Derke-jelentés: szükséges a józsai vonalak javítása, az üzletszabályzat pontosítása és a Piac utcai átjárás

Kiadta februári jelentését a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület. A harminckét oldalas összesítésben több olyan javaslatot is megfogalmaztak, amelyek jelentős mértékben járulnának hozzá a debreceni tömegközlekedés hatékonyabb működéséhez és jobb hozzáférhetőségéhez. Bár a szöveg jelentősebb hányadát a józsai közösségi közlekedés kérdéseinek és problémainak szentelték, nem maradtak el a debreceni menetrendek változásainak alapos elemzései és a DKV üzletszabályzatának módosításaira tett javaslatok sem. Alább a jelentés szerintünk leglényegesebb pontjait foglaltuk össze.

Autóbusz - főtér - közlekedés

Koppányi Szabolcs

A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) egy már 2007 óta működő közhasznú egyesület, amely a Debrecenben és tágabb környezetében fenntartható közlekedési módok népszerűsítésével és támogatásával foglalkozik. Tevékenységi körük viszont nem korlátozódik csupán szakmai tanulmányok és felmérések készítésére: foglalkoznak az utasok érdekképviseletével, javaslatokat fogalmaznak meg a közösségi közlekedést biztosító cégek és intézmények számára, valamint aktívan részt vállalnak a javaslataikkal kapcsolatos társadalmi egyeztetés biztosításában is. Ennek ellenére a tevékenységük és elért eredményeik nem mindig jutnak el a debreceniekhez.

A Tudatos Közlekedők, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület havi rendszerességgel megjelenő közlekedési jelentése, melyben a szervezet az aktuális hónap legfontosabb eseményeit gyűjti és összegzi.

Romlottak a közlekedési lehetőségek Józsán

„A józsai helyi autóbuszos közlekedés utóbbi hónapokban történt átszervezése nemcsak az eljutási lehetőségeket csökkentette, hanem sokat rontott az áttekinthetőségen” – állapította meg a Derke. A józsai közlekedés problematikája sokrétű: egyrészt Alsó- és Felsőjózsa között nem biztosított a közvetlen kapcsolat; másrészt, a Debrecenbe érkező járatoknak sem csak a Doberdó utcáig kéne közlekednie, azoknak a Segner téren kellene célba érniük és fontos lenne, hogy a járatok az egyetemet is érintsék.

Józsa - közlekedés

Derke

A probléma orvoslására tett javaslataikat a Derke már február elején vitára bocsátotta. Ezzel együtt pedig kérdőíven mérték fel a lakosság igényeit. Ennek eredményeként derült ki, hogy a megkérdezettek 71,2%-a naponta, míg 14,2%-a hetente többször is igénybe veszik a tömegközlekedést. A legtöbben munkába vagy iskolába járás céljából utaznak, és 91,8% szerint gyakrabban kellene Debrecen felé járatoknak indulnia. Ennek megfelelően a Derke javasolja, hogy elsősorban a napközbeni járatsűrűséget állítsák helyre, ezzel biztosítva a Debrecenbe és Józsán belül történő könnyebb eljutást, melyet az újonnan létesített J1 vonal nem tud orvosolni. Emellett javasolják, hogy a józsai lakosok a helyi bérletükkel vehessék igénybe a helyközi buszokat, amiket így bevonhatnának a probléma enyhítésébe.

Emellett az általános iskolák közösségi közlekedéssel való elérhetőségét határozták meg súlyos problémaként, mivel ezek esetében jelenleg a nagy rágyalogolási táv és a hosszas várakozás nem teszi vonzóvá a buszok a használatát. Mint kiderült, a józsai lakosok több mint felének hét percnél is többet kell gyalogolni ahhoz, hogy buszmegállóba érjen. A Derke szerint erre alapvetően vagy a buszmegállók létesítésére alkalmas úthálózat kialakítása vagy midi buszok alkalmazása jelentene megoldást.

Változtak a menetrendek, a személet megmaradt

A Derke a februári jelentésének második fejezetében a debreceni menetrendek változásait elemezve arra a következtetésre jutott, hogy bár a menetrendek gyakran változnak és olykor még új vonalak is létesülnek, minden újítás a még 1979-ből hátramaradt rendszerre épül. A Derke szerint ugyan történtek fejlesztések, azonban a rendszerváltás óta folyamatosan csökkent a szolgáltatási színvonal, melyet az mutat a legjobban, hogy továbbra sem létesült például a déli városrészeket a Tócóskerttel, vagy a Kassai utat a Füredi úttal összekötő viszonylat. Ezek a kvázi vakfoltok egyértelműen jelzik, hogy nemcsak a vonalhálózat, de a mögötte meghúzódó elgondolások is elavultak, ezért ők egy versenyképes, mai igényekhez igazodó ellátórendszer kialakítását sürgetik. Ennek azonban előfeltétele a közösségi közlekedést és az utasok gyors átszállását támogató infrastruktúra terveinek az előkészítése.

Pontosítások az üzletszabályzatban

Az egyesület véleményezte a DKV Zrt. személyszállítási üzletszabályzatában bekövetkezett változásokat és hat pontban fogalmazott meg javaslatokat.

Elsőként javasolják, hogy az üzletszabályzat definiálja a roller fogalmát, mivel az jelenleg utalhat gyermekek számára készült kis rollerekre és az olyan, akár 80 kilós járművekre, melyek jelentős helyet foglalnak el az utastérből. Továbbá javasolják, hogy ezek szállítása fekve történjen az erre a célra kijelölt helyen.

Másodsorban javasolják az egyben kiindulópontként funkcionáló végállomások külön meghatározását, ezzel megelőzve a hurokjáratokon a digitális jegyek érvényességvesztéséből adódó félreértéseket.

Harmadsorban az első ajtón történő felszállás elhagyására tettek javaslatot bizonyos esetekben, beleértve a munkanapon reggel 6 és 8 óra, illetve 13 és17 óra közöttinidőszakot.

Negyedsorban azt, hogy téves igazolványok beolvasása esetén ne büntethessék az utasokat, ha azok fel tudják mutatni érvényes igazolványukat. Továbbá javasolják az üzemkezdet és üzemzárás kifejezések pontos meghatározását, különös tekintettel az éjszakai járatokra; valamint a jegyek és bérletek érvényességének pontosabb, egy határozott dátumhoz kötött feltüntetését.

közlekedés

Koppányi Szabolcs

Javasolják a Piac utca bevonását a buszközlekedésbe

Februári jelentése utolsó fejezetében a Derke részletesen érvel a belvárost érintő közlekedés javítása érdekében. Véleményük szerint a 2022-es útvonalmódosítások – melyek során a Piac utcát kizárták az autóbusz közlekedésből – korrigálandó hibának számítanak, mivel így a belváros elérhetősége jelentősen romlott. Véleményük szerint a Piac utcai vonalak fontosak lennének, mivel a közösségi közlekedés csak akkor nyújthat környezettudatos és fenntartható alternatívát, ha az valóban közel juttat úti célunkhoz. „Ha a lakosok azt tapasztalják, hogy a közösségi közlekedés megállója messze van, ritkán is jár, netán át is kell szállni (ami növeli az utazással töltött időt), akkor a környezettudatosság felett hamar felülkerekedik a pillanatnyi kényelem” – emlékeztetnek.

A Derke februári jelentése teljes terjedelmében elérhető itt.

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!