TUDTAD?

5 fontos tudnivaló a Debrecenbe tervezett kínai akkumulátorgyárral kapcsolatban

49 pontban szólította fel hiánypótlásra a CATL-t a kormányhivatal.

Elszabadult indulatok, kifütyült polgármester, megválaszolatlanul maradt kérdések…
A január 9-ei akkugyári közmeghallgatásról készült videóinkat ITT TALÁLOD!


YouTube - szerk

youtube.com/c/debreciner

Ma, január 9-én 16 órától a Kölcsey Központban tartják az első, törvény által kötelezően előírt közmeghallgatást a kínai CATL óriásvállalat Debrecen déli gazdasági övezetébe tervezett akkumulátorgyárának katasztrófavédelmi engedélyezési eljárása keretében. Az esemény apropóján összegyűjtöttünk néhány tényt a témával kapcsolatban:

1. Jóval nagyobb lesz a németországinál

Habár a beruházás támogatói gyakran érvelnek azzal, hogy a CATL egy hasonló gyára már Németországban is megfelelt a szigorú környezetvédelmi előírásoknak, nem árt tudni, hogy a Debrecenbe tervezett üzem az elképzelések szerint sokkal nagyobb lenne. A türingiai Arnstadtban 70 hektáron fognak kialakítani egy 14 gigawattórás termelési kapacitással és 2 ezer munkavállalóval üzemelő gyárat. Egyelőre az első ütem valósult meg 8 gigawattórás kapacitással, itt decemberben indult az akkumulátorok sorozatgyártása.

A debreceni üzem ezzel szemben a hivatalos bejelentések szerint a végső állapotában 221 hektáron valósul meg, 100 gigawattórás kapacitással fog működni, és 9 ezer munkavállalót foglalkoztat majd.

2. A dokumentumokban szereplő számok csak az első ütemre vonatkoznak

Habár a debreceni városvezetés ezt nem hangoztatja, a katasztrófavédelmi és környezethasználati anyagokban olvasható számok a CATL-gyár első ütemére vonatkoznak, hiszen erre kért most engedélyt a kínai cég. A biztonsági jelentés például mindössze 21,8 hektáros területet, valamint 2921 dolgozót említ, a környezethasználati dokumentáció szerint pedig a gyár 67 hektáron, évi 40 gigawattóra kapacitással fog működni.

3. Nem egyezik a két dokumentációban említett vízigény

Nem a terület nagysága az egyetlen adat, amely másképpen szerepel a dokumentációkban. Papp László (Fidesz) polgármester a környezethasználati anyagok közzététele után, azokra hivatkozva arról beszélt, hogy a gyár átlagosan „csak” napi 3378 köbméter, maximálisan pedig napi 6242 köbméter vízigénnyel fog üzemelni. Ehhez képest a biztonsági jelentés szerint a legnagyobb ivóvízigény „max. 15500 köbméter/nap és ~1500 köbméter/óra értékek közötti tartománnyal jellemezhető”.


Debreciner - egy százalék
Kérjük, segítsd munkánkat adód 1 százalékával!
debreciner.hu

4. 49 pontban szólították fel hiánypótlásra a CATL-t

December 7-én a környezetvédelmi hatóságként eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal 49 pontos hiánypótlási felhívást tett közzé, ugyanis hiányosnak találták a környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési dokumentációt. A hiányosságok többek között a gyár által alkalmazott technológiát és hulladékgazdálkodást, valamint az éghajlat, a levegőtisztaság és a talaj védelmét, továbbá a zaj és rezgés elleni védelmet érintették. A pótlás határideje éppen ma, január 9-én jár le. Cikkünk írásának idejéig az új anyagokat még nem tették közzé a kormányhivatal honlapján.

