BEZÁR

Közösségi média

Nyílt titok Debrecenben a súlyos sofőrhiány

Az október 13-ai önkormányzati választás után egy új DKV-vezetést is el tudnának képzelni az önkormányzati cég élén. Az új vezetőket a kinevezésük előtt a sofőrök mellé rendelnék egy időre, hogy megtapasztalják a valóságot.


Herpergel Róbert, Jármi Péter
Herpergel Róbert és Jármi Péter
Koppányi Szabolcs

„Pontatlan közlekedés, kiszámíthatatlan szolgáltatás” címmel tartott sajtótájékoztatót szeptember 24-én az egyik Kossuth utcai buszmegálló szomszédságában Herpergel Róbert (Jobbik) és Jármi Péter (LMP), a Momentum-Jobbik-LMP választási összefogás képviselőjelöltjei. A közösségi közlekedésben dolgozók túlóráinak felgyülemlése és kifizetetlensége, a sofőrhiányból eredő túlhajszoltság és az utazóközönség nem megfelelő kiszolgálása is téma volt.

Herpergel Róbert, mint mondta, lakossági véleményeket gyűjtött össze augusztus folyamán, amelyek a debreceni buszok folyamatos késéseiről és a járatkimaradásokról szóltak – „nagyjából havi 40-45 órára becsüljük a DKV késéseit”. Az előző havi városi közgyűlésen ezt szóvá is tette, s mint mondta, remélte, felszólalásának lesz foganatja, intézkednek az illetékesek. „Naiv voltam azonban, hiszen azóta sem történt semmi, s a panaszok továbbra is érkeznek hozzám. Az embereket nem kompenzálja senki, ha a munkából elkésnek, a DKV hibájából, hiszen a munkáltatók nem fogadják el okként azt, hogy késett a busz.”

Mint a jobbikos politikus elmondta, nyílt titok, hogy a városban sofőrhiány van. A Debreciner kérdésére válaszolva közölte: „pontos adatot nem tudok, de nevüket elhallgató DKV-dolgozók szerint majdnem minden sofőrre jut járatkimaradásból adódó túlóra”. S ezáltal a meglévő állomány túlterhelt, „11-13 fordulós műszakok vannak, amelyek messze nem férnek bele a 8 órás munkaidőbe, ám a túlóra kifizetésével is gond van.”


közlekedés, DKV

Koppányi Szabolcs

Ez az életpálya modell nem megfelelő, tette hozzá Herpergel, ezért, ha a közlekedési vállalat a munkavállalóknak megfelelő jövőképet tudna felmutatni, sok tekintetben javulna a debreceni közlekedés. „Gondolom, hamarosan új DKV-vezetőt is kinevez a város, aki majd rendbe tesz itt mindent, de igazából ne engedjenek oda egyetlen közép- vagy felsővezetőt se, amíg azok nem húztak le két hónapot a sofőrök mellett, s tapasztalták meg saját bőrükön a körülményeket.”

Jármi Péter (LMP) szerint a 21. századi modern városról alkotott képébe, egy zöld város, egy zöld közlekedés víziójába nem fér bele a mostani helyzet, ami Debrecenben tapasztalható a közösségi közlekedésben. „A buszmegállók felújítása hol sikeres, hol nem, van ahol nincs oldalfal, ami így igen hideggé teszi a várakozást. Első körben a kornak megfelelő megállókat kellene építeni, amelyek ellenállnak a környezeti hatásoknak, akár tél, akár nyár van, illetve a megfelelő menetidő-jelzéseket is mutatják.” A dízelüzemű, 10 év körüli járművekre is kitért Jármi, szerinte ugyanis nem szabad a dízelben gondolkodni a jövőt illetően, inkább a félig vagy teljesen kötöttpályás közlekedésben. Az éjszakai járatok indítását is újra elővették: „legalább egy észak-déli és két nyugat-keleti irányú éjszakai járatra szükség lenne”.

A Debreciner kérdése volt, hogy a civileket mennyire vonják be a tervezésbe, kikérik-e például a Derke szakmai véleményét, illetve a DKV-s dolgozók szakszervezeteivel felvették-e a kapcsolatot.

Herpergel Róbert elmondása szerint ő a Derkével levelezésben van, s épp a napokban beszéltek a járatkimaradásokról. „Pozitív, hogy gyorsan reagálnak, szakmailag hitelesen bontják le a válaszokat, sokat számít a véleményük. A civilekre egyébként ezután is nagy szükség lesz, hiszen ők is rendelkeznek remek szakemberekkel, nemcsak a pártok.” Hozzátette még, hogy a DKV szakszervezete „amennyiben szóba áll velünk, szintén jó lenne, ha vázolna esetleg olyan tényeket is, amikre talán külsősként nincs olyan rálátásunk. Mindenesetre ez a ’mesterhármas’ indokolt volna, hiszen a debreceni önkormányzatiság erről kéne szóljon, hogy a civilek, az önkormányzat és az érintett szolgáltatók együttműködnek.”

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...