A civilek úgy látják, Debrecent egyre nagyobb terhelésnek teszi ki a közúti forgalom.
Nem vár jelentős eredményeket a Derke az új DKV-menetrendtől
A DKV november 18-tól módosította egyes járatainak menetrendjét, a debreceni közösségi közlekedési vállalat közlése szerint a lakossági kérések és az utasszámlálási adatok alapján. A 49-es autóbusz útvonalát, valamint a 10-es, a 10Y, a 17-es, a 17A, a 33E, a 37-es, a 39-es, 46-os, a 46Y, a 46H, a 60-as, a 60H, a 61-es, a 71-es, a 71A, a 72-es, a 73-as és a 146-os járatok menetrendjét változtatták meg.
Megkérdeztük Jónás Zoltánt, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) elnökét, ők hogyan látják a módosításokat. A szakember kifejtette, a november 18-tól érvényes menetrendi módosítások nem öltenek nagy volument. A 17/17A vonalcsoport kivételével inkább csak korrekciókat vagy rétegigényeket tartamaz: indulási időpontok változtak, néhány járat hosszabb útvonalon közlekedik és több vonal menetideje megnövekedett.
„Korábban már többször is javasoltuk, hogy menetrendek módosítását társadalmi egyeztetés keretein belül, az érintetett utasok bevonásával szabad elvégezni. Ezáltal elkerülhetőek a 49-es busz módosításához hasonló esetek, amikor rövid időn belül újból módosul ugyanazon vonal menetrendje” – fogalmazott Jónás Zoltán. Mint mondta, a 49-es a bevezetését követően most ismét módosult, rövidebb és ezáltal gyorsabb útvonalon közlekedik. A Derke szerint ezt a járatot már eleve így kellett volna bevezetni.
Az egyesület rendszeresen kap észrevételeket arra vonatkozóan, hogy a menetrendek változtatása időben egymáshoz túl gyakran és ad hoc módon történik, ami követhetetlenné teszi az utasok számára a módosításokat. Jónás Zoltán úgy látja, a menetrendi igazításoknak ciklusonként, előre ismert időszakok és dátumok szerint kellene történniük. Kifejtette, ez a helyközi közlekedésben például évente egy nagyobb volumenű változtatás és három úgynevezett menetrendpótlék (módosított menetrend) kiadásához igazítottan történik. Szerinte ezen alkalmak között csak nagyon indokolt esetben lenne szabad módosítani a menetrenden.
Nem lehet tudni, hogy mekkora a valós lakossági igény
A Derke elnöke elmondta, mivel a lakosságtól érkezett kérések tartalma továbbra sincs nyilvánosan dokumentálva, ezért nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy a módosítások oka milyen mértékben vezethető vissza valós lakossági kérésre, vagy mennyiben játszanak közre az üzemi igények. Jónás szerint a 17-es vonal járatainak sűrítését biztosan régóta igényelték a lakosok, a 33/33E esetén induló új késő esti és kora hajnali hétvégi járatok azonban nem éppen elégítik ki a mindennapos szükségleteket, inkább a hétvégén szórakozni vágyók igényeire lett szabva. Azt viszont a Derke nem érti, miért a belvárost elkerülő 33E indul gyorsjáratként, és miért nem 33-as jelzésű busz, amely a belvároshoz és a szórakozóhelyekhez közel, a Bethlen utcán át közlekedik.
„Habár a menetrendek módosítása alapvetően pozitív tartalmú, azonban az októberi módosítások tapasztalata okán jelentős eredményeket nem várunk. A város hónapról hónapra egyre nagyobb terhelésnek van kitéve a közúti forgalom zavaró hatásai miatt, ami továbbra sem teszi kellőképpen vonzóvá a közösségi közlekedés használatát” – vélik a civilek.