Debrecen polgármestere szeptemberben a cég kínai központjában járt, a látogatásról ő maga eddig nem számolt be. Már több mint négyszázan dolgoznak az akkugyárnak, 2025-ben pedig magasabb fokozatba kapcsol a toborzás. A vállalat hisz abban, hogy lesz elegendő helyi munkaerő, mivel majd Debrecenbe költöznek.
Készítik elő az épülő kínai akkumulátorgyár második ütemét Debrecen déli határában – Sajtótájékoztatót tartott a CATL
Sajtótájékoztatót tartott ma, november 20-án délelőtt a Debrecen déli gazdasági övezetében akkumulátorgyárat építő kínai CATL vállalat, itt kiderült, a cellagyártó épületük elérte a szerkezetkész állapotot, már az épületgépészeti és villamossági szerelések munkák zajlanak, az Inparktól bérelt összeszerelő üzemben pedig már el is kezdték a tömegtermelést.

Mivel az elmúlt két évben többször is úgy tűnt, mintha Debrecen vezetése a kínai cég helyett kommunikálna a városban épülő gyár mérföldköveiről és paramétereinek változásairól, megkérdeztük, milyen rendszerességgel és miről szokott konzultálni a CATL a helyi városházával. Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője a Debrecinernek elmondta, igyekeznek folyamatos kapcsolatot fenntartani a városvezetéssel. „A polgármester úr által vezetett delegáció ellátogatott a kínai cégközpontunkba is szeptemberben” – közölte. Szilágyi kifejtette, a rendszeres egyeztetések zöme olyan technikai ügyekhez kapcsolódik, mint az ipari park infrastrukturális fejlesztése, amelynek össze kell érnie a cég saját fejlesztéseivel. Hozzátette, protokolláris alkalmakon is találkoznak a város vezetésével.

Papp László (Fidesz) kínai gyárlátogatásával kapcsolatban a közügyekért felelős vezető egy újabb kérdésünkre annyit árult el, hogy az egy kínai körút egyik állomása volt, a polgármester néhány órát töltött az ottani akkumulátorgyárban.
A debreceni városháza szeptemberben egy közleményben már jelezte, hogy Papp László, Barcsa Lajos (Fidesz) alpolgármester és Szekeres Antal jegyző társaságában Kínába utazik, hogy testvérvárosi megállapodásokat írjon alá Ningtö (itt van a CATL székhelye) és Tiencsin városok vezetőivel, azonban gyárlátogatásról ebben nem írtak.
Ez azért is érdekes, mert 2023 januárjában, amikor Papp a CATL németországi gyárába, Arnstadtba vezetett egy delegációt, akkor azt a politikus igen komolyan dokumentálta a közösségi médiában, az útra még az önkormányzati médiát is magával vitte a városvezetés.

Már készítik elő a második ütemet
Mivel a CATL 2022-ben azt jelentette be, hogy három ütemben valósítaná meg a debreceni beruházását, megkérdeztük, mit lehet tudni jelenleg a többi fázisról, módosítottak-e az elmúlt évek gazdasági fejleményei a cég eredeti elképzelésein. Jason Chen, a CATL európai működéséért felelős ügyvezetője ezzel kapcsolatban közölte, az első ütem már nagyjából kész, a második pedig előkészítés alatt van. Mint mondta, közölni fogják a médiával, ha az erre vonatkozó részletes terv elkészül.

