A költségvetésének nagyságát tekintve a fellegekben járó Debrecenben kell lennie pénzforrásnak a közlekedés biztonságosabbá tételére – fogalmazták meg ellenzéki politikusok, megjegyezve azt is, hogy a közlekedésbiztonság nem lehet pártpolitikai kérdés..
Gyalogosfigyelmeztető piktogramok a Jobbiktól
A jobbikos sajtótájékoztató idején, mintha csak odarendelték volna őket, féltucat alkalommal húzott el valamilyen rendőrautó a debreceni Csapó utcán járőrözve február 19-én, szerdán, sőt egy alkalommal szirénázva utána is eredtek egy elsőbbséget meg nem adó sofőrnek. Nemrég komoly ütközéses baleset történt errefelé, ez is adta az apropóját a sajtótájékoztatónak.
A gyalogátkelőhelyeken bekövetkező közlekedési baleseteknél a legfőbb ok a figyelmetlenség – az autósok és a gyalogosok részéről is. Erről beszélt a Jobbik két helyi politikusa, Herpergel Róbert, a párt választókerületi elnöke és Keresztesy Gergő megyei önkormányzati képviselő. A debreceni önkormányzat, illetve a közútkezelő figyelmébe ajánlotta magát és akcióját a két képviselő, hogy kövessék, támogassák őket: a gyalogosokat figyelmeztető piktogramokat festettek fel a napokban több zebra mellé. A Debreciner kérdésére válaszolva elmondták azt is, hogy összefognának más pártokkal, civilekkel, az önkormányzattal is, sőt ha másnak az övékénél innovatívabb ötlete van, beállnának a mellé is, hogy eredményt érjenek el a balesetmegelőzés terén.
Egy korábbi cikkünkben
szó volt róla, hogy bár országosan kevesebb gázolás történt 2019 során a közúti zebrákon, mint korábban, de az ebből adódó halálesetek száma nőtt, ráadásul Hajdú-Bihar megye országosan az 5. az ilyen jellegű baleseteket illetően.
Keresztesy Gergő úgy fogalmazott, hogy az autósok figyelmét efféle piktogramokkal nehezen tudnák felhívni a közelgő zebrára, ráadásul erre nincs lehetőségük, hogy az útra fessenek, így ezekkel a mostani aszfaltjelekkel elsősorban a gyalogosokra kívánnak hatni. Ám a gépjárművezetők – egyúttal a közlekedés minden szereplője – esetében a szemléletváltozást tartanák fontosnak az ellenzéki politikusok, s az erre való nevelést. Herpergel Róbert szerint ugyanis katasztrofális a jelenlegi közlekedési morál Debrecenben, úgy véli, hogy az autósok jó részének fogalma sincs arról, hogyan kell megközelíteni egy gyalogátkelőt. Emellett megérti azokat a kerékpározókat, akik a Csapó utcán inkább a járdát választják, mint a hivatalosan felfestett, de igencsak veszélyes utcai biciklisávot.
Ugyanakkor a gyalogosok hirtelen figyelmetlen lelépése a járdáról szintén veszélyhelyzetet teremt, és lehetetlen helyzetbe hozza az autósokat. Erre is hívják fel a figyelmet a járdára festett piktogramokkal, amelyek telefont és fülhallgatót ábrázolnak áthúzva. Mint a sajtótájékoztatón hallhattuk, több jó példa van erre a figyelmeztető kampányra Magyarországon és külföldön egyaránt. Egyébként a piktogramokat direkt messzebb helyezték el a járda szélétől, hogy amikor ránéz a gyalogos, még ne az úttestre lépjen a következő pillanatban, vagyis nehogy éppen ezek vonják el a zebrára lépők figyelmét.
Herpergel szerint most, amikor a debreceni vezetés azzal büszkélkedik, hogy csúcsokat dönt a város költségvetése, kizárt, hogy ne legyen forrás – ha nem is egyszerre, de fokozatosan, először az iskoláknál kezdve – a felfestésekkel, újrafestésekkel, egyéb fejlesztésekkel a balesetmegelőzés segítésére. Keresztesy Gergő civil közlekedési szakemberek bevonását is indokoltnak tartaná, például kiemelték a Derkét.