BEZÁR

Közösségi média

Sétálóövezetet számolnak fel Debrecen belvárosában – egy másik sétálóövezet megnyitására hivatkozva

Korábban nem szóltak róla a város nyilvánossága előtt, hogy mit terveznek. Aztán mellékesen bejelentette a polgármester. Előzetes lakossági egyeztetés ebben az ügyben sem történt Debrecenben. Mi lesz azokkal a gyerekekkel, akik eddig itt közelítették meg iskolájukat? És a kerékpárosokkal? Építi a Strabag.


Vár utca

NT

Február elején írtunk arról,
hogy minden különösebb előzmény nélkül Papp László polgármester bejelentette – szinte mellékesen – a Vár utcáról, hogy „hamarosan indul a Dósa nádor tér felújítása is, a Vár utcán pedig egy átkötést alakítanak ki, megnyitják a tanítóképző felé vezető szakaszt”. Korábban egyetlen egy, nyilvánosan fellelhető önkormányzati dokumentumban nem szerepelt ez a terv, ami valójában egyet jelent az Új Városháza melletti, a Csokonai-szobor szomszédságában található sétálóövezet felszámolásával.

Az indok: a Dósa nádor tér és a Csapó utca elejének sétálóövezetté történő átalakítása miatt van szükség a Vár utcai „átkötésre”. Debrecen hivatalos oldala ma ezt a tájékoztatást adta: „A Dósa nádor tér átépítésével összefüggésben a Kálvin téri belvárosi tömb gépjárművel való kedvezőbb megközelíthetősége érdekében a Kálvin tér és a Vár utca összeköttetése érdekében új útszakasz épül. A 6 méter széles, 138 méter hosszúságú útszakasz lehetőséget biztosít a gépjárművel közlekedők számára arra, hogy – a Fórum Debrecen bevásárlóközpont felőli átjáró használatát mellőzve – a Kálvin tér felől is megközelíthessék a belvárosi tömböt. Az útszakasz a Vár utca irányába egyirányú forgalmi rendű lesz.”


Vár utca

NT

Mint februárban írtuk: a Vár utca „átkötése” nyilvánvalóan együtt jár majd a Kálvin tér jelenlegi nyugalmának végével, jelentős veszélyforrássá válhat a városnak ez a része például a közvetlen környéken található iskolákba járó gyerekek számára.

Derke: „balesetveszélyes konfliktushelyzetek fognak kialakulni”

Megkérdeztük a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesületet (Derke), miként vélekednek erről az „átkötésről”. Érdeklődésünkre Jónás Zoltán ezt a választ adta:

Debrecen város fenntartható városi mobilitás tervében megfogalmazott alapelvekkel ellentétes a Vár utca további szakaszának megnyitása a gépjárműforgalom számára, hiszen a cél az, hogy a belváros egy forgalomcsillapított övezet legyen.

Az út megnyitásának célja, hogy a közelben lévő iskola gépjárművel könnyebben elérhető legyen a gyermekek iskolába szállítása végett. Ugyanakkor a megnyitott útra olyan forgalom is terhelődik majd, ami épp az iskola közelsége miatt nem szerencsés.

Az Új Városháza és a Kálvin téri üzletek épülete között egyébként is rendkívül szűk hely áll rendelkezésre, ahol a rosszul belátható kereszteződés és az intenzív kerékpáros és gyalogosforgalom miatt balesetveszélyes konfliktushelyzetek fognak kialakulni. A megnövekedett forgalom a villamosok közlekedésére is negatív hatással lesz, amennyiben az keresztezi a villamospályát.

Sajnos a tervek nem lettek ismertetve nyilvánosan és más forrásból sem kaptuk meg azt véleményezésre, így nem ismert, hogy az egyébként is jelenlévő intenzív kerékpáros közlekedés miként lesz megoldva. Egyirányú forgalmú út esetén biztosítani kellene a kerékpárosok számára a kétirányú közlekedés lehetőségét. Ha ez nem így történik, akkor a járdán vagy éppen az úttesten a forgalommal szemben közlekedő kerékpárosokra lehet számítani, ami szintén balesetveszélyes helyzeteket fog eredményezni. Az sem az arra közlekedő gyalogosoktól, sem a kerékpárral közlekedőktől nem várható el, hogy a piactömböt más útvonalon, a Vár utcai szakasz helyett a Csapó utca vagy a Rákóczi utca felől közelítsék meg a korlátozott közlekedési lehetőségek miatt. Bízunk benne, hogy nem feledkeznek meg az ésszerűen kialakított kerékpáros és a gyalogos közlekedés biztosításának feltételeiről és a fent vázolt anomáliák nem fordulnak majd elő.

A kivitelezésre a Strabag Építőipari Zrt.-nek 9 hónap áll rendelkezésre, de – az időjárási körülményektől függően – igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy már szeptember elejére – iskolakezdésre – az új út nyomvonala gépjárművel már használható legyen.
Az építkezés – a közműkiváltásokkal – 2020. július 20-án, hétfőn kezdődik. A beruházás költsége bruttó 82,3 millió forint, amit Debrecen önkormányzata saját forrásból finanszíroz – írja a városházi hivatalos honlap.


Vár utca

NT

Abszurd a helyzet Debrecen belvárosában – a Vár utcai „átkötés” újabb fejleménye

A Derke nem sokkal ezelőtt több fényképpel illusztrált posztot publikált a Facebook-oldalán. Megdöbbenéssel konstatálják, hogy jelzőlámpákat telepítenek a Csapó utca és a Vár utca kereszteződésénél. Mint írják, a gépjárművekkel történő áthaladást „jelzőlámpával biztosítani egy gyalogos zóna kellős közepén hatalmas felelőtlenség”. Véleményük szerint „a forgalmas gyalogos zóna közepére helyezett ’zöld’ lámpa nagyobb sebességre fogja ösztönözni a gépjárművek vezetőit. (…) Ez a forgalmi helyzet magába kódolja a gyalogos baleseteket.”

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Egy hónapra csak 1000 forint. Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...