49 pontban szólította fel hiánypótlásra a CATL-t a kormányhivatal.
TUDTAD?
5 fontos tudnivaló a Debrecenbe tervezett kínai akkumulátorgyárral kapcsolatban
Elszabadult indulatok, kifütyült polgármester, megválaszolatlanul maradt kérdések…
A január 9-ei akkugyári közmeghallgatásról készült videóinkat ITT TALÁLOD!
Ma, január 9-én 16 órától a Kölcsey Központban tartják az első, törvény által kötelezően előírt közmeghallgatást a kínai CATL óriásvállalat Debrecen déli gazdasági övezetébe tervezett akkumulátorgyárának katasztrófavédelmi engedélyezési eljárása keretében. Az esemény apropóján összegyűjtöttünk néhány tényt a témával kapcsolatban:
1. Jóval nagyobb lesz a németországinál
Habár a beruházás támogatói gyakran érvelnek azzal, hogy a CATL egy hasonló gyára már Németországban is megfelelt a szigorú környezetvédelmi előírásoknak, nem árt tudni, hogy a Debrecenbe tervezett üzem az elképzelések szerint sokkal nagyobb lenne. A türingiai Arnstadtban 70 hektáron fognak kialakítani egy 14 gigawattórás termelési kapacitással és 2 ezer munkavállalóval üzemelő gyárat. Egyelőre az első ütem valósult meg 8 gigawattórás kapacitással, itt decemberben indult az akkumulátorok sorozatgyártása.
A debreceni üzem ezzel szemben a hivatalos bejelentések szerint a végső állapotában 221 hektáron valósul meg, 100 gigawattórás kapacitással fog működni, és 9 ezer munkavállalót foglalkoztat majd.
2. A dokumentumokban szereplő számok csak az első ütemre vonatkoznak
Habár a debreceni városvezetés ezt nem hangoztatja, a katasztrófavédelmi és környezethasználati anyagokban olvasható számok a CATL-gyár első ütemére vonatkoznak, hiszen erre kért most engedélyt a kínai cég. A biztonsági jelentés például mindössze 21,8 hektáros területet, valamint 2921 dolgozót említ, a környezethasználati dokumentáció szerint pedig a gyár 67 hektáron, évi 40 gigawattóra kapacitással fog működni.
3. Nem egyezik a két dokumentációban említett vízigény
Nem a terület nagysága az egyetlen adat, amely másképpen szerepel a dokumentációkban. Papp László (Fidesz) polgármester a környezethasználati anyagok közzététele után, azokra hivatkozva arról beszélt, hogy a gyár átlagosan „csak” napi 3378 köbméter, maximálisan pedig napi 6242 köbméter vízigénnyel fog üzemelni. Ehhez képest a biztonsági jelentés szerint a legnagyobb ivóvízigény „max. 15500 köbméter/nap és ~1500 köbméter/óra értékek közötti tartománnyal jellemezhető”.
4. 49 pontban szólították fel hiánypótlásra a CATL-t
December 7-én a környezetvédelmi hatóságként eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal 49 pontos hiánypótlási felhívást tett közzé, ugyanis hiányosnak találták a környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési dokumentációt. A hiányosságok többek között a gyár által alkalmazott technológiát és hulladékgazdálkodást, valamint az éghajlat, a levegőtisztaság és a talaj védelmét, továbbá a zaj és rezgés elleni védelmet érintették. A pótlás határideje éppen ma, január 9-én jár le. Cikkünk írásának idejéig az új anyagokat még nem tették közzé a kormányhivatal honlapján.
