A török Yapi Merkezi Holding építőcége augusztusban kötött szerződést a BMW-csoporttal a debreceni autógyár két gyáregységének megépítésére, erről azonban csak a török közvélemény értesülhetett, a több tízmilliárd forintos üzleti megállapodásról Magyarországon nem tettek közzé információt.
Törökök építik Debrecenben a BMW-gyár karosszéria- és présüzemeit – 24.hu
A magyar kormány és a BMW még 2018-ban jelentette be, hogy megállapodtak egy új generációs elektromos autógyár megépítéséről, az alapkőletétel azonban csak négy hónapja, júniusban történt meg – emlékeztet a 24.hu cikke.
A 2018 óta eltelt időszakban a kormány hatalmas összegeket költött arra, hogy biztosítsa a német cég jóindulatát. Jóllehet, először arról volt szó, hogy az állam közvetlenül csupán 12 milliárd forint körüli támogatást ad az előkészítő munkákra, az összeg hamarosan megtízszereződött. A kiadások túlnyomó részt olyan vasút-, közút- és közműfejlesztésre mentek, amelyek legfőbb haszonélvezője a BMW-gyár lesz.
A német autógyártó augusztusban az isztambuli székhelyű Yapi Merkezi Holdinggal szerződött le, de a vállalatvezetők budapesti megállapodásáról csak a török cég internetes oldalán lehet olvasni. A Yapi Merkezi építette az első török fejlesztésű elektromos autó, a TOGG gyártóüzemét, amivel állítólag lenyűgözte a németeket.
A török cég Debrecenben két hatalmas egység, a karosszéria- és a présüzem építésére kapott megbízást, amit 432, illetve 525 napos határidővel vállalt.
Egy ismert debreceni vállalkozóra hivatkozva a 24.hu azt írja, hogy a törökök sokkal „versenyképesebb árakat” ajánlottak, mint a magyar konkurencia. A hatékony munkaszervezés és a 20–30 százalékkal kisebb árak miatt a hazai vállalkozók még alvállalkozóként is nehezen tudnak labdába rúgni mellettük. A versenyelőnyhöz az is hozzájárul, hogy a török cég több százas, sőt a Debrecenben terjedő pletykák szerint akár ezres nagyságrendben hoz majd Törökországból vagy más olcsó munkaerőt kínáló országból munkásokat, akik a gyár területén felhúzott konténervárosban laknak majd.
További részletek a 24.hu cikkében olvashatók.