BEZÁR

Közösségi média

Négyhónapos használat után felújításra szorul – Debrecen, belváros

A debreceniek körében ma is vitatott, hogy mi a fenének kellett felszámolni a Kálvin téri sétálóövezet egy hosszabb járdaszakaszát igen sok pénzért, miközben se szeri, se száma a mélyen kátyús, sőt kövezetlen úttesteknek a városban. Talán az egyik városvezető (és családja) kényelméért?


Vár utca
Amikor itt még nem jártak az autók – 2020 tavasza
NT

CSAK veled együtt működünk. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert!
1 (egy!) ezer forint csak havonta. Köszönjük!

A Debreciner kereken 13 hónappal ezelőtt, 2020. február 11-én írt először arról, hogy Papp László polgármester minden előzmény nélkül, csak úgy mellékesen bejelentette, hogy „a Vár utcán egy átkötést alakítanak ki, megnyitják a tanítóképző felé vezető szakaszt”. Akkor alapos „mélykereséssel” megvizsgáltuk a hivatalos önkormányzati honlapot (debrecen.hu) és az önkormányzati média honlapját is (dehir.hu), s egyikben sem találtunk olyan közleményt, publikációt, hírt, tervezetet, ami a Vár utca „átkötéséről” szólt volna.

Mi is ez az átkötés?

Tavaly februári érdeklődésünkre válaszoló, közlekedésben jártas szakemberek tájékoztatása szerint Papp Lászlónak ez a kijelentése („a Vár utcán pedig egy átkötést alakítanak ki, megnyitják a tanítóképző felé vezető szakaszt”) arról szól, hogy a jelenlegi zsákutcát megnyitják a Kálvin térre, a villamos sínek felé. A széles járda – ami az Udvarház északi házsora és az Új Városháza között van, Csokonai Vitéz Mihály szobra és az azt körülvevő gondozott virágágyások mellett – helyén vagy éppen magán a járdán egy- vagy kétsávos útszakasz lesz a gépjárműforgalom számára, s ezzel megszűnik a zsákutca és nyilván maga a széles járda is.

Mikortól? Mikorra?

2020. március 6-án már arról számolt be az önkormányzati kommunikáció, hogy „a Vár utca és a Kálvin tér közötti, Új Városháza melletti szakaszt a Vár utca és a környékbeli oktatási intézmények megközelítésének könnyítése érdekében nyitja meg a gépjármű forgalom előtt a debreceni önkormányzat”. Az út megépítésére kiírta a közbeszerzést az önkormányzat, a cégek március 23-áig jelentkezhettek a munkára. Az önkormányzat reményei szerint az út várhatóan az őszi iskolakezdésre elkészül – írták a városházáról március elején. Nos, nem készült el az őszi iskolakezdésre.

Július közepéig nagy volt a hallgatás a debreceni városházán, július 17-én szólaltak meg ismét, amikor nyilvánosságra hozták, hogy a munka július 20-án kezdődik, a Strabag Építőipari Zrt. lett a kivitelező, a hat méter széles és 138 méter hosszúságú útszakasz megépítésére „9 hónap áll rendelkezésre, de a cég – az időjárási körülményektől függően – igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy szeptember elejére – iskolakezdésre – az új út nyomvonala gépjárművel már használható legyen”. Nos, mint az imént említettük, a Strabag igyekezete nem járt sikerrel.

Július közepén azt is tudatták a debreceniekkel, hogy „a beruházás költsége bruttó több mint 82 millió forint, amit Debrecen önkormányzata saját forrásból finanszíroz”.


Vár utca
Amikor itt még nem jártak az autók – 2020 tavasza
NT

Az alapelvekkel ellentétes

Sétálóövezetet számolnak fel Debrecen belvárosában – egy másik sétálóövezet megnyitására hivatkozva címmel a Debreciner is foglalkozott a július 17-ei hivatalos bejelentéssel. „Előzetes lakossági egyeztetés ebben az ügyben sem történt Debrecenben. Mi lesz azokkal a gyerekekkel, akik eddig itt közelítették meg iskolájukat? És a kerékpárosokkal?” – írtuk akkor.