5. A gödi akkumulátorgyár megkeserítette a helyiek életét, az üzemekben döntően nem helybéliek dolgoznak
Habár az elmúlt években számos akkumulátorgyártással kapcsolatos beruházást jelentettek be Magyarországon, ezek közül kevés az, ami már üzemel is. Ezek közé tartozik a gödi Samsung-gyár. A Karátson Gábor Kör 2021-ben publikálta az ELTE humánökológia szakos hallgatói által készített, Akkumulátorgyárak árnyékában című 17 perces filmet, amelyben a Göd-Ért Egyesület tagjai kifejtik, milyen nehézségeket okozott számukra a gyár létesítése. „Pulzáló, sivító zaj, mint amikor egy sugármeghajtású gép fölszáll. Leginkább ahhoz lehet hasonlítani. Plusz van alatta egy alap moraj, amit a kompresszorházak vagy egyéb utility épületrészek produkálnak rendszeresen” – érzékeltette az üzem által okozott zajszennyezést Kuti Tamás helyi lakos. A videóban az is elhangzik, hogy az előzetes ígéretekkel szemben a gödi gyár dolgozóinak csak a fele magyar állampolgár.
A ma 16 órakor kezdődő közmeghallgatáson bármely magyar állampolgár részt vehet és kérdéseket tehet fel a beruházással kapcsolatban. Az eseményen a Debreciner munkatársai is ott lesznek.
Kapcsolódó írások:
– Nem kellene elkapkodni ezeket az akkugyárakat
– Debrecen és környéke is célpontja az akkumulátorgyártó nagyhatalmi törekvéseknek – Átlátszó
– Lakossági fórumon kérdezhetnek a debreceniek a városban épülő kínai akkumulátorgyárral kapcsolatban
– „Hőszigetet jelent majd Debrecenben, elviselhetetlenné téve az életet”
– Jövőre adja be akkumulátorgyárakkal kapcsolatos országos népszavazási kérdéseit az LMP
– Térképre tette Orbán Viktor épülő akkumulátorgyártó nagyhatalmát a Magyar Narancs
– Kiárusítja a debreceniek ivóvizét a kormány az LMP szerint
– Mikepércsen tartják az első közmeghallgatást a Debrecenbe tervezett kínai akkumulátorgyár miatt
– Megállíthatja-e egy debreceni népszavazás az „akkumulátor-nagyhatalmi rémálmot”?
– Országos népszavazást kezdeményez az LMP az akkumulátorgyárakról
– „Debrecen rövidesen az elektromobilitás világközpontja lesz”
– Első fokon átengedték az LMP debreceni akkumulátorgyárral kapcsolatos helyi népszavazási kérdéseit
– Tíz dolog, amit nem mondtak el neked az akkumulátorgyártásról – Átlátszó
– Újabb petíciót indítottak a Debrecenben épülő kínai akkumulátorgyár ellen
– Benyújtotta a debreceni akkumulátorgyárral kapcsolatos helyi népszavazási kérdéseit az LMP
– Ma vajon konkrétan miről tárgyalhatott a kínaiakkal a debreceni akkugyár ügyében Szijjártó Péter?
– Nem adja ki a kínaiakkal kötött megállapodás szövegét a Debreceni Vagyonkezelő
– A kínaiak már a város határában vannak
– Várhatóan a magyar adófizetők finanszírozzák a debreceni akkumulátorgyár első 5 évét
– Merre fordíthatja Debrecen sorsát a kínaiak akkugyára?
– Erről szól a közszolgálat? Médiaaránytalanság Debrecenben
– Semmit sem mond a debreceni akkumulátorgyárról a Future of Debrecen és a Nagyerdőért Egyesület
– Nem vesz részt a DK a debreceni akkumulátorgyárról szóló városházi, zárt ajtós egyeztetéseken
– Nem tudja garantálni Debrecen biztonságos vízellátását a városvezetés – közölte a DK
– Még egy kínai akkumulátorgyár épül Debrecenben?
– Helyi népszavazást kezdeményez az LMP a kínaiak debreceni akkumulátorgyáráról
– Aggodalmát fejezte ki a DK a Debrecenbe települő CATL-akkumulátorgyárral kapcsolatban
– Sürgősségi megvitatást kért a Debrecenben felépítendő kínai gigagyár ügyében az MSZP-s képviselő
Itt olvashatók ténytisztázó, adatszembesítő, ismeretterjesztő rovatunk, a TUDTAD? korábbi részei.
CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!