„Nem jelentették ki egyértelműen, hogy az akkumulátorgyárak Magyarországra telepítése miatt döntöttek úgy, hogy folytatják a beruházásaikat hazánkban, de nem tagadják azt sem, hogy bezárnák azokat, ha nem biztosítja a magyar állam az ázsiai akkumulátor ipar megtelepedését Magyarországon. Tehát nem cáfolták azt a feltételezésünket, hogy Magyarország Kormánya nem megengedhető módon befolyásolható, irányítható a német autógyártók által.”
SZÓ SZERINT
A német autógyártók nem adtak megnyugtató választ a kérdéseikre – összegezték a Mikepércsi Anyák
Július elején nyílt levelet (itt elolvasható teljes terjedelmében) írtak a Mikepércsi Anyák a Mercedes-Benz csoport igazgatótanácsa elnökének és a Mercedes-Benz vezérigazgatójának, Ola Källeniusnak, a BMW igazgatótanácsa elnökének, Oliver Zipsének és az Audi AG vezérigazgatójának, Markus Bernhard Duesmann-nak, mindhármuktól hivatalos állásfoglalást kértek arról, hogy a Magyarországra települt német autógyártók gyakorolnak-e nyomást Magyarország kormányára, és a gyáraik jövőbeni működésének feltétele-e egyetlen akkumulátorgyár Magyarországra települése is.
Alább szó szerint közöljük a Mikepércsi Anyák összegzését és reagálását, illetve a három német autógyártó cég válaszait is.
A Mikepércsi Anyák összegzése a német autógyártók válaszairól
Július elején nyílt levél formájában tettünk fel kérdéseket a Magyarországra települt német érdekeltségi körbe tartozó autógyárak vezetőinek. A kérdéseinket az tette időszerűvé, hogy Magyarország Kormánya azzal indokolja az akkumulátor ipar ekkora léptékben történő hazánkba telepítését, hogy ellenkező esetben a német autógyártók kivonulnának, melynek következményeként nagyon sok magyar ember veszítené el a munkáját. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter több alkalommal, például az augusztus 30-i debreceni sajtótájékoztatón is azt állította, hogy a német autógyárak vezetőinek a kérésére szükséges az ázsiai akkumulátorgyártókat megkörnyékeznie és hazánkba csábítania.
Ez a kormányzati kommunikáció érzéseink szerint áthárítja a felelősséget a német autógyártókra, és ezért joggal feltételezhetjük, hogy Magyarország Kormánya nem megengedhető módon befolyásolható, irányítható a német autógyártók által. Nyílt levelünkben a következő kérdéseket tettük fel:
„Tisztában vagyunk azzal, hogy egyes információk az üzleti titok kategóriájába tartoznak, de szeretnénk elkerülni a félreértéseket és a további kellemetlenségeket. Arra kérjük Önöket, hogy hivatalos nyilatkozat formájában tájékoztassák a magyar embereket, hogy Magyarország Kormányának képviselőivel történt üzleti tárgyalások lefolytatása alatt, akár utalás szinten sem fordult elő olyan, hogy akkumulátor gyárak vagy konkrét akkumulátor gyártó cég Magyarországra településétől tették függővé a gyáregységeik Magyarországon történő működését.
Továbbá érdekli a Mikepércsi Anyákat az is, hogy – amennyiben valóban Önök kérték a kínai gyárak beengedését Magyarországra – mennyire voltak tisztában azzal, amikor az akkumulátorgyárak Debrecenbe telepítéséért lobbiztak, hogy a megvalósítás, hogyan fog megtörténni. Hol, milyen területeket ajánl a helyi önkormányzat, azok a területek milyen távolságban lesznek a lakott területektől, ez a közelség mennyire lesz káros hatással az ott élő több ezer ember egészségére, az engedélyeztetési eljárások mennyire lesznek jogszerűek. Az Aarhusi Egyezményt mennyire tartják be az előzetes tájékoztatás tekintetében, valamint az akkugyárak környékén élő emberek házainak elértéktelenedése esetén hány kártérítési per indul majd, amelybe esetleg – e miniszeri kijelentések okán -, a német autógyárakat is felelősként nevezhetik meg a károsultak.
