BEZÁR

Közösségi média

A SZÓLÁS JOGÁN

Kétszer kettő néha öt

Future of Debrecen, zöld város, ismerősen hangzanak? Na, felejtsék el, jön a 2×2 sávosítás!


Debreciner
Rajtad is múlik, meddig végezheti a dolgát a Debreciner. Kattints a képre!
debreciner.hu

Dinamikusan nő a forgalom, mondta Papp László polgármester a közgyűlésen, ahol a Bethlen utca és az Egyetem sugárút kétszer két sávosításáról is szó volt. Ha dinamikusan nő a forgalom, az annyit tesz, hogy egyre több autó jár az utakon. Ezt persze lehet úgy is értelmezni, hogy jó világ van, egyre több embernek van autója, sok családban mindenkinek. Meg úgy is fel lehet fogni, hogy csapnivaló a tömegközlekedés. Jóllehet, Pósán László országgyűlési képviselő azt nyilatkozta nemrég, hogy Debrecen a közösségi közlekedés fővárosa (!), és tanulhatnának tőlünk más magyarországi városok is.


Bethlen utca - Egyetem sugárút

Polgár Tóth Tamás

Mindjárt az elején hadd indítsak egy coming out-tal: én is autóval járok. Tudom, helytelen. Viszont számos alkalommal számtalan helyen elmondtam már – és itt is megfogadom -, hogy elsőként teszem le az autót, amint lesz olyan tömegközlekedés Debrecenben, amelyikkel úgy tudok munkába járni, hogy a napi adrenalint nem a reggeli utazás biztosítja, ahol nem kell a normálisnál sokkal hamarabb elindulnom, ha biztosan be akarok érni idejében, ahol nem heringként utazom, ahol nem kell nagyobb extra távokat megtennem átszállás esetén. Addig nem.

Idén télen és tavasszal pár hónapig kényszerből tömegközlekedtem. Elég is volt, néhány nap felfrissítette az emlékezetemet, hogy miért is kezdtem autóval járni. Mégsem az a megoldás, hogy még és még több sávon hadd suhanjanak az autók, hanem az, hogy minél több ember vegye igénybe a színvonalas közösségi közlekedést. Mondom, a színvonalas közösségi közlekedést. Ami most van, az annak hitvány földi mása.


Bethlen utca - Egyetem sugárút

Polgár Tóth Tamás

A múltkor egy fideszes házicenzorunk teljesen irrelevánsan belinkelt a Debreciner egy posztja alá egy hírt, miszerint egy rakás új buszt fognak üzembe állítani Debrecenben. Ok. Akarom mondani, hűha. Majd bontunk pezsgőt, ha már itt lesznek azok a buszok. Mert ígéretekkel már tele a padlás, és sajnos úgy segít minket a tapasztalat, hogy ezeknek egy része majd a negatív végtelenben valósul meg. Ráadásul az a majd meg lesz, az vajmi keveset segít a jelen állapotokon. Márpedig az utóbbi időben – anélkül, hogy kutakodtam volna ilyesmi után – mindig készen tolták az infót a Best FM-en reggelente. Volt, hogy egyszerre több lerobbant buszról vagy troliról is szóltak egyetlen reggel.

Aztán azóta én magam is többször belebotlottam ideiglenesen vagy végleg kinyiffant járművekbe. Ami azért is érdekes, mert a járatsűrűség amúgy is katasztrófa. Na, ha abból még kiesik egy jármű, akkor az utasok szentségelhetnek, magyarázhatják a késésük okát a munkahelyen. Hogy esetleg tűző napon, szakadó esőben, zimankóban, jeges szélben kell egy következő járműre várni, nem érdekel senkit. A legújabb, „legmodernebb” megállók is csak pár ember fölé nyújtanak némi védelmet.


Bethlen utca - Egyetem sugárút

Polgár Tóth Tamás

Az emberek legtöbbször sietnek, különösen reggel. Haladni szeretnének. Nem tudnak, mert nagy a forgalom. A busz, troli meg azért nem, mert sok az autó. Ha lenne valamirevaló tömegközlekedés a városban, talán azt vennék igénybe az emberek csapadék esetén is, nem pedig azonnal a négykerekű esernyő után nyúlnának a rutintalanok is, akik persze rögtön meg is növelik a forgalmat, csak épp haladni nem lehet tőlük.

De a megoldás nem az, hogy minél több ember járjon autóval. Engem nem kergettek gyerekkoromban az asztal körül, ha nem kocsival mentem mindenhova. Autóm is csak harminc fölött lett, szóval ismerem a járás tudományát. Viszont ahogy öregszem, egyre jobban utálok cipekedni, tehát nagyobb vásárlásokra továbbra is magammal viszem hűséges négykerekűmet. Ám, ha minél többen ritkítanánk a városi furikázások számát, annál jobb lenne a városnak. Hát, istenem, nem nyugati és keleti autócsodákkal lennének tele Debrecen útjai, hanem minél zöldebb buszokkal, trolikkal és villamosokkal. Mert azt is elbírna még a város, ahogy elbírta évtizedekkel ezelőtt is az én gyerekkoromban. Tudom, ócska duma, de újabb villamosvonalak létesítése lenne olyan fontos, mint pl. egy MotoGP. Zöld is, sok embert is visz egyszerre, halad is, mert elsőbbsége van.


