BEZÁR

Közösségi média

VÁROSŐR

Debrecen by night

A cívisváros gazdái, úgy tűnik, még a Csokonai korabeli Debrecenben élnek.


villamos - közlekedés - belváros - nagytemplom

Koppányi Szabolcs

Száz évekkel ezelőtt nem volt közvilágítás Debrecenben, ahogyan másutt sem. Tömegközlekedés sem létezett. Éjszaka pláne nem, még akkor sem, amikor már lóvasút vagy gőzös lokomotív pöfögött a Piac utcán. Csak zárójelben: a ma divatos „közösségi közlekedés” kifejezés teljesen elhibázott. A közösség az értelmező szótár szerint a családnál nagyobb, együtt élő, illetve szoros társas kapcsolatokat fenntartó emberek csoportja. A véletlenszerűen együtt utazó emberek nem alkotnak semmiféle közösséget.

A cívisvilágban rendbontásnak számított, ha valaki éjszaka, a sötét utcákon csámborgott: részeges csavargót vagy lopni osonó tolvajt sejtettek az ilyenben, és akár be is dutyizhatták másnap reggelig. A tisztességes polgárnak este, sötétedés után otthon volt a helye. Aki meg mégis kimaradt, foghatott konflist, ha maradt rá pénze. Ha nem, a régi város egyik szélétől a másikig sem tartott az út fél óránál tovább, gyalogszerrel sem.

Debrecen azóta az ország második városává nőtte ki magát. Egy mai nagyvárosban pedig éjszakai élet is van. A szórakozóhelyek akár hajnalig is nyitva tartanak, de egy otthoni, családi összejövetel is sokáig eltarthat, a késői műszakokról, túlórákról nem is beszélve. Aki ivott, nem ül autóba, motorra, ha van egy csepp esze, sőt bizonyos szeszmennyiség után még biciklin sem tanácsos dülöngélni. Marad a taxi, ami nem olcsó, vagy a gyaloglás. Utóbbi, például metsző, jeges téli szélben legfeljebb mazochistáknak vagy északi-sarki expedícióra készülőknek ajánlható, alapozó edzésként.

A cívisváros gazdái viszont, úgy tűnik, még a Csokonai korabeli Debrecenben élnek. Sokan, sokszor szóvá tették már, hogy kellenének éjszakai járatok, ahogy minden normális nagyvárosban vannak is. 2018-ban aztán észbe kapott a DKV, nagy csinnadrattával elindítottak három éjszakai buszjáratot, igaz, csaknem azonos útvonalon, de a város nagyrésze (szakszóval) „lefedetlen” maradt azóta is. Ráadásul ők maguk árulták el a turpisságot: a garázsmeneteket nevezték ki éjszakai járattá, hogy ne kerüljenek plusz pénzébe a cégnek. Tipikus „adok is, meg nem is”, népmesei megoldás. Ha valaki a 90Y, 91A,Y járatok útvonalán lakik, mázlija van, mindenki más meg úgy menjen haza, ahogy tud. Ja, szilveszterkor van pár éjszakai busz, sőt villamospótló is, igaz, hogy csak a Nagyállomástól a Kálvin térig. Csak sajnos (vagy szerencsére?) nincs minden nap szilveszter.

Kövesi Péter írásai itt olvashatók: VÁROSŐR

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...