Arról a 320 milliárd forint állami támogatásról volt szó egy szombati – június 10. – sajtótájékoztatón, amit akkumulátorgyárak megépítése helyett lakáskorszerűsítésekre vagy a közösségi közlekedés tényleges fejlesztésére is lehetne költeni az LMP szerint.
53 évig ingyen utazhatna minden debreceni az akkugyárak állami támogatásából – vetette fel az LMP
Bakos Bernadett, az LMP – Magyarország Zöld Pártja országgyűlési képviselője és Jármi Péter, a párt országos természetvédelmi szakszóvivője tartott sajtótájékoztatót a Debrecen és Mikepércs között épülő CATL akkumulátorgyár mellett. Egy tiltakozó, figyelemfelkeltő táblát is elhelyeztek a párt aktivistái.
Bakos Bernadett szerint indokolatlan az állampolgárok adóforintjaiból fedezett állami támogatás, amelyet úgy adtak oda a külföldi befektetőnek, hogy „nem kérdezték meg a magyar embereket, akarják-e gazdaságilag függővé tenni magukat ilyen gyáraktól, illetve szeretnék-e az 1970-es évek óta folyamatosan csökkenő vízbázisukat feláldozni ennek az iparágnak az oltárán”. A politikus közölte, az LMP határozottan kiáll amellett, hogy nem szabad ilyen módon támogatni az efféle gyárakat.
Jármi Péter adott ötleteket is, mire költhetnék ezt az összeget. Például Debrecen ingatlanjait kompellett módon korszerűsíthetnék energetikailag ebből a 320 milliárdból, ami szerinte valódi rezsicsökkentés lenne, hiszen a jelenlegi rezsit nagyjából a felére apaszthatná. Hozzátette, „hosszútávon az energiafüggőséget is csökkenthetnék ezáltal, például Oroszország felé, ha nem az onnan kapott gázzal fűtenék az utcákat”. Alternatív példaként hozta fel továbbá az LMP politikusa, hogy „ebből az összegből a debreceni közösségi közlekedést mindenki 53 évig ingyen használhatná, hivatkozva a Debreceni Közlekedési Vállalat évi 6 milliárd működési költségeire”.
Amerikai kutatásokat is említett a politikus: a tengerentúlon minden 1 dollárnyi közösségi közlekedésfejlesztés 4 dollárnyi gazdasági hasznot hozott az adott régióban, míg minden 1 dollár, amit az autópályákra, autós infrastruktúrára költöttek, valójában 2 dollár költséget okozott.
Jármi Péter külön megemlítette Kósa Lajos és Pósán László országgyűlési képviselőket, illetve Papp László debreceni polgármestert (mind fideszesek): nem hallotta tőlük, hogy bármiféle olyan fejlesztés mellett kardoskodtak volna az elmúlt időszakban, amelyekkel a kormány inkább az itt élőknek valójában fontos területek fejlesztését támogatná. Például azt is, hogy az országbérlet érvényes legyen a debreceni közlekedési vállalat járataira is.
A hétvégi sajtótájékoztató ideje alatt is folyamatosan dolgoztak a munkagépek a hatalmas területen zajló építkezésen.
A CATL kínai akkumulátorgyár debreceni ügyeiről itt olvashatod a Debreciner cikkeit.