Amennyiben igaz, hogy a német autógyárak miatt kell elszenvednünk az akkumulátorgyárak jelenlétét és működését, tisztelettel kérdezzük, hogy milyen módon kívánják biztosítani a környék lakosságának biztonságát, egészségét, hogyan, és milyen eszközökkel szorítják arra a beszállító akkumulátorgyárakat, hogy betartsák a magyar, az uniós és a nemzetközi szabályokat a működésük során.
Amennyiben a német autógyárak miatt települnek ide az akkumulátorgyárak, hogyan kívánják biztosítani a magyar emberek számára az élhető környezetet annak tudatában, hogy az itt gyártott akkumulátorokat, használat után vissza kell hozni a gyártás helyére, vagyis Magyarországra.
A német autógyárak úgy tudjuk, törekednek arra, hogy a legújabb technológiát alkalmazzák, amennyire lehet, védjék a környezetet. Ennek tudatában, kérjük Önöket, hogy követeljék meg a beszállító kínai akkumulátorgyáraktól a legújabb technológia alkalmazását, a már elavult lítium-ion akkumulátorok helyett a sokkal környezetkímélőbb megoldások alkalmazását, valamint a környezetvédelmi szabályok betartását.”
A német autógyártók válaszaikban természetesen kifejtették, hogy mennyire elkötelezettek a „zöld átállás” mielőbbi végrehajtásában, és a tőlük telhető módon mindent elkövetnek annak érdekében, hogy mind ők, mind az alkalmazottaik és a beszállítóik is betartsák a legszigorúbb környezetvédelmi normákat és előírásokat.
Az Audi AG ezen felül csak röviden azt közölte, hogy nem áll módjukban tájékoztatást adni Magyarország Kormányával történő egyeztetések tartalmáról.
A Mercedes AG álláspontja szerint a szabályok betartásáért továbbra is a helyi hatóságok a felelősek.
A BMW Group személyesen szeretné az egyesülettel a kérdéseket megtárgyalni egy gyárlátogatás keretében, amelyre majd egy egyeztetett időpontban kerülne sor. A levelük július 20-án érkezett, azóta nem keresték a MIAKÖ-t a gyárlátogatás egyeztetésével kapcsolatban.Időközben Oliver Zipse, a BMW Group igazgatója a Handeslblatt német lapnak adott interjújában élesen bírálta Németország iparpolitikáját és a német autógyártókat is, mert felelőtlennek tartja a belsőégésű motorok fokozatos kivonását szorgalmazó politikát. Rámutatott, hogy egy olyan technológiától teszik függővé a német autóipart, amit egyrészt nem fejlesztett csak Kína, és szintén Kína rendelkezik a tömeggyártáshoz szükséges nyersanyagokkal, ezáltal kiszolgáltatottá válik. Európa azt kockáztatja, hogy importfüggővé válik és politikai zsarolásnak szolgáltatja ki magát.
Összességében kijelenthető, hogy a német autógyártók nem adtak megnyugtató választ a kérdéseinkre.
Nem jelentették ki egyértelműen, hogy az akkumulátorgyárak Magyarországra telepítése miatt döntöttek úgy, hogy folytatják a beruházásaikat hazánkban, de nem tagadják azt sem, hogy bezárnák azokat, ha nem biztosítja a magyar állam az ázsiai akkumulátor ipar megtelepedését Magyarországon. Tehát nem cáfolták azt a feltételezésünket, hogy Magyarország Kormánya nem megengedhető módon befolyásolható, irányítható a német autógyártók által. Ez a kérdés azért is érdekes, mert ha összevetjük a Magyarországra települt autógyártókat olyan módon, hogy azt feltételezzük, kizárólag elektromos autót fognak gyártani a most rendelkezésre álló gyártókapacitásukkal, és ezt összevetjük a Magyarországon működő és tervezett gépjármű akkumulátorgyártó kapacitással, akkor világos, hogy nagyságrendekkel több akkumulátort fognak hazánkban gyártani, mint amennyit itt építenek majd be az elektromos autókba. Ez azt is jelenti, hogy csupán a most hazánkban működő autógyártók további működésének támogatása érdekében felesleges ekkora mennyiségű akkumulátor gyártásával terhelni a környezetünket.
