A Debrecenből Nagykerekibe vezető 106-os vasútvonal áthalad egy olyan területen, amelyet pár éve ipari parknak jelöltek ki. A területre a CATL aksigyárát tervezik, amelynek első ütemét már el is kezdték építeni.
Arrébb kell tenni egy vasútvonalat Debrecennél, mert az épülő aksigyár telkén halad át – Telex
A vasútvonalnak külön jelentőséget ad, hogy erre tervezik vezetni a Debrecen–Nagyvárad tram-traint, amely Magyarország második vasútvillamos-vonala lehet majd – adta hírül a Telex.
Az új nyomvonalra viszont még várni kell, az átépítésről ugyanis a közbeszerzést sem írták ki, ráadásul egyelőre a CATL is csak a sínpár keleti oldalán építkezik.
Mint kiderült, a 106-os vasútvonal nyomvonalának megváltoztatásáról igazából már évekkel korábban szó volt. A debreceni önkormányzat 2021-ben (tehát még a CATL-beruházás bejelentése előtt) megrendelt egy megvalósíthatósági tanulmányt a vasútvonal nyomvonalának megváltoztatásáról.
A minisztérium megerősítette, hogy a vasútvonal nyomvonalának áthelyezését évek óta tervezik, arra már megvalósíthatósági tanulmány is készült. A „nyomvonal-korrekcióra” pedig nemcsak a gyárépítés miatt van szükség, de azért is, mert a debreceni repülőtér kifutópályáját meg fogják hosszabbítani, a mostani vasútvonal pedig ennek is útjában lesz. Ráadásul az ipari parknak saját, teherszállításra alkalmas vasúti terminálra van szüksége, így más mellett a CATL akkumulátorait is kötött pályán szállíthatják majd az autógyárakba.
További részletek a Telex cikkében olvashatók.