Anonim szakértői Facebook-csoportot hoz létre a debreceni Civil Fórum

A szakértők személyazonosságának ellenőrzését a csoport adminisztrátoraira bíznák, az anonimitás megőrzését azért látják szükségesnek, mert szerintük a szakértők félnek.

A közeledő köz nélküli közmeghallgatásra készülve tolmácsolták a józsai lakosok kifogásait szerdai (november 20.)  sajtótájékoztatójukon a Civil Fórum Debrecen Egyesület képviselői. Debrecen-Józsa lakói a közelben épülő Eve Power akkumulátorgyár miatt aggódnak.

A társadalmi felelősségvállalás jegyében vállalniuk kéne a nyilvános fórumot

Korábban az Eve Power megígérte, hogy törekedni fognak az átláthatóság minden aspektusának betartására, mégis komoly nyomozómunkára volt szükség a beruházással kapcsolatos biztonsági jelentés felkutatásához – vezette fel a sajtótájékoztató témáját Illés-Rácz Mariann frakcióvezető-helyettes. Állítása szerint a vállalatok előszeretettel élnek a társadalmi felelősségvállalás kifejezéssel, igyekeznek úgy tenni, mintha ellensúlyozni szeretnék káros tevékenységüket, például fák ültetésével. (Kapcsolódó cikkünk: Környezettudatosságot ígér az újabb debreceni akkumulátorgyár – Benyújtotta a környezethasználati engedély iránti kérelmét az EVE Power)

Civil Fórum
Fotók: Papp Dávid

Ezért szeretnék felhívni az Eve Power figyelmét arra, hogy a társadalmi felelősségvállalás szellemiségében vállalják el egy nyilvános közmeghallgatás rendezését, melyhez segítségüket ezúton fel is ajánlják. A frakcióvezető-helyettes elmondta, a biztonsági jelentésben olvashatók szerint nem veszik figyelembe a többi, jelenleg épülő beruházás hatását. A Civil Fórum úgy véli, ez nagyban erodálja az akkumulátorgyárakkal szembeni bizalmat. Szükségesnek látják egy országos hatástanulmány elkészítését. Mivel a kérdésben egyre gyakrabban van szükség szakértők állásfoglalására, anonim és zárt Facebook-csoportot hoznak létre abból a célból, hogy ott a szakavatottak biztonságban nyilváníthassanak véleményt.

Sok lakos csak az építkezés kezdete után döbbent rá a gyár méretére és közelségére

Kiss György alsójózsai lakos, aki korábban a Civil Fórum jelöltjeként indult önkormányzati képviselőjelöltként, elmondta, annak idején éppen a tiszta levegőért és a természet közelsége miatt költöztek oda. Meglátása szerint, csak a lakosság nagyon kis része támogatja a beruházást. Sokan csak az építkezések kezdete után döbbentek rá: mennyire hatalmas a gyár és milyen közel van. Emellett jelezte, a helyieket nem kérdezik meg, pusztán kész tények elé állítják őket. A nagy ipartelep miatt a forgalom jövőbeli növekedését is várják; reggelente már most is kígyózó kocsisor áll mindenhol, ez is nagyban hozzájárul a kibocsátott káros anyagok mennyiségéhez.

Civil Fórum

A sajtótájékoztatón a Cívishír munkatársa arra volt kíváncsi, hogy a formai mellett tartalmi szempontból találtak-e kifogásolni valót az akkumulátorüzem környezethasználati engedélyében. Illés-Rácz Mariann azt válaszolta, hogy elsősorban a felhasznált energia és víz mennyiségét tartják túl nagynak. „Ha a CATL 40 gigawattórás, akkor ez 30, közel ugyanaz” – hasonlította a másik ismert Debreceni beruházáshoz. Elmondta, a projekt napi vízigénye még magasabb is, mint a CATL-é; bár a papírokon szürkevizet jelölnek meg, az tisztázatlan, mit értenek alatta pontosan. 168 tonna magzatkárosító, NMP nevű vegyi anyag kerül majd felhasználásra, melyből a használtat kamionokkal tervezik elszállíttatni. A vegyület lakott területhez közeli mozgatását is felelőtlenségnek tartják. A telep prognosztizált szén-dioxid-kibocsátása közel a debreceni közlekedés által kibocsátottal lesz egyenértékű, ezt is túl magasnak tartják a képviselők. Továbbá, éjszakai munkavégzésre is lehet számítani az üzemben, mely feltehetően zajjal jár majd. „A GÖD példájából kiindulva, tudjuk, hogy ez az állandó monoton zúgás zavarja a lakók nyugalmát” – mondta a frakcióvezető-helyettes. „A CATL sincs ennyire közel Debrecen lakott területéhez” – tette hozzá Gondola Zsolt Zoárd frakcióvezető. A környezeti hatástanulmányt egy ismeretlen betéti társaság készítette, mely egy Budapesti, negyedik emeleti lakásba van bejegyezve – mondta a képviselő.