Továbbá igazságtalan, hogy a „zöld átállás vívmányai” csak a nyugati fejlett társadalmak állampolgárai számára lesznek élvezhetőek. A magyarok döntő többsége az átlagfizetésből nem engedheti meg magának, hogy megvásárolja az elektromos személygépjárműveket, ugyanakkor Magyarország területét, a mi környezetünket fogja terhelni az akkumulátorgyártás az összes következményével. Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy az Európai Unió irányelvei szerint a gyártó országba kell majd a használt akkumulátorokat visszaszállítani megsemmisítésre vagy újrahasznosításra, akkor még igazságtalanabb a helyzet. Ezt tovább fokozza, hogy az akkumulátor gyárak 30-40%-os selejt aránnyal számolnak, tehát nem kell megvárni, amíg az első hazánkban legyártott gépjármű akkumulátoroknak lejárjon az élettartalma, a gyárak indulása pillanatától számolni kell a nagyszámú selejt termékek tárolásával, újra-hasznosításával.
Ennek jeleit láthatjuk már Ikladon és Abasáron, ahol illegálisan, mindenféle környezet és tűzvédelem nélkül tárolják a gödi Samsung-akkumulátorgyár selejtes celláit. Természetesen a német autógyártók és a keleti akkumulátorgyártók nem vállalnak felelősséget azért, ha az újrahasznosítás, a tárolás nem a szabályoknak megfelelő, hiszen kijelentették, hogy azok betartásáért a magyar hatóságok a felelősek. Az akkumulátor nagyhatalmi mániában szenvedők rá fognak döbbenni, hogy tömegével kell építeni akkumulátor újra-hasznosító üzemeket is, amelyekről – várhatóan – szintén elhallgatják majd, hogy mekkora az energia és vízigényük és mennyire terhelik meg a környezetünket. Tehát nem bezárni kell majd például Bátonyterenyét, hanem bővíteni.
Csak egy kiragadott példa a CATL környezethasználati engedélye alapján: A CATL-gyár tervezett éves selejt mennyiségét és a selejt cellák feldolgozására tervezett éves kapacitását összehasonlítva kimondható, hogy csak töredékét lesz képes önerőből kezelni, viszont igen nagy százalékban tervez a keletkező selejt termékekkel. Természetesen az szerepel az engedélyben, hogy a fennmaradó selejtes cellákat alvállalkozó részére adják tovább újrahasznosításra. Talán a polgármester ígérete ellenére, amit az első közmeghallgatáson tett, mégis újrahasznosító üzem lesz majd a CATL második üteme?
Továbbra is következmények nélkül maradnak ezek a szabálytalanságok, mint a gödi és győrszentiváni NMP szennyezés is, mert a hatóságok nem függetlenek és nem a magyar emberek érdekeit képviselik. Ezen esetek miatt sem megnyugtató az, hogy egyre több az akkumulátor vagy akkumulátor alkatrész gyártással, újrahasznosítással foglakozó vegyiüzem Magyarországon. Ezzel azonos mértékben egyre több ember érezheti magát veszélyben, mert sérül az egészséges és biztonságos környezethez való alapjoga. Egyre nagyobb mértékben szennyezik el a nemzeti vagyont, a termőföldeket és a vízkészletet, ami a jövő generációk boldogulásának záloga!
Úgy tűnik, hogy a „zöld átállás” a magyar emberektől és a magyar nemzeti vagyonból aránytalanul nagyobb áldozatot követel, mint azoktól, akiknek több lehetősége lesz kiélvezni az előnyeit. Továbbra is veszélyként értékeljük azt, hogy ilyen mértékű iparosítás következtében az akkumulátorgyárak elszennyezik az ivóvízbázist és a termőföldeket, ezzel az egész ország és a jövő generációk megélhetését, létfeltételeit, biztonságát és egészségét teszik kockára.
Mercedes-Benz
Tisztelt Dr. Fónainé Pásztor Enikő!
A Mercedes-Benz nevében szeretnénk megköszönni cégünk iránti érdeklődését és július 10-i levelét, amelyet továbbítottak hozzánk.
Köszönjük, hogy felvetette aggályait. A Mercedes-Benz nagyon komolyan veszi az ilyen észrevételeket, és felvesszük a kapcsolatot beszállítóinkkal, ha aggályok merülnek fel. Globális vállalatként magas szinten törekszünk a környezetvédelmi és emberi jogi normák betartására. Ez vonatkozik az alkalmazottainkra, beszállítókra és alvállalkozóikra.
