Lázár János miniszter hatástanulmány előkészítését rendelte el a Debrecent és Nagykerekit összekötő 106-os vasútvonal kiváltásának szolgáltatási következményeiről.
Előbb eldöntötték, hogy az akkugyár miatt átrakják a vasútvonalat, most megvizsgálják, milyen hatása lesz a személyszállításra
Több utasítást is kiadott Lázár János építési és közlekedési miniszter Debrecent érintő fejlesztésekről a december 2-án megjelent Hivatalos Értesítőben. Kilenc feladatot nevez meg a város kapcsán:
1. Építési és Közlekedési Minisztérium és Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata közötti együttműködési megállapodás megkötése.
2. Hatástanulmány elkészítése a 106-os vasútvonal kiváltásának személyszállítási szolgáltatási következményeiről.
3. A debreceni Déli és Északnyugati Gazdasági Övezet infrastrukturális fejlesztéséhez kapcsolódó döntések előkészítése.
4. Debreceni Szakképzési Centrum fejlesztése kapcsán közbeszerzési eljárások megindítása három helyszínen: Brassai Sámuel Műszaki Technikum, Beregszászi Pál Technikum és Kollégium, Mechwart András Gépipari és Informatikai Technikum kollégiuma.
5. „Keleti-főcsatorna Felszínivíz Tisztítómű fejlesztése” tárgyú beruházás tervezői közbeszerzési eljárás megindításának kezdeményezése.
6. A debreceni ipari parki beruházásokkal összefüggő közúti fejlesztésekre irányuló kormányhatározatok módosításának előkészítése.
7. Vasúti pályaudvar kereskedelmi célú hasznosításának előkészítése.
8. Debrecen, Piac 18. szám alatti MÁV Igazgatósági épület hasznosításának bemutatása.
9. 1-es villamos fejlesztése finanszírozási lehetőségének vizsgálata.
A felsorolás második pontja, a 106-os vasútvonal kiváltásának potenciális hatásairól szóló tanulmány készítése annak fényében lehet meglepő, hogy Debrecen önkormányzata már 2021-ben döntött egy megvalósíthatósági tanulmány készíttetéséről a Debrecen és Nagykereki közötti vonal áthelyezését illetően. Akkor Papp László (Fidesz) polgármester a döntést azzal indokolta, különös figyelemmel kell lenni arra, hogy „az elővárosi és városi vasúti közlekedés fejlesztése ne korlátozza a gazdasági övezet területére letelepedni kívánó vállalkozások beruházási terveit”.
Az erről döntő közgyűlést még az előtt tartották meg, hogy bejelentették volna, hogy a kínai CATL vállalat akkumulátorgyárat épít a város déli gazdasági övezetében. A beruházás következő üteme várhatóan érinti azt a területet is, amelyen jelenleg a 106-os vasútvonal halad keresztül.