugallták, hogy más városokban is rendkívüli problémát jelent az ott lakók parkolásának megoldása. „Jelentősen drágul a parkolás a fővárosi lakosoknak”, „Európában van, ahol évi 160 ezer forintnyi összeget fizetnek a helyi lakosok a parkolásért”, „Lakossági parkolás: Szegeden akár 100 ezer forintba is kerülhet két autó bérlete egy évre” – ilyen címeken jelentettek meg írásokat november 12. óta.
Eközben Barcsa Lajos (Fidesz) gazdasági ügyekért felelős alpolgármester a Facebookon posztolt arról, hogy megreformálják Debrecen parkolási rendszerét. „Bízom abban, hogy a Vénkertben élők is pozitív változást fognak tapasztalni, hiszen ezzel erősen csökkenteni tudjuk a nem itt lakó, de rendszeresen itt parkoló gépjárművek számát, akik sok esetben foglalják a helyet azok elől, akik itt élnek” – írta az alpolgármester.
Papp László is tett közzé hasonló bejegyzést a Facebook-oldalán. Itt négy pontba szedve részletezte az elérni kívánt célokat: ingyenes parkolás helyieknek, közösségi közlekedés igénybe vételére ösztönzés, a belváros forgalmának csökkentése és P+R parkolók létrehozása. Az utóbbi ponttal kapcsolatban, mely kifejezés olyan parkolókat jelöl, ahonnan személygépjárművüket hátrahagyva, közösségi közlekedésre szállhatnak az utasok, annyit jegyzett meg, hogy azok tervezését 2025 folyamán indítja el az önkormányzati tulajdonú DV Parking Kft., a kivitelezésüket 2026-ban kezdik meg.
A DKV is áremelést javasol
Ezen változásokkal egy időben áremelési javaslatot terjesztett a közgyűlés elé a Debreceni Közlekedési Zrt. is. A megváltozott utazási szokásokra és megnövekedett üzemeltetési költségekre hivatkozva 10,4 százalékos díjváltozást szeretnének elérni. Amennyiben a közgyűlés megszavazza az előterjesztést, úgy egy vonaljegy 500 forintba, az általános havi bérlet 9600 forintba, egy nyugdíjas bérlet 5500 forintba fog kerülni. A díjváltozás a pótdíjakra is hatna: a helyszíni bírság mértéke 7000 forintra nőne.
Kapcsolódó anyagok:
– Új vezetők a városi cégeknél, hosszabb dinnyeszezon, drágul a parkolás és a DKV-bérlet is