A Mercedes-Benz Group AG támogatja a Párizsi Klímaegyezmény céljait. Ennek fényében módosítottuk fenntarthatósági stratégiánkat. Az „Ambition 2039” stratégiában célul tűztük ki a nettó szén-dioxid-semlegességet a teljes értéklánc mentén új járműparkunkban 2039-re.
Ennek eredményeként a Mercedes-Benz elkötelezett az elektromos járművek felé történő gyorsabb átállás mellett. „Csak elektromos” stratégiánkkal felgyorsítjuk ezt az átalakulást, és arra törekszünk, hogy ennek az évtizednek a végére egy 100%-ban teljesen elektromos új járműparkot állítsunk elő, ahol a piaci feltételek ezt lehetővé teszik.Az akkumulátor nélkülözhetetlen része elektromos járműveink hajtásrendszerének. A Mercedes-Benz különféle projekteket és intézkedéseket valósít meg annak érdekében, hogy elkerülje és csökkentse a CO2-kibocsátást a szolgáltatások, valamint a termelési és nem gyártási anyagok ellátási láncaiban. Ezen túlmenően egyre inkább követjük azt a stratégiát, hogy ott vásároljunk, ahol a költségeket és kockázatokat csökkentjük, valamint növeljük a fenntarthatóságot. A fenntarthatóság a Mercedes-Benz beszerzési stratégiájának elmozdíthatatlan központi pillére, ezért a beszállítói szerződések egyik fő kritériuma. Beszállítóinkkal együtt azon dolgozunk, hogy innovatív technológiákkal csökkentsük a CO2-kibocsátást az ellátási láncban – különösen az olyan fontos alkatrészek gyártásában, mint az akkumulátorcellák vagy szerkezeti elemek.
Az akkumulátorcellák CO2-semleges gyártása minden partner számára fontos elem és specifikus követelmény. A CATL magyarországi üzeme fejlett, CO2 semleges előállítású akkumulátorcellákat, modulokat és rendszereket biztosít majd a következő generációs Mercedes-Benz modellekhez. A CATL korábban rendszerint megújuló energiákból származó villamos energiát használt nagy teljesítményű akkumulátorok előállításához. További fontos fenntarthatósági szempontok a felelős alapanyag-beszerzés és az erőforrások intelligens felhasználása.
Általánosságban elmondható, hogy nagy hangsúlyt fektetünk az értékláncokat és az akkumulátorok gyártását szabályozó európai és nemzeti jogszabályok betartására, amelyek szabályozzák a különböző ipari tevékenységeket azzal a céllal, hogy a környezetterhelést ne csak a gyárunkon belül, hanem a teljes ellátási láncon belül is minimalizáljuk. Elvárjuk a Felelős beszerzési Szabványaink betartását, amelyek magukban foglalják a jó munkakörülményeket, valamint a szabad munkaválasztást és a környezetvédelmet. Ez vonatkozik a beszállítókra, alkalmazottaikra és alvállalkozóikra. Felszólítjuk közvetlen beszállítóinkat, hogy alkalmazzák a szabványokat értékláncaikban és a figyelemmel kíséri betartásukat. A helyi hatóságok továbbra is felelősek a nemzeti vagy helyi környezetvédelmi szabványok ellenőrzéséért.
A Mercedes-Benz Group AG és leányvállalatai a magyar hatóságokkal és beszállítókkal együttműködve betartják az összes vonatkozó jogszabályt és a szigorú belső megfelelőségi irányelveket.
Reméljük, hogy választ tudtunk adni kérdéseire, és eloszlattuk aggályait.
Üdvözlettel,
Mercedes-Benz Group AG
Audi
BMW
Előzmények:
– Mekkora árat fizetünk a kormány álmáért, hogy akkumulátorgyár-nagyhatalom legyünk?
– Debrecen a magyar kultúra, a tudás és az oktatás egyik bástyája volt. Most ipari áldozattá lesz?
– Jogi fellépés a CATL akkumulátorgyárának katasztrófavédelmi engedélye ellen
– Egyre nő az akkumulátor-ellenes országos összefogás tábora
– A német autógyárak fenyegetése miatt fogadja be a kínai akkugyárakat a magyar kormány?
A CATL kínai akkumulátorgyár debreceni ügyeiről itt olvashatod a Debreciner cikkeit.