Nem kellene a debrecenieket infláció feletti díjemeléssel terhelni. A debreceni kerékpáros közlekedési lehetőségeket példaértékűnek tartják. A civilekkel pedig nem együttműködni akarnak, hanem beszélgetni.
A debreceni közgyűlési parkolási előterjesztés olyan, mint egy díszdobozba csomagolt zsíroskenyér – a Civil Fórum szerint
A debreceni közgyűlés idei utolsó ülése előtt egy nappal, november 27-én szerdán sajtótájékoztatót tartott a Civil Fórum Debrecen Egyesület. Az egyesület részéről Gondola Zsolt Zoárd és Balláné Csontos Ildikó önkormányzati képviselők szólaltak meg, míg vendégként a Derke (Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület) elnöke, Jónás Zoltán csatlakozott. A debreceni közgyűlés néhány előterjesztését kommentálták.
Gondola Zsolt Zoárd első mondataiban kifejtette, a Civil Fórum egyik célja, hogy a debreceni közügyek minél szélesebb körhöz jussanak el és ennek keretében szeretnék minél inkább színesíteni azt a szakmai bázist, amely tud segíteni ezen ügyek a megítélésében. Épp emiatt hívták meg szakértőként Jónás Zoltánt, aki Gondola szerint pártállástól függetlenül nagyon szigorúan szokta ismertetni a véleményét debreceni közlekedési témákban.
A Derke elnöke így kezdte: az elmúlt évtizedekben egyre inkább fokozódott a debreceni közúti közlekedés terheltsége, amivel párhuzamosan a parkolás problémája is súlyosbodott. „Amikor megláttuk a parkolási rendeletet, az kifejezetten pozitívumként tűnt fel benne, hogy megpróbál átfogó megoldást nyújtani, azonban ez még mindig messze elmarad attól a komplex gondolkodástól, ami egy városközlekedés szervezését kellene, hogy jelentse” – mondta.
A tervezett parkolási rendeletnek két nagy hiányossága van Jónás Zoltán szerint. Az első, hogy nem nyújt átfogó megoldást például a lakótelepek parkolási problémájára. Az nagyon jó irány, hogy a közelben lakó debreceniek számára ingyenesen biztosítható a parkolás, viszont a lakótelepeken továbbra is a késő esti, a hajnali órák azok, amelyek kritikusak, és erre a későbbiekben kellene valamilyen megoldást találni. A másik: a parkolási rendeletnek önmagában nem lesz hatása a debreceni közösségi közlekedés használatára.
A klasszikus húzó-fékező intézkedések, amelyek képesek a gépjárműhasználatot visszafogni és a közösségi közlekedés irányába terelni a város lakosait, teljesen hiányoznak Debrecenben. Nagyon nagy szükség lenne arra, hogy a közösségi közlekedés sokkal jobb eljutási időket biztosítson a lakosok számára. Ezt viszont sem a jelenlegi parkolási rendelet, sem a tarifák emelése nem abba az irányba tereli, hogy kényelmes, gyors és olcsó közösségi közlekedése legyen Debrecennek. Hogy ez bekövetkezzen, a parkolást díjakhoz kell kötni, hiszen ha elveszünk valamit, adott esetben a parkolást, akkor cserébe kell adni valamit a lakosoknak, jelesül egy sokkal jobb, sokkal használhatóbb és gyorsabb közösségi közlekedést.
Gondola Zsolt Zoárd kifejtette, a Civil Fórumnak az álláspontja az, hogy ez a közgyűlési előterjesztés olyan, mintha egy gyönyörű díszdobozba egy zsíros kenyeret csomagolnának be. Szerinte támogatandó az ott lakók parkolásának ingyenessé tétele, ami kedvező a debreceniek számára, ám jelentős díjemeléseket is tartalmaz az előterjesztés.
„Mi azt gondoljuk, hogy egy ilyen gazdag városnak, amelyről a polgármester rendszeresen elmondja, hogy hatalmas bevételei vannak, nem kellene a lakóit infláció feletti díjemeléssel terhelni. Amiért azt mondom, hogy jó elemek is vannak az előterjesztésben az az, hogy például próbál valamit kitalálni a P+R-re.” (park and ride – Parkolj le és utazz!, ami olyan parkolók megnevezése, amelyet közvetlenül egy autóbusz, vasúti vagy egyéb tömegközlekedési eszköz megállója vagy pályaudvara mellett, vagy annak közvetlen közelében hoztak létre, hogy a városba tartók ott leparkolhassák gépjárművüket, és átszállhassanak a városközpontba tartó közösségi közlekedési eszközre.)
„Az innovációt is hiányoljuk. Aki úgy vesz például parkolási bérletet, hogy közben vesz még két tömegközlekedési bérletet, az miért ne kaphatna kedvezményt? Hiszen ha van autója, meg van két buszbérlete, akkor valószínűleg elgondolkodik, hogy reggel melyikkel induljon el” – vélekedik Gondola.
A Civil Fórum szerint az előterjesztés hibája, hogy csak a háziorvosok kapnának kedvezményt. Úgy gondolják, hogy „a belvárosi részen Debrecen egyik gerincét az itt dolgozó vagy munkát biztosító kisvállalkozók, középvállalkozók, egyéni vállalkozók adják. Az, hogy ezeknek a vállalkozásoknak a működését elősegítenénk egy alapvető dolog.” Javaslatuk szerint a szakértők, a szakemberek, akik ezzel foglalkoznak, és akik a mostani előterjesztést is elkészítették, 60-90 napon belül tegyenek le egy olyan kiegészítési javaslatot, amibe belefér a kkv-k segítése is.
Az előterjesztés szavazásakor tartózkodni fognak. „Azért teszünk így, mert van benne jó elem, de van benne rossz elem is, ugyanakkor a díjemeléseket teljes mértékben elutasítjuk.”
A Debreciner kérdéseire a sajtótájékoztatón Gondola Zsolt Zoárd válaszolt:
– Szóba került a tömegközlekedés és az autósok közlekedése is. A Civil Fórumnak van valami terve a kerékpáros közlekedés szervezésére vagy népszerűsítésére?
– Szerintem Debrecenben jól működik a kerékpáros forgalom. Hozzáteszem, hogy vannak olyan találkozási pontok a gépjárművek és a kerékpárosok között, amelyek kifejezetten veszélyesek. Különösen az Egyetem sugárúton vannak azok a bekötőutak, ahol szinte minden nap van egy-egy baleset. Szerintem az, amit a város tett a kerékpáros közlekedésért, példaértékű, és nem hiszem, hogy ezt kellene fejleszteni.
– Van-e más debreceni civil szervezetekkel konkrét együttműködése a Civil Fórumnak most? És ha igen, akkor melyekkel milyen témában?
– Mi nem együttműködésre törekszünk, hanem közös gondolkodásra. Az együttműködés azt feltételezné, hogy valami okiratot aláírtunk és itt imádjuk egymást. Mi most a párbeszédet építjük, hogy a jövőben minél több közösség szólalhasson meg, minél többen mondhassák el a véleményüket. Az együttműködés szó nagyon formalizált, és úgy látom, hogy akár a kormánypárti civil szervezeteknél, akár az ellenzékieknél ez nagyon kiüresedett. Tartsunk majd ilyen frankó konferenciákat, amelyeken megmondjuk, hogy mi az igazság? Mi azt gondoljuk, hogy inkább beszélgetnünk kell a város ügyeiről.