BEZÁR

Közösségi média

Mégsem tudta befejezni Debrecen a BMW-gyár területének előkészítését? Határidőhosszabbításokra kényszerül a város

A koronavírus-járványnak a világgazdaságra tett hatásával magyarázták eddig a debreceni összeszerelőüzem építésének csúszását. Meglehet, más okok is vannak. Egy nappal az adásvételi ügylet zárása előtt dönt a debreceni polgármester a „határidők aktualizálása” kapcsán született előterjesztésről, a városi képviselő-testületnek kellene határoznia, de az nem ülésezik a koronavírus miatti veszélyhelyzetben.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!


BMW
Itt lesz
Facebook

Debrecenben az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet valójában jelenleg nem más, mint a majdani BMW-gyár területe. A BMW 2018. július 31-én jelentette be a szándékát mintegy 400 hektár egybefüggő földterület megvásárlására Debrecen határában, illetve ott egy gyár felépítésére.

Az ipari park kialakításával összefüggő – ingatlanszerzéssel és terület-előkészítéssel kapcsolatos – költségek fedezésére az önkormányzat 44 milliárd forint gazdaságfejlesztési célú hitelt vett fel az Erste Banktól 2018-ban.

A terület értékesítésére az önkormányzat Debreceni Ingatlanfejlesztő Kft. (DING) néven 100%-os önkormányzati tulajdonú projektcéget hozott létre, ténylegesen aztán ez a cég kötött adásvételi szerződést a BMW-vel 2019 szeptemberében. A szerződésben szerepelt terepelőkészítés, telekalakítás, az építkezéshez szükséges infrastruktúra biztosítása, a végleges infrastruktúrák biztosítása (áram, gáz, ivóvíz, szennyvíz, internet, csapadékvíz), az ipari park megközelítéséül szolgáló út, a vasúti terminál megközelítéséül szolgáló magánút is.

Megállapodtak, hogy az adásvételi ügylet zárása 2020. május 29-én lesz, feltéve, hogy a 2019 szeptemberében kötött szerződésben foglalt valamennyi előfeltétel teljesül. Ezen feltételek közül a területelőkészítés és földmunkálatok az előírt határidőben, szerződésszerűen teljesültek, ám a további munkálatokkal gondok vannak. „Az állam és az önkormányzat által megvalósítani vállalt infrastrukturális beruházások és fejlesztések egymásra épültsége, technológiai összehangolása indokolttá teszi a határidők módosítását, valamint az újonnan jelentkező befektetői igények is befolyással voltak a Végleges Szerződésben vállalt határidők átütemezésére” – olvasható az önkormányzati előterjesztésben. Annak érdekében tehát, hogy a 2019 szeptemberében kötött szerződés szerinti ügylet zárása 2020. május 29. napján megtörténhessen, a korábban meghatározott ütemtervben foglalt határidők aktualizálása is szükségessé vált – szól a hivatalos szöveg.

Határidő-hosszabbításra kényszerülnek ezeken a területeken:
telekommunikációs hálózat kiépítése (új határidő: 2021. 12. 31.),
ivóvíz ellátás kiépítése (új határidő: 2021. 05. 31.),
szennyvíz elvezetés kiépítése (új határidő: 2021. 05. 31.),
gáz ellátás kiépítése (új határidő: 2021. 03. 31.),
esővíz elvezetés kiépítése (új határidő: 2021. 02. 28.),
út csatlakozás kiépítése (új határidő: 2021. 12. 31.),
intermodális központ kiépítése (új határidő: 2023. 12. 31.)
Ezért aztán a BMW visszatartja több millió euró kifizetését.


BMW

További részletek olvashatók alább: az előterjesztést teljes egészében megjelentetjük.

A Debrecenben felépítendő BMW-gyár számára előkészített területre látogatott május 15-én Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Michele Melchiorre, a BMW Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és Papp László debreceni polgármester, ahol mindhárman nyilatkozatot tettek arról, hogy ugyan némi késéssel, de elkészül majd az összeszerelőüzem. Az itt elhangzott beszédekből idézünk.

Szijjártó Péter:

„Mivel eddig minden az előzetes ütemterv szerint haladt, a mai napra elértünk oda, hogy bejelenthetjük: az építési területet átadjuk a BMW számára. (…) Eddig minden fél, a BMW, a kormány és az önkormányzat is tartja az ígéreteit és teljesíti a kötelezettségeit. (…) Szeretném leszögezni, hogy minden a szerződéses keretek szerint fog történni, semmilyen megkötött szerződés módosítására nincsen szükség. (…) A területet ma átadjuk a BMW számára, a gyár megépül, Debrecen pedig a globális autóipar egyik nagyon fontos fellegvára lesz.”

Papp László:

„A lehetetlenre vállalkoztunk, de azt is teljesítettük. (…) Debrecen városa rekord gyorsasággal, mindössze másfél év alatt alakította ki a BMW új gyárát fogadó ipari területet. (…) Joggal jelenthetjük ki, hogy mind a BMW-csoport, mind Magyarország kormánya megbízható partnerre talált Debrecenben.”

Ez az alábbi előterjesztés közgyűlési döntést kívánna, de mivel még mindig érvényben van a kormány által kihirdetett koronavírusos veszélyhelyzet, ezért a debreceni képviselő-testület helyett egy személyben Papp László polgármester dönthet. Ma.

FRISSÍTÉS! A történtekre reagált Mándi László, a Momentum egyik debreceni önkormányzati képviselője.


BMW


BMW


BMW


BMW


BMW


BMW


BMW


BMW

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...