Bethlen utca - Egyetem sugárút

Polgár Tóth Tamás

A „gondoskodó” város vezetése azonban másképp gondolkodik. A fejükbe vették a kétszer két sáv kialakítását. Nézzük, mi lenne ennek az ára! Az azon az útvonalon élők nyugalma mindenképpen. Az ugye sokadlagos szempont. Mert most van kétszer két sáv. De a Bethlen utca azon szakaszán az egyik oldalban parkolnak az autók. A másikban valóban csak egy sáv van, de lehet haladni. Nem baj, meglátták azt a kis „felesleges”, még nem térköves, nem aszfaltos részt, és azonnal megkívánták. A jobb oldalon a jelzőlámpához közeledve persze, van egy kis surranópálya a tapasztaltabbaknak. Az intelligensebbje be is áll a lámpánál úgy, hogy a Honvéd utcára kis zöldnél tudjanak kanyarodni. Ám az a sáv elfogy a kereszteződés után, hiszen ott is parkolnak. Meg még egy buszmegálló is van. Ami eddig is az út síkjában volt, nem buszöbölben. Vagy marad ezután is ott, vagy közelebb viszik a házakhoz, hogy a lakók a lépcsőházból kilépve rögtön fel is szállhassanak a buszra.

Ha kitiltják onnan a parkolást, kiürül a sáv. Akkor hol fognak parkolni az ott élők? Ez ráadásul a városnak bevételkiesés, mert azon a részen fizetős a parkolás. A túloldalon csak az Ibolya kereszteződés után kezdődik a parkolási lehetőség, de az végig, egészen a Füredi sarki buszöbölig. A Füredi kereszteződésnél a jobb oldalon ugyanolyan surranó, ugyanolyan kis zölddel. Az ügyesebbek haladnak. A kereszteződés után buszmegálló és parkolás mindkét oldalon. Ők is kereshetnek maguknak helyet máshol. Vagy vigyék fel a kocsit a lakásba, nem tudom, hogyan képzeli megoldani a helyzetet az önkormányzat.

A Nagy Lajos király tér után már külön buszsáv van a bal oldalon. Akkor azzal mi lesz? Nem lesz buszsáv? Mert abban az oldalban már nem nagyon tudnak a házak felé terjeszkedni. Vagyis tudnának, de azt remélem, az ottani lakók megvétóznák. A körforgóhoz közeledve vannak még lehetőségek, túl sok a zöldterület. Az külön érdekes lesz, ahogy a kétsávosított útról egy sávon lehet majd a körforgóba behajtani. Gondolom, kétsávosítják azt is. Nem is kell mást tenniük, még közelebb fut majd az út a Zeneművészeti ablakai alatt. Visszaútban szintén egy sávon lehet lekanyarodni a körforgóból az Egyetem sugárútra. A közelmúlt építkezéseit követően ott egy szép virágos részt építettek ki, ami kifejezetten kellemes látvány. Sebaj, feláldozzák, nem kell az oda.

Ezek az utak itt-ott majdhogynem lakások ablakai alatt futnak majd. A megengedett sebesség ezeken a szakaszokon 50 km/h, ami a valóságban inkább 60. Szerintem az ottani lakások értéke azonnal csökkenni fog. Az ott élők közérzetének sem tesz majd jót, ha 4 sávon dübörög előttük a forgalom, az eddigi kettő helyett. Csak összehasonlításképpen: amelyik környéken országgyűlési, önkormányzati főlótuszfaktusz lakik, ott ilyet nem tesznek. Keskeny, olykor kanyargós, családiházas, sorházas utcákban szokott lenni 30 km/h-s korlátozó tábla. A Bornemissza utca egy szép széles utca. Hogy, hogy nem, abban a széles, nyílegyenes utcában 20 km/h a sebességhatár. Kvázi csúsztatott kuplung. És a rend éber őrei állandóan büntetnek. A Széchenyi utcát és a Szoboszlói utat összekötő utcán elég jó kis átmenő forgalom van, azaz dinamikusan nő a forgalom, ahogy a polgármester fogalmazni méltóztatott. Ott nem akarnak esetleg négysávosítani? Igény biztos lenne rá. Van hely, beleférne. Vagy ott zavarná XY-t?

Talán egy gondoskodó város vezetői néha megpróbálhatnák beleképzelni magukat mások helyébe. Belegondolni, mi lenne, ha ők vagy hozzátartozóik laknának a feláldozni kívánt útszakaszokon. Lehet, hogy akkor találnának más megoldást?

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!

A 4-es főút városi szakasza a Szoboszlói út, gépkocsi, autóbusz és kamionforgalommal. És javarészt kétszer egy sávon megy. Egy országúti szakaszon. Elbírja. Nem is kéne más, csak kitakarítani onnan végre a kamionforgalmat.

Az a városvezetés, amelyik rajol a Future of Debrecen nevű gittegyletével, az a vezetés, amelyik állítólag – a szavak szintjén legalábbis – elkötelezett a zöld megoldások mellett, nem állhat elő ezzel a négysávosítási ötlettel. Ellentmondás van ugyanis. Ötletelhetnek viszont villamosvonalakról, troliról, a közösségi közlekedés fejlesztéséről.

Én őszintén remélem, hogy az azon az útvonalon lakók tiltakozni fognak, fülön fogják az önkormányzati képviselőjüket, elmagyarázzák neki, hogy ez nem jó megoldás. Naponta azon az útvonalon közlekedőként azt mondom, nem kell oda négy sáv. Minőségi közösségi közlekedés kell, amire átszoknak az autósok. Környezetkímélő, zöld megoldások kellenek. Hogy igaz legyen a polgármesternek az a korábbi kijelentése, hogy „érdemes debreceninek lenni”.

Kosztonyák Katalin írásai itt olvashatók: A SZÓLÁS JOGÁN.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...