5. A gödi akkumulátorgyár megkeserítette a helyiek életét, az üzemekben döntően nem helybéliek dolgoznak

Habár az elmúlt években számos akkumulátorgyártással kapcsolatos beruházást jelentettek be Magyarországon, ezek közül kevés az, ami már üzemel is. Ezek közé tartozik a gödi Samsung-gyár. A Karátson Gábor Kör 2021-ben publikálta az ELTE humánökológia szakos hallgatói által készített, Akkumulátorgyárak árnyékában című 17 perces filmet, amelyben a Göd-Ért Egyesület tagjai kifejtik, milyen nehézségeket okozott számukra a gyár létesítése. „Pulzáló, sivító zaj, mint amikor egy sugármeghajtású gép fölszáll. Leginkább ahhoz lehet hasonlítani. Plusz van alatta egy alap moraj, amit a kompresszorházak vagy egyéb utility épületrészek produkálnak rendszeresen” – érzékeltette az üzem által okozott zajszennyezést Kuti Tamás helyi lakos. A videóban az is elhangzik, hogy az előzetes ígéretekkel szemben a gödi gyár dolgozóinak csak a fele magyar állampolgár.

A ma 16 órakor kezdődő közmeghallgatáson bármely magyar állampolgár részt vehet és kérdéseket tehet fel a beruházással kapcsolatban. Az eseményen a Debreciner munkatársai is ott lesznek.

Kapcsolódó írások:

Nem kellene elkapkodni ezeket az akkugyárakat

Minden kérdésre kötelező lesz válaszolni az akkumulátorgyárról szóló debreceni közmeghallgatásokon – tájékoztatott a TASZ

Debrecen és környéke is célpontja az akkumulátorgyártó nagyhatalmi törekvéseknek – Átlátszó

Nem korlátozzák a résztvevők számát és az időtartamot – ígéri Debrecen jegyzője a január 9-i CATL-közmeghallgatás kapcsán

A biztonsági jelentés szerint sokkal több vízre van szüksége a debreceni akkugyárnak, mint amennyiről Papp László beszélt

Tudják, hogy nálunk szennyezhetnek, ezért jön-nek Magyarországra az akkugyárak – véli Szabó Rebeka, a Párbeszéd társelnöke

Lakossági fórumon kérdezhetnek a debreceniek a városban épülő kínai akkumulátorgyárral kapcsolatban

„Hőszigetet jelent majd Debrecenben, elviselhetetlenné téve az életet”

Honnan lesz víz és energia a kínaiak debreceni akkumulátorgyárához? – Lakossági fórumot tartott az LMP

Jövőre adja be akkumulátorgyárakkal kapcsolatos országos népszavazási kérdéseit az LMP

Térképre tette Orbán Viktor épülő akkumulátorgyártó nagyhatalmát a Magyar Narancs

Kinevették Debrecen polgármesterét, a főispánt és a CATL magyarországi vezetőjét a mikepércsi közmeghallgatáson

Kiárusítja a debreceniek ivóvizét a kormány az LMP szerint

Csak a Fidesznek szabad? – Nem jelentette meg a debreceni önkormányzati média az LMP reagálását Kósa Lajos sajtótájékoztatójára

Mikepércsen tartják az első közmeghallgatást a Debrecenbe tervezett kínai akkumulátorgyár miatt

Megállíthatja-e egy debreceni népszavazás az „akkumulátor-nagyhatalmi rémálmot”?

Nem a Civaqua-programból biztosítanák a debreceni akkumulátorgyár vízigényét a város és az állam megállapodása alapján

Kellenek-e az akkumulátorgyárak, ha válság idején éppen az elektromobilitást építik le? – LMP-s sajtótájékoztató Debrecenben

Országos népszavazást kezdeményez az LMP az akkumulátorgyárakról

„Debrecen rövidesen az elektromobilitás világközpontja lesz”

Jövő hét elején indulhat az aláírásgyűjtés a Debrecenbe tervezett kínai akkumulátorgyárral kapcsolatos helyi népszavazásért

Első fokon átengedték az LMP debreceni akkumulátorgyárral kapcsolatos helyi népszavazási kérdéseit

Minden környezeti elemre negatívan hat a debreceni katódgyár üzemelése a hatástanulmány szerint – Átlátszó

