Tíz új dízelbusz a DKV-flottában – Papp László polgármester szerint az energiaválság módosított a városvezetés stratégiáján

Debrecen polgármestere elmondta, azért nem elektromos buszokra cserélték a régi dízeles buszokat, mert ez a program 2022-ben indult, az energiaárak pedig 2023-ban szabadultak el. Ez azonban nem teljesen így történt.

Autóbusz - közlekedés - Papp László
Papp László sajtótájékoztatót tart a Kossuth téren felsorakoztatott buszok előtt
Polgár Tóth Tamás

Sajtótájékoztatót tartott Papp László (Fidesz), Debrecen polgármestere és Tóth Szabolcs, a DKV Zrt. vezérigazgatója a Kossuth téren, ahol előzetesen tíz új dízelmeghajtású autóbuszt sorakoztattak fel. (Az eseményről az önkormányzat ezúttal sem értesítette szerkesztőségünket, arról informális úton szereztünk információt.)

Papp László polgármester arról beszélt, hogy 2022-ben indították el azt a járműflottafejlesztést, amelynek keretében ma tíz új euro-6-os Mercedes csuklósbusz csatlakozik a DKV flottájához. Mint mondta, ezekhez év végéig még húsz hasonló busz fog érkezni.

Papp László kitért arra is, hogy reményei szerint néhány héten belül aláírják azokat a támogatási szerződéseket, amelyek újabb önkormányzati napelemparkok telepítését teszik lehetővé. „Az a feltett szándékunk, hogy a közösségi közlekedésben a költséghatékonyság elvét is minél nagyobb mértékben tudjuk érvényre juttatni” – fogalmazott. A polgármester emlékeztetett, 2023 kritikus év volt a DKV számára, mivel az energiaválság miatt csökkenteni kellett a járatokat. (Habár ezt a polgármester nem említette, de leginkább éppen az elektromos közlekedést fogták vissza.) Mint mondta, fokozatosan szeretnének áttérni a dízelüzemű járművekről az elektromos hajtású járművekre úgy, hogy a villamosenergia előállításában fontos szerepet játszanak a város által telepített napelemparkok.

Autóbusz - közlekedés - Papp László

Polgár Tóth Tamás

A polgármester beszélt az 1-es villamosvonal rekonstrukciójáról is, amelynek előkészítését már elkezdték, valamint megemlítette, szeretnék, ha a beszerzendő kilenc új villamos már akkumulátoros lenne. Ez azt jelentené, hogy felsővezeték használata nélkül tudnának közlekedni. Papp László elismerte ugyanakkor, egyelőre nem tudják nélkülözni a felsővezetékeket, mert a régi villamosokat nem lehet átépíteni, tehát csak később lehetnek vezetékek nélküli városrészek. Elmondta, ebben az uniós ciklusban elindítanák a 3-as villamosvonal tervezését, a következő ciklusban pedig elkezdenék a megvalósítást.

Papp László beszélt arról is, eddig 13 ezer diák regisztrált a 14 éven aluliak ingyenes debreceni közösségi közlekedésére, amelyet április 1-től vehetnek igénybe. Ezzel kapcsolatban elmondta, korábban a körülbelül 16 ezer erre jogosultból nagyjából 4 ezren utaztak kedvezményes diákbérlettel.

Autóbusz - főtér - közlekedés

Koppányi Szabolcs

Év végére korszerű buszflottája lesz a DKV-nak

Tóth Szabolcs, a DKV vezérigazgatója közölte, számos évfordulót ünnepelnek idén, a társaság a fennállása 140. évfordulóját, a 2-es villamos közlekedése 10 éve indult el, továbbá 15 éve közlekedik a cég autóbuszos divíziója, ezeknek ma már csak a kisebbik része üzemel. Az új buszokról elmondta, teljesen alacsonypadlósak, ingyen wifi-szolgáltatást biztosítanak rajtuk, nagy a megbízhatóságuk, és folyamatosan tudják monitorozni az utazási szokásokat, amelyek alapján szükség szerint módosítani tudják a menetrendet. A vezérigazgató elmondta, egy csuklósbusz 153 utast tud szállítani. Közölte továbbá, a tapasztalatok alapján ezek a járművek több mint 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint elődeik, ez a tíz új busz esetén éves szinten 72 ezer liter gázolaj megtakarítását jelenti. Tóth Szabolcs szerint év végére ki tudják jelenteni, hogy Debrecen közösségi közlekedésében korszerű, két év átlagéletkort sem elérő járművek közlekednek.

Autóbusz - főtér - közlekedés

Koppányi Szabolcs

Mikor volt az energiaválság?

Megkérdeztük Papp Lászlót, miért dízelbuszokra cserélik az elavult járműveket, ha a városvezetés célja az elektromos hajtásra való átállás. A polgármester azt válaszolta, a program 2022-ben indult, miközben az önkormányzat döntését befolyásoló energiakrízis 2023-ban következett be. (Ez egyébként ebben a formában nem teljesen igaz, ahogy arról annak idején mi is beszámoltunk, 2022 őszén szabadultak el az energiaárak, az év októberében terjesztette a közgyűlés elé Papp László is a Debrecent érintő megszorítócsomagját. Az ugyanakkor tény, hogy az intézkedésekre alapvetően a 2023-ra kalkulált energiaárak miatt volt szükség.)

A polgármester szerint nem volt elodázható az elöregedett Volvo buszok cseréje, az elektromos átállás pedig középtávú cél, a napelemparkok fejlesztése és az energiatároló kapacitás kiépítése jó pár évet fog igénybe venni. Mint mondta, az első fázisban érkezett Mercedes buszokat akkor kell majd cserélni, amikor már minden feltétel adott lesz a teljes elektromos flottára történő átálláshoz. „Egy picit kényszer szülte ezt a dolgot, a 2023-as energiakrízis, de mindenképpen ez a jövőbeli irány” – fogalmazott. Megjegyezte, egy elektromos busz körülbelül kétszer annyiba kerül, mint egy dízeles.

Autóbusz - közlekedés - Papp László

Polgár Tóth Tamás

Kíváncsiak voltunk arra is, egy újabb energiaválság esetén hogyan védenék meg az önkormányzatot az általa telepített napelemparkok, független lenne-e az ezek által megtermelt áram ára a világpiaci és európai áraktól. Papp László polgármester erre úgy felelt, élnének azzal a lehetőséggel, amelyet az új szabályozás biztosít, tehát szigetüzemben termelnék az áramot.

Mint mondta, két, nagyjából 52 hektáros területre telepítenek napelemparkot, egyet a város déli, egyet pedig a nyugati oldalán. „Ezek nemcsak a DKV-t lesznek képesek ellátni megfelelő mennyiségű villamosenergiával, hanem adott esetben a közvilágítást is” – magyarázta, hozzátéve, a vízmű is fel tudná venni a megtermelt áramot.

Autóbusz - közlekedés - Papp László

Polgár Tóth Tamás

Kapcsolódó anyag:

Még a 2032-re is irreális elvárás az elektronikus buszok kizárólagossága – reagált Orbán Viktor kijelentésére a Derke

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!