A párt nem érez felelősséget azért, mert tavaly ősszel nem vették fel az eddigi egyetlen átengedett népszavazási kezdeményezés ajánlóíveit. Úgy látják, a debreceni Helyi Választási Bizottság előre tudta, hogy a referendum nem kötné a CATL-t a beruházás „felszalámizása” miatt.
Írásbeli kérdésben érdeklődik az LMP a BMW debreceni akkumulátorgyáráról
Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!
Sajtótájékoztatót tartott március 29-én Debrecenben az LMP a városba tervezett akkumulátorgyárakkal kapcsolatban. Kanász-Nagy Máté, a párt országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy a nagyvállalatok általában kizsákmányolják a munkaerőt, az akkumulátorgyárakban csak jelentős túlmunkával lehet elérni az átlagbért éppen csak meghaladó fizetést. Azt is elmondta, az ilyen üzemekben nehezek a munkakörülmények, egészségkárosodást is szenvedhetnek a dolgozók, a munkavédelmi előírások betartására pedig nem helyeznek elég hangsúlyt. A képviselő figyelmeztetett továbbá, az akkumulátorgyárak általában nem engedik be a szakszervezeteket, amelyek védelmet adhatnának a munkásoknak. Kanász-Nagy Máté szerint zömében kelet-ázsiai munkavállalók fognak dolgozni az üzemekben, a magyar dolgozókat pedig más munkahelyekről fogják elszívni, tehát minden létrehozott munkahellyel megszüntetnek egy másikat.

Polgár Tóth Tamás
Jármi Péter, az LMP Hajdú-Bihar megyei elnöke elmondta, a déli gazdasági övezetbe tervezett minden, akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó gyárnak nagy lesz a vízigénye, a CATL mellett az EcoPro BM-nek és a Semcorpnak is. Megjegyezte továbbá, hogy a várostól északkeletre épülő BMW-gyárnál is épül egy akkumulátorgyár, amellyel kapcsolatban még számos kérdés van. „Még kevesebbet tudunk róla, mint a kínai akkumulátorgyárról” – fogalmazott. Mint mondta, Kanász-Nagy Máté írásbeli kérdést fog feltenni az illetékes minisztériumnak a tervekről. Emlékeztetett, az LMP kezdettől fogva nem támogatja a BMW-beruházást.
Már úgy látják, a „felszalámizás” miatt nem ért volna semmit a korábbi kérdésük
Megkérdeztük, látva, hogy sorra kaszálják el a helyi és országos népszavazási kezdeményezéseket az akkumulátorgyár ügyében, érez-e a párt bármilyen felelősséget azért, mert tavaly ősszel egy helyi választási bizottság által átengedett népszavazási kezdeményezésnél nem vették át az ajánlóíveket. Jármi Péter kifejtette, szerinte a HVB azért engedte át a kérdéseiket, mert tudták, a népszavazásnak nem lesz kötő ereje, mivel a gyárat több ütemben, „felszalámizva” építik meg, így a vízigénye hivatalosan alatta lesz annak a határnak, amit ők megszabtak volna. Éppen ezért nem érzik a felelősségüket az ügyben, csak azzal kapcsolatban, hogy megteremtsék a véleménynyilvánítás lehetőségét. Mint mondta, ezért fellebbeznek a Nemzeti Választási Bizottság határozata ellen, amelyben elutasították az országos népszavazási kezdeményezésük hitelesítését.

Polgár Tóth Tamás
Mivel ősszel azt ígérte az LMP, ha az országos referendumot nem írják ki, újra beadják a korábbi helyi népszavazási kérdésüket, arról is érdeklődtünk, mit várhatunk ezen a téren. Jármi annyit mondott, mérlegelik a helyzetet, mivel egyelőre az országos kérdésük kapcsán is folyamatban van a jogorvoslat.
A CATL kínai akkumulátorgyár debreceni ügyeiről itt olvashatod a Debreciner cikkeit.