Szótárt állított össze a Szülői Hang Közösség, amiben megadják a kormányzati kommunikációs panelek jelentését. Szerintük a státusztörvény nem a bajok valódi okait orvosolja, hanem pusztán tüneti kezelést próbál nyújtani azzal, hogy a pedagógusok kizsegerelésével elfedné a már most is kritikus és drámai mértékben növekvő pedagógushiányt. A kormányzat a valódi szakmai megoldások helyett továbbra is a spórolási és hatalompolitikai céljainak rendeli alá a magyar közoktatást; a rendőrminiszter kinevezése és a félrevezető kommunikáció ezt a célt szolgálja.
Fidesz-magyar szótár a státusztörvényhez – Szülői Hang
Az alábbiakban szó szerint megjelentetjük a közleményüket:
A pedagógusok jogállását megváltoztató státusztörvénnyel kapcsolatban a kormányzat folyamatosan sikerekről számol be, de a törvény és az egyeztetések hátterét nem részletezik. Szeretnénk megkönnyíteni a témában kevésbé jártas szülők és valamennyi érdeklődő számára a kormányzati kommunikáció értelmezését, ezért összeállítottunk egy rövid Fidesz-Magyar szótárt, melyben megadjuk a Fidesz kommunikációs paneljeinek jelentését.
Amikor a Fidesz 2011-ben elvette az iskolák és a pedagógusok autonómiáját és megnövelte a pedagógusok munkaterheit, mindezt azzal igyekezett elfogadhatóvá tenni, hogy a pedagógusoknak jelentős és értékálló béremelést ígértek a minimálbér emelkedéséhez kötve. Az intézményi és pedagógusi autonómia valóban megszűnt, a munkaterhek valóban nőttek, a béremelés értékállóságát viszont az első adandó alkalommal eltörölték, ami súlyos pedagógushiányhoz és a munkaterhek további emelkedéséhez vezetett.
Most ismét jelentős törvényi változtatást terveznek, a pedagógusok munkaterhei és kiszolgáltatottságuk tovább nő, de most már nincs is ehhez kapcsolódó béremelési garancia. A nemzeti költségvetésből továbbra sem áldoznak a béremelésre, azt az EU-s forrásoktól teszik függővé annak ellenére, hogy közoktatásunk finanszírozása saját nemzeti ügyünk. A hosszútávú béremelésre már nincs is ígéret, az EU-s forrásokból is csak 2030-ig tudnák garantálni a béremelést – ami egyébként kevesebb, mint ami a 2011-es eredeti ígéretekből következne –, de még az EU-s forrásokra sincsen garancia.
A törvény bevezetése kapcsán a kormányzat elutasította az érdemi nyilvános párbeszédet és vitát a szakmai szereplőkkel. A törvénytervezet nem ad megoldást a magyar közoktatás valódi problémáira, nem teszi vonzóvá a pedagóguspályát, és nem garantálja gyermekeink számára a minőségi oktatás feltételeit.
Nem a bajok valódi okait nézik, hanem pusztán tüneti kezelést próbálnak nyújtani azzal, hogy a pedagógusok kizsegerelésével elfednék a már most is kritikus és drámai mértékben növekvő pedagógushiányt. A kormányzat a valódi szakmai megoldások helyett továbbra is a spórolási és hatalompolitikai céljainak rendeli alá a magyar közoktatást; a rendőrminiszter kinevezése és a félrevezető kommunikáció ezt a célt szolgálja.
A státusztörvény várható következményeiről itt írtunk részletesebben.
A Szülői Hang Közösséget az oktatási kérdések iránt érdeklődő önkéntes szülők hozták létre. Oktatási rendszerünk gyermekközpontú, szakmai alapokon nyugvó megújítására törekszünk, és aktív részvételünkkel képviseljük a szülői szempontokat a közoktatást érintő témákban.