VÁROSŐR

Utak és útvesztők Debrecenben

Nincs könnyű dolga az idegennek, aki GPS nélkül akar közlekedni Debrecenben. De más meglepetések is érhetik.

Megpróbáltam elmagyarázni valakinek, aki az egyetem központi épülete felől akarta megközelíteni a Blaháné utcát (azzal a hiú reménnyel, hogy parkolóhelyet is fog ott találni). Nem volt könnyű. Még a régi beidegződés élt benne, hogy menjen a Rákóczi-Burgundia utca felé, aztán jobbra a Kossuth utcán, majd körbe a Sas utca-Dósa Nádor tér-Csapó utca-Liszt Ferenc utca irányába, de eszembe jutott, hogy a Kossuth utca csak a másik irányba járható. Újratervezés: menjen fel a Szent Annáig, fel a Piac utcára, jobbra a Kossuthra, majd ugyanaz a kör. Nem mondhatnám, hogy könnye megértette. Azzal pedig, hogy menjen be a Fórumba, de mégse menjen be egészen, mert van ott egy egérút a Vár utca felé, már nem is próbálkoztam. Az sem biztos, hogy a GPS ismeri ezt a cselt.


közlekedés

Lia

Nem tudom, készült-e már felmérés, hogy kinek az életét könnyítette meg a Kossuth – Szent Anna utcák egyirányúsítása, de hogy sok kerülőutat kell azóta megtennünk (ami bizony több benzinbe is kerül), azt mindenki tapasztalja. Akik kiagyalták, azok viszont bizonyára nagyon elégedettek önmagukkal.

Aztán ott van a körforgalmak kérdése. Biztos, hogy folyamatosabbá teszi a közlekedést, mint egy lámpás csomópont, és áramot se fogyaszt. Egyes szakemberek bele is szerettek, építik nyakra-főre. Ott van például a kihajtás a Decathlon áruháztól. Simán tudnánk balra fordulni a Balmazújvárosi útra, de nem, jobbra kell menni egy két-háromszáz métert, és egy körforgalommal vissza a lámpás kereszteződésig, pedig egy összehangolt lámparendszerrel egyszerűbb lenne. Ugyanígy – laikus véleményem szerint – igen egyszerűen meg lehetett volna oldani a be- és kihajtást a „madaras teszkó”, az Auchan parkolója felé, de valakinek itt is elszabadult a fantáziája, és megoldotta, hogy egy-két körforgalomban azért ott is keringhessünk.

Másutt viszont nem találtak rá erre a megoldásra, például a Hadházi-Nyíl utcák kereszteződésében ahol elég gyakoriak a koccanások. A hivatalos vélemény szerint kevés a hely egy körforgalomhoz. Nem akarok vitázni velük, de zsúfolt városközpontokban, például Győrött kisebb helyen is meg tudták oldani. Na jó, megnyugtattak mindenkit, hogy lesz lámpa – ha már a Nyíl utca kisebb jelentőségű kereszteződéseiben megoldották. Majd a Petőfi téri intermodális csoda részeként! Logikus, nemdebár, hiszen a Nyíl utca mégsincs olyan messze a Nagyállomástól, mint mondjuk Makó Jeruzsálemtől. Ja, hogy nem lesz intermodális központ belátható idő belül. Akkor ez is elmarad?


közlekedés

NT

Apropó, Petőfi tér. Még a tervezés idejében többen felvetették, hogy egy több száz méteres közúti alagút számos problémát vet fel, mint például a „húszemeletes” stabilitását, az esővíz elvezetését, a levegőcserét, ami a tervezőknek talán eszükbe sem jutott – de ez már a múlté, hál’ Istennek nem lesz ilyen gondunk.

Vannak persze még érdekes dolgok, valamennyi olvasónk tudna ilyeneket említeni. A minap például az Egymalom utcán döcögve az jutott eszembe, hogy talán az úttestet is műemlékké lehetne nyilvánítani, hiszen ezen, és a Kórház utcán kívül nem sok helyen maradhatott már macskakő. Egy barátom pedig a minap küldött fotókat a most elkészült józsai aszfaltozásról, ahol bizonyára unalmasnak tartották az egyenes útszéleket, mert furcsa, füvesítésre kevés öblöcskéket hagytak a szélén. De bizonyára erre is van valami magyarázat, mint mindenre.

Kövesi Péter írásai itt olvashatók: VÁROSŐR

HÁRMAN FOGUNK ÖRÜLNI, ha a Debreciner online újságunk előfizetését adja karácsonyi ajándékba!
Ő, akit megajándékoz, Ön, aki megajándékozza. És mi, a Debreciner szerkesztősége.
Ide kattintva lehet előfizetni a Debrecinerre.
Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!