Megkérdeztük a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesületet (Derke), miként vélekednek erről az „átkötésről”. Érdeklődésünkre Jónás Zoltán válaszolt, ezt mondta (idézet):
„Debrecen város fenntartható városi mobilitás tervében megfogalmazott alapelvekkel ellentétes a Vár utca további szakaszának megnyitása a gépjárműforgalom számára, hiszen a cél az, hogy a belváros egy forgalomcsillapított övezet legyen.
Az út megnyitásának célja, hogy a közelben lévő iskola gépjárművel könnyebben elérhető legyen a gyermekek iskolába szállítása végett. Ugyanakkor a megnyitott útra olyan forgalom is terhelődik majd, ami épp az iskola közelsége miatt nem szerencsés.
Az Új Városháza és a Kálvin téri üzletek épülete között egyébként is rendkívül szűk hely áll rendelkezésre, ahol a rosszul belátható kereszteződés és az intenzív kerékpáros és gyalogosforgalom miatt balesetveszélyes konfliktushelyzetek fognak kialakulni. A megnövekedett forgalom a villamosok közlekedésére is negatív hatással lesz, amennyiben az keresztezi a villamospályát.
Sajnos a tervek nem lettek ismertetve nyilvánosan és más forrásból sem kaptuk meg azt véleményezésre, így nem ismert, hogy az egyébként is jelenlévő intenzív kerékpáros közlekedés miként lesz megoldva.”

Nagy volt az igyekezet

Július 20-án aztán látványosan elkezdődött a munka, amiről nem kevésbé látványosan számolt be az önkormányzati média képgaléria és videó kíséretében. A videójuknak ezt a címet adták: A Kálvin tér felől is meglehet majd közelíteni autóval a Dósa nádor teret – azon túl, hogy súlyos helyesírási hibát tartalmaz a cím, még valótlant is állít, amikor a Dósa nádor tér autós megközelíthetőségéről szól.

Legközelebb októberben került a hírekbe a járda helyére épített útszakasz munkálata, amikor az aszfaltozásról adtak előzetest. Október 12-én pedig arról szóltak, hogy a hónap végére befejeződik a teljes beruházás. Nos, nem fejeződött be, de majdnem eltalálták az időpontot.

Ugyanezen a napon a Debreciner élő videóban számolt be a nagy igyekezetről: 19 munkást számoltunk.

Visszamenőleg beépítették egy akkor még nem is létező programba

November 5-én aztán megnyitották az elkészült útszakaszt az Új Városháza mellett, a terelőtáblák eltávolításában maga Papp László polgármester is részt vett kétkezi munkával. Az örömteli eseményről szóló tudósításban az is szerepel, hogy „az útépítéshez szükséges forrást az idei költségvetésben biztosította az önkormányzat, a beruházás a közműkiváltásokkal együtt 81 millió forintba került, s része a Debrecen 2030 programnak” – ez is nyilvánvaló hazugság, mert a sétálóövezet ilyen módon tervezett megnyirbálásának tavaly februári bejelentésekor még szó sem volt semmiféle Debrecen 2030 programról, amit majd júniusban hirdettek meg.

Papp László polgármester így méltatta a beruházást 2020 novemberének elején (az önkormányzati média felvétele):

Akkor már hónapok óta masszívan terjedt az a pletyka Debrecenben, hogy az egész beruházásra pusztán azért volt szükség, mert a városvezetés egyik jeles tagjának gyermeke abba az iskolába jár, amit meg is nevezett a fenti videóban Papp. A híresztelések kiszínezői szerint semmi ok aggodalomra, majd ha a városvezető gyermeke kijárta az általános iskolát, akkor az útszakaszt visszaállítják sétálóövezetté újabb 1-2 százmillió forint közpénzből.

„Garanciális”

Az út lekövezése azonban hamar meglazult, feltöredezett, s most, négy hónappal az átadása után le kellett zárni egy hétre, mert „a kivitelező a Kálvin tér és a Vár utca összeköttetésének garanciális javítását” végzi. Még szerencse, hogy a koronavírus-járvány miatt szünetel az oktatás abban a bizonyos általános iskolában, s így az útszakasz ideiglenes lezárása nem jelent gondot a városvezetőnek.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!


Sajtószabadság - Debreciner

Debreciner

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...