A cívisváros gazdái, úgy tűnik, még a Csokonai korabeli Debrecenben élnek.
VÁROSŐR
Debrecen by night

Koppányi Szabolcs
Száz évekkel ezelőtt nem volt közvilágítás Debrecenben, ahogyan másutt sem. Tömegközlekedés sem létezett. Éjszaka pláne nem, még akkor sem, amikor már lóvasút vagy gőzös lokomotív pöfögött a Piac utcán. Csak zárójelben: a ma divatos „közösségi közlekedés” kifejezés teljesen elhibázott. A közösség az értelmező szótár szerint a családnál nagyobb, együtt élő, illetve szoros társas kapcsolatokat fenntartó emberek csoportja. A véletlenszerűen együtt utazó emberek nem alkotnak semmiféle közösséget.
A cívisvilágban rendbontásnak számított, ha valaki éjszaka, a sötét utcákon csámborgott: részeges csavargót vagy lopni osonó tolvajt sejtettek az ilyenben, és akár be is dutyizhatták másnap reggelig. A tisztességes polgárnak este, sötétedés után otthon volt a helye. Aki meg mégis kimaradt, foghatott konflist, ha maradt rá pénze. Ha nem, a régi város egyik szélétől a másikig sem tartott az út fél óránál tovább, gyalogszerrel sem.
Debrecen azóta az ország második városává nőtte ki magát. Egy mai nagyvárosban pedig éjszakai élet is van. A szórakozóhelyek akár hajnalig is nyitva tartanak, de egy otthoni, családi összejövetel is sokáig eltarthat, a késői műszakokról, túlórákról nem is beszélve. Aki ivott, nem ül autóba, motorra, ha van egy csepp esze, sőt bizonyos szeszmennyiség után még biciklin sem tanácsos dülöngélni. Marad a taxi, ami nem olcsó, vagy a gyaloglás. Utóbbi, például metsző, jeges téli szélben legfeljebb mazochistáknak vagy északi-sarki expedícióra készülőknek ajánlható, alapozó edzésként.
A cívisváros gazdái viszont, úgy tűnik, még a Csokonai korabeli Debrecenben élnek. Sokan, sokszor szóvá tették már, hogy kellenének éjszakai járatok, ahogy minden normális nagyvárosban vannak is. 2018-ban aztán észbe kapott a DKV, nagy csinnadrattával elindítottak három éjszakai buszjáratot, igaz, csaknem azonos útvonalon, de a város nagyrésze (szakszóval) „lefedetlen” maradt azóta is. Ráadásul ők maguk árulták el a turpisságot: a garázsmeneteket nevezték ki éjszakai járattá, hogy ne kerüljenek plusz pénzébe a cégnek. Tipikus „adok is, meg nem is”, népmesei megoldás. Ha valaki a 90Y, 91A,Y járatok útvonalán lakik, mázlija van, mindenki más meg úgy menjen haza, ahogy tud. Ja, szilveszterkor van pár éjszakai busz, sőt villamospótló is, igaz, hogy csak a Nagyállomástól a Kálvin térig. Csak sajnos (vagy szerencsére?) nincs minden nap szilveszter.
Kövesi Péter írásai itt olvashatók: VÁROSŐR
CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!