A Debreciner is tett fel kérdéseket, azokra Gondola Zsolt Zoárd válaszolt.

Tervezik, hogy a Civil Fórum lakossági fórumot hív össze?

Csak abban az esetben, amennyiben az Eve Power erre hajlandó. Önmagában teljesen felesleges, hogy mi megbeszéljük, de annak utána ne legyen folytatása. Akkor van ennek értelme, ha a társadalmi felelősségvállalásban részt vesznek azok a cégek is, amelyek egyébként ezt hirdetik.

És velük felvették már a kapcsolatot?

Most.

Civil Fórum

Korábban beszéltek arról, hogy az önkormányzati választáson lehet fellépni az akkumulátorgyárakkal szemben. A választáson a Fidesz győzött Debrecenben. Milyen lehetőséget látnak a beruházások megfékezésére?

Az ellenőrzésére. Megváltozott a helyzet a választások óta: a Fidesz győzött Debrecenben. Elvileg az akkumulátorgyár támogatói nyerték meg a választást, bár matematikailag ez nem így néz ki, mert az összellenzék, akik az akkumulátorgyár-ellenességgel kampányoltak, több szavazatot kapotak, mint maga a Fidesz. Ennek megfelelően mi azt gondoljuk, hogy ma Debrecenben többségben vannak azok, akik nem akarják ezt a gyárat. De itt megy egy folyamat. Tehát kár lenne a homokba dugni a fejünket. Van egy engedélyezési folyamat, itt vannak a kínaiak, teszik le a betont. Meg kell változtatni nekünk is a stratégiánkat, mindenféleképpen arra kellene szorítani ezeket a gyárakat, hogy azért ne érezzék annyira otthon magukat.

Hogyan lehet egy anonim, önök által létrehozott Facebook-csoportban ellenőrizni azt, hogy a hozzászóló szakértők valóban szakértők-e?

Gondolom, a csoportot kezelő adminisztrátorok megkérdezik majd, hogy ő mégis milyen szakértő, tehát azt, hogy például egyetemen dolgozik-e. Félnek az emberek. Ez vonatkozik egyébként arra az értelmiségire is, aki el szokta mondani a véleményét – naponta kapunk ilyeneket –, de magánlevelekben. És mi szeretnénk ezt azonnal összehozni, hogy a látszata is meglegyen. Ezt annak az ellensúlyozására terveztük, hogy a város által létrehozni kívánt kontrollingrendszer csak utánkövet. Tehát amikor már bekövetkezett valamilyen eltérés az adatokban, akkor jelez. Akkor kell szólni majd a hatóságnak, ami „nagyon szigorúan”, majd hat hónap után egymillió forintra megbírságolja a céget. Ezt a folyamatot mi nem tartjuk helyesnek, nem tartjuk megalapozottnak. A közvélemény nyomását szeretnénk erre felhasználni – márpedig ehhez szakértőkre van szükség. A civil mozgalmakat nagyra értékeljük, mi is azok vagyunk. Mi mindig figyeltünk arra, hogy ha megszólalunk, legyenek mögöttünk szakértők, de most már bővíteni kell ezt a bázist, egyre mélyebb szakmai kérdésekben kell állástfoglalni.

Civil Fórum

A Debreciner kérdéseire adott válaszok nyomán a Civishír munkatársa ismét kérdezett, arra volt kíváncsi, hogy nincs-e olyan szakértő, aki neve vállalása mellett nyújthatna szakvéleményt. A kérdésre Gondola Zsolt Zoárd azzal válaszolt, hogy nincs ilyen, mert félnek az emberek. Ezekben az esetekben a jogsegélyfórumok sem tudnak annyi védelmet nyújtani, hogy az emberek felvállalják arcukat. A frakcióvezető szerint a portástól a professzorig mindenki jelentkezett már náluk, de nem merték nevüket adni a nyilatkozataikhoz.

A Debreceni Nap munkatársa arról érdeklődött, a Civil Fórum szerint mi volt az oka annak, hogy nem épült ki négysávos összekötő út Debrecen és – nemcsak Józsa, hanem – Hajdúböszörmény között. Gondola Zsolt Zoárd szerint a pénz hiánya miatt. A frakcióvezető elmondta, amióta csak eszét tudja, be volt tervezve a négysávos út vagy HÉV a települések közé. Ennek megvalósítása állami döntésen múlik.

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!