A gyár kapacitása 150 ezres helyett, inkább csak 80-90 ezer autó/év lehet a 2020-as évek második felében. Az eredetileg tervezett három helyett csak két modell-sorozat gyártása lehet biztos az új gyárban, mert a harmadik kapcsán a cég úgy döntött, hogy inkább Németországban állítaná elő. A BMW nem cáfolta a 24.hu információit, melyekről egy iparági forrástól szereztek tudomást. Értesülésük szerint az autóiparban érezhető bizonytalanság miatt változott a menetrend a debreceni BMW-nél. – A cikkben foglaltakra reagált a Külgazdasági és Külügyminisztérium.
Jóval alacsonyabb lehet a debreceni BMW-gyár kapacitása a megígértnél – 24.hu
„A német BMW Groupnál az a döntés született, hogy a Neue Klasse platformra épülő elektromos modellek közül az új 3-as sorozatot a müncheni főüzemben gyártják majd, az iX3 és az iX4-es sorozatok gyártása zajlik majd a debreceni gyárban. Ezzel a cég felülírta a korábbi terveket, a 3-as sorozatot lényegében »elvitte« a magyar üzemből és átszervezte a gyártást is” – írta a 24.hu egy iparági forrásra hivatkozva.
A BMW a debreceni üzemépítés bejelentésekor azt állította, hogy évente 150 ezer autó gyártására elég kapacitást terveznek. Ez módosulhatott 80-90 ezer autó/évre, melynek okaként a bizonytalan iparági környezetet határozta meg a 24.hu forrása. Mint írták, „a BMW esetében München nagyon fontos gyártási helyszín, ahol pontosan kell tervezni a termékportfólióval. Azáltal, hogy az elektromos autó gyártásának felfutása Európában a vártnál lassabban zajlik, a multicégek gyáraiban kapacitások szabadulnak fel.” Ezért válhatott szükségessé a gyártás újratervezése.
További fontos tényezőként említik az amerikai elnökválasztás nyomán végbemenő változásokat is: az új Trump-adminisztráció védővámokat vezethet be az európai autógyártókkal szemben. Az iparágban nem számítottak az amerikai külkereskedelmi politika ilyen gyors átalakítására – ez azért vált lehetségessé, mert az amerikai szenátus és a kongresszus is republikánus többségű lett, így a döntéseket fennakadás nélkül keresztülvihetik a törvényhozáson.
A BMW nem cáfolt
A német cég sajtóosztályáról az a válasz érkezett, hogy továbbra is évi 150 000 autó gyártásával terveznek. Állításuk szerint ezt csak az üzem felfutási fázisa után érhetik el. A debreceni üzem a jövő év végén kezdi meg a sorozatgyártást, ugyanakkor arról nem nyilatkoztak, hogy melyek lesznek a Debrecenben gyártott modellek.
A több mint 400 hektárnyi területen elterülő üzembe a vállalatcsoport 2024 végéig 1500 munkavállalót vesz fel. A tényleges sorozatgyártás hivatalosan 2025 végén indul. A 24.hu-nak több forrás is azt állította, nem lehet kizárni, hogy a sorozatgyártás kezdete 2026 első félévére tolódhat át. Ennek oka, hogy a BMW új technológiát, új hajtásláncot vezet be egy új gyártási helyszínen, ami többszörös kihívás elé állíthatja a céget.
Elcsíphető még a beígért 6 százalékos GDP növekedés?
Suppan Gergely a Nemzetgazdasági Minisztérium makrogazdaságért felelős helyettes államtitkára október végén azt nyilatkozta, hogy „elcsíphető a jövő évi 6 százalékos növekedés”. A politikus éppen a járműipart emelte ki a növekedés motorjaként. A helyettes államtitkár szerint a BMW és CATL beruházásai elképesztő hatást gyakorolnak majd a magyar GDP-re, amikor megkezdik a termelést 2025-ben. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter pedig még áprilisban úgy fogalmazott, hogy a BMW és a CATL hazai gyárai 3-ról 4 százalékra is emelhetik a teljesítményt. A 24.-hu szerint a változások ismeretében korántsem állítható, hogy 2025 egészét lefedve dömpingben borulnak rá az új járműipari beruházások a magyar gazdaságra.
A 24.hu cikkében foglaltak szerint a magyar állam bőkezűen támogatta a BMW 2018-ban bejelentett autógyár-beruházását is. A debreceni üzem beruházási értéke 34,17 milliárd forint volt, amelyhez a kormányzat 12,32 milliárd forint támogatást adott – cserébe 645 új munkahely megteremtését várta el. „Ez kimagasló, 36 százalékos támogatásintenzitást jelentett a magyar állam részéről” – írták.
További részletek a 24.hu cikkében olvashatók.
A 24.hu cikkét ismertető szemléző publikációnkra reagált a Külgazdasági és Külügyminisztérium. Levelük itt olvasható: A BMW debreceni gyárának építése „teljes kapacitással zajlik”