Több mint négyszázan dolgoznak a cégnél, jövőre felpörgetik a toborzást
A sajtótájékoztatón Jason Chen bejelentette, az első akkumulátorcellákat 2025-ben fogják legyártani. Hangsúlyozta, a gyártás zárt rendszerben történik majd, a cég nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelmi ellenőrző rendszerük kiépítésére és működtetésére. Mint mondta, a vízfogyasztás csökkentése érdekében adiabatikus hűtőtornyokat, valamint „szürkevizet” használnak, ezáltal 50 százalékkal csökkentik a gyár vízigényét.
A cég európai működésért felelős ügyvezetője közölte, a CATL már megkezdte az akkumulátormodulok összeszerelését az Inparktól bérelt 60 ezer négyzetméteres csarnokban, amely szintén Debrecen déli gazdasági övezetében található. Ehhez Kínából importált cellákat használnak fel.
Sidló Noémi, a vállalat kommunikációs és PR vezetője a sajtótájékoztatón elmondta, Debrecenből, a régióból és Magyarország más térségeiből vonzanának be munkavállalókat. Jelenleg a harmadik toborzókampányuk folyik, a cégnél már több mint 400-an dolgoznak. 2025-ben fokozzák a toborzást, valamint kínai szakemberek érkeznek Debrecenbe a gyártási technológia telepítésére és a dolgozók betanítására.
Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője közölte, globálisan már kilenc gyáruk kapott karbonsemleges minősítést, 2025-re a teljes alaptevékenységüket, tehát a debreceni gyárukat is szén-dioxid-semlegessé tennék. „Társadalmi felelősségvállalási törekvéseink részeként hozzájárultunk a Debreceni Egyetem Gyermekgyógyászati Klinikájának orvosi eszközbeszerzési programjához és folyamatban van egy adományozási megállapodás előkészítése a Hajdú-Bihari Vármegyei Gyermekotthoni Központtal is. Karácsonykor és húsvétkor élelmiszeradományokat szerveztünk, és idén is folytatni tervezzük a téli ünnepek alatti adományozást” – sorolta.
Lesz elég helyi munkaerő, mert ideköltöznek
Egy kérdésre válaszolva Jason Chen elmondta, a tárgyalások még folyamatban vannak azzal kapcsolatban, hogy hol létesítik az európai akkumulátorfeldolgozó üzemüket. Mint mondta, a cél az, hogy a feldolgozott akkumulátorokból kinyert anyagokat az európai gyártáshoz tudják felhasználni, így körkörös gazdaságot létrehozva.
Szilágyi Balázs újságírói érdeklődésre elmondta, a cég létszáma 2025-ben meg fogja haladni az ezret, év végére megközelítik a kétezer alkalmazottat. A teljes kapacitás 2026-ban várható, ekkorra fogják elérni a tervezett 2600 dolgozót. Azt is elmondta, először próbagyártást fognak végezni, 2025-ben még nem lesz folyamatos a termelés, többször le kell majd állítaniuk az üzemet.
Sidló Noémi kommunikációs és PR vezető arra a kérdésre, hogy lesz-e elegendő magyarországi munkaerő, azt felelte, ők hisznek ebben. „Mi azt gondoljuk, hogy vannak sokan, akik esetleg nincsenek most még itt, de ide fognak költözni, hiszen fejlődik Debrecen” – fogalmazott.
Azzal kapcsolatban, hogy mely cégekhez fog beszállítani a CATL, Szilágyi Balázs annyit árult el, 2012 óta stratégiai együttműködésük van a BMW-vel, valamint a Mercedesnek is szállítanak, de arról nem adnak ki adatot, hogy melyik gyárból.
Szilágyi Balázs ugyancsak egy kérdésre válaszolva osztotta meg a nyilvánossággal, hogy az Inparktól bérelt összeszerelő üzem használatba vételéhez és a termelés beindításához minden engedéllyel rendelkeznek, ahogy a saját gyáruk építéséhez szükséges engedélyek is a birtokukban vannak.
Sidló Noémi elmondta, a jelenlegi tevékenységükhöz az építkezéssel együtt kilencven százalék fölötti arányban dolgoznak magyar beszállítókkal. Szilágyi Balázs ezt azzal egészítette ki, hogy a termelés során kihívást jelenthet magyar cégeket találni, azonban a céljuk a beszállítói lánc lokalizálása. „Bizonyos esetekben az is kihívás, hogy egyáltalán európai beszállító legyen, de azon vagyunk, hogy hosszabb távon lokális beszállítói hálózatunk alakuljon ki” – magyarázta.
Szilágyi Balázs egy hidrogénmeghajtással kapcsolatos kérdésre reagálva közölte, a kutatásaik alapján a hidrogéntechnológia elterjedése esetén is szükség lesz az akkumulátoraikra, mivel nincs lehetőség az erőátvitel közvetlen megvalósulására.
November 19-én landolt az első cargo (teherszállító) járat a debreceni repülőtéren, amely menetrendszerűen, a tervek szerint hetente négy alkalommal közlekedik majd Kína és Debrecen között. Ezzel kapcsolatban Szilágyi Balázs azt mondta, a cég csak kivételes esetekben használ légi szállítást, ezért ezek a járatok nem az ő megrendeléseikre épülnek.