Tíz dolog, amit nem mondtak el neked az akkumulátorgyártásról – Átlátszó

Zöld konzultációt indít és a kínaiakkal kötött akkumulátorgyár-szerződés nyilvánosságra hozását követeli az LMP

Újabb petíciót indítottak a Debrecenben épülő kínai akkumulátorgyár ellen

„A jelenlegi tudásunk szerint nincs ok az aggodalomra” – Nyugtat az államtitkár a debreceni akkumulátorgyár kapcsán

Benyújtotta a debreceni akkumulátorgyárral kapcsolatos helyi népszavazási kérdéseit az LMP

Ma vajon konkrétan miről tárgyalhatott a kínaiakkal a debreceni akkugyár ügyében Szijjártó Péter?

Nem a városvezetés, nem a kormány, hanem civilek szervezték az első fórumot a kínai akkumulátorgyár ügyében

Nem adja ki a kínaiakkal kötött megállapodás szövegét a Debreceni Vagyonkezelő

A kínaiak már a város határában vannak

„A betont is fel lehet verni” – A kínai akkumulátorgyárról beszéltek az LMP politikusai a Spirit FM műsorában

„A következő évszázadokra biztosan van elég víz” – jelentette ki Debrecen polgármestere a kí-nai akkumulátorgyár kapcsán

Várhatóan a magyar adófizetők finanszírozzák a debreceni akkumulátorgyár első 5 évét

Már februárban elkezdte kialakítani magyarországi bázisát a Debrecenben akkumulátorgyárat építő CATL – írja a 24.hu

Merre fordíthatja Debrecen sorsát a kínaiak akkugyára?

Erről szól a közszolgálat? Médiaaránytalanság Debrecenben

Még mindig számos tisztázatlan kérdés van a debreceni akkumulátorgyárral kapcsolatban az MSZP és a Mi Hazánk Mozgalom szerint

Petíciót indít a DK is a kínai akkumulátorgyár miatt, várhatóan jövő héten adja be népszavazási kérdéseit az LMP

Már 2025 elején elkezdené az akkumulátorgyártást Debrecenben a CATL – Aláírták a megállapodást a kínai óriásvállalattal

Semmit sem mond a debreceni akkumulátorgyárról a Future of Debrecen és a Nagyerdőért Egyesület

Nem vesz részt a DK a debreceni akkumulátorgyárról szóló városházi, zárt ajtós egyeztetéseken

Már több mint két éve folyamatosan készítették elő a CATL debreceni akkumulátorgyárát – Kósa Lajos szavai szerint

Nem tudja garantálni Debrecen biztonságos vízellátását a városvezetés – közölte a DK

„Ha a folyók kiszáradnak, az akkumulátorgyárak sem fognak működni” – A környezetvédelmi aggályokról szólt Debrecen közgyűlése

„Az lesz a vége, hogy Debrecen élhetetlen szellemvárossá válik” – Sajtótájékoztatót tartott az LMP az akkumulátorgyárról

Elvileg lehet helyi népszavazást tartani a kiemelt beruházássá minősített debreceni akkumulátorgyárról

Még egy kínai akkumulátorgyár épül Debrecenben?

Helyi népszavazást kezdeményez az LMP a kínaiak debreceni akkumulátorgyáráról

Aggodalmát fejezte ki a DK a Debrecenbe települő CATL-akkumulátorgyárral kapcsolatban

Sürgősségi megvitatást kért a Debrecenben felépítendő kínai gigagyár ügyében az MSZP-s képviselő

Szenzációs őrület, hogy ez mekkora giga!

Hiányzó tájékoztatás, zajszennyezés, kevés munkahely a helyieknek – Ezekről számoltak be a gödi akkumulátorgyár mellett élők

Az elmúlt évek egyik legnagyobb beruházása a Debrecenben épülő dél-koreai katódgyár, de sok még a tisztázatlan kérdés

Itt olvashatók ténytisztázó, adatszembesítő, ismeretterjesztő rovatunk, a TUDTAD? korábbi részei.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!