Augusztustól fizetőssé válik a parkolás a belvároson kívüli területeken is. A Fidesz szerint ezt a debreceni lakosok kérték. Vita alakult ki arról, mi lesz az Ibolya utcai gyermek rehabilitációs központba járó családokkal. A városvezetés minden nem fideszes módosító indítványt leszavazott.
Viccpárti kampányszlogenhez hasonlította a debreceni civilek parkolási javaslatait a városvezetés
Június 26-án tartotta a nyári szünet előtti utolsó ülését Debrecen közgyűlése. A megszokottól hosszabb tanácskozás első felének legfontosabb történéseiről már beszámoltunk olvasóinknak. Az alábbiakban ismertetjük, milyen más, fontos viták és döntések zajlottak az eseményen.
Gondola Zsolt minden fillért sajnál Hajdúsámsontól
Ahogy arról előzetesen beszámoltunk, Papp László (Fidesz) polgármester előterjesztése szerint az önkormányzat 1 milliárd forint értékben, Hajdúsámsonnal konzorciumban pályázna a Versenyképes Járások Program Debreceni járásnak biztosított keretére, amelyet éppen a megyeszékhely által befizetett különadókból hozott létre a kormány.

Mándi László (Összefogás a Cívisvárosért) kérdésére Szűcs László, a polgármesteri hivatal gazdálkodási főosztályvezetője elmondta, eddig 700 millió forintot vont le az Államkincstár Debrecen számlájáról, ezt az összeget az év végén teljesülő adóbevételek alapján felülvizsgálják. Közölte továbbá, Hajdúsámsonnak nincs befizetési kötelezettsége.
Pákh Károly (Összefogás a Cívisvárosért) arra volt kíváncsi, hogy van-e lehetőség a Bocskaikert és Pallag közötti kerékpárút megépítésére. Papp László elmondta, Bocskaikert polgármesterével már beszélt erről, egy 3 kilométeres szakaszt kellene megépíteni. Elmondta, az Építési és Közlekedési Minisztériummal zajlik egy egyeztetés, ha egy másik debreceni fejlesztésből tudnak forrást átcsoportosítani, akkor lehet szó a kerékpárút megépítésére állami pénzből. Mint mondta, reméli, hogy az önkormányzati ciklus 2029-es lezárultáig pontot tudnak tenni az ügy végére.

„Hadd legyek annyira lokálpatrióta, hogy minden egyes fillért sajnálok, amit Hajdúsámsonnak adunk oda. Tudom, hogy ott nem fognak engem szeretni, nem is fogok mostanában arra menni, de ez a mi pénzünk” – fogalmazott hozzászólásában Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum) frakcióvezető.
Az előterjesztést Mándi László és Pákh Károly tartózkodása mellett fogadták el.
A Főnix Csarnoknál és a repülőtérnél lennének p+r parkolók
A közgyűlés még tavaly novemberben döntött arról, hogy parkolási zónákat vezetnek be Debrecenben, hamarosan nemcsak a belvárosban, hanem más városrészeken, például az Egyetem környékén is fizetőssé válik a parkolás. Most egy olyan előterjesztést vitt a testület elé a városvezetés, amelyben némileg lazítanak az eddigi elképzeléseken. Nem fog számítani például, hogy milyen lakcím szerepel a jármű forgalmi engedélyében, mindenképpen minden háztartás két autó ingyenes parkolására lesz jogosult a lakóhely közvetlen közelében. Az ingyenes parkolásba bevonták továbbá a céges autókat is.

Papp László polgármester az előterjesztés kapcsán arról beszélt, nagyon sok javaslat futott be hozzájuk az elmúlt időszakban. A fentieken túl a Fidesz azt javasolta, hogy ne júliusban, hanem augusztus 1-én vezessék be a rendszert, erről benyújtottak egy módosító indítványt az előterjesztéshez.
Salánkiné Kuti Zsuzsanna (Mi Hazánk) megkérdezte, tervezik-e p+r parkolók kialakítását és a közösségi közlekedés fejlesztését. Úgy fogalmazott, Debrecen kinőtte a gépjárműforgalmat. Mint mondta, ha új parkolókat építenek, az a zöldterület rovására megy. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a józsaiak jelentős része eddig a Doberdó utca környékén parkolt, így tehermentesítve a belvárost. Úgy látja, ezen a téren hátralépés történt a fizetős parkolás bevezetésével.

Papp László azt felelte, két ponton alakítanának ki p+r parkolókat. Az egyiket a Főnix Csarnok mögötti területen, ahol lenne lehetőség egy több emeletes parkolóház építésére. A polgármester kifejtette, ott a helyi és helyközi autóbuszjáratok, valamint trolibuszok is közlekednek. A másik p+r parkolót a déli városrészen hozzák létre, a repülőtér északi oldalán, ezt 2026-ban meg is nyitják. Arról is beszélt, hogy a Józsa és Debrecen közötti autópálya-felhajtónál van egy terület, amely szóba jöhet p+r parkolóként a Józsa felől érkezők számára, ennek kibérléséről hamarosan tárgyalni fognak a Magyar Közút Zrt-vel.
Örök élet, ingyen sör a civilek javaslata a városvezetés szerint
Gondola Zsolt Zoárd a hozzászólásában jelezte, augusztus 1. helyett október 1-i hatályba lépést javasol a benyújtott módosító indítványában. Elmondta, az előző héten a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesülettel (Derke) közösen tartottak sajtótájékoztatót. Közölte, egy hét alatt több mint ezer visszajelzést kaptak a lakosságtól az általuk indított felületen. Arra kérte a városvezetést, adjanak időt arra, hogy ezek a vélemények beépülhessenek a rendeletbe.

Papp László a válaszában arról beszélt, hogy a Derke korábban a Momentummal „bútorozott össze”, most a Civil Fórummal, korábban pedig a DKV partnere volt. „Mindig rendkívül jó tanácsokat adtak, soha semmi nem ment vele előrébb” – kritizálta a civileket. Azt állította, a városvezetés mindig nyitott volt a javaslatokra, ezért is építették bele a lakosságtól kapott visszajelzéseket a mostani előterjesztésbe. Azt is leszögezte, intenzív kommunikációs kampányt folytattak a parkolási változásokról, az egyik debreceni rádióban például minden reggel volt tájékoztatás, az érintett területen pedig 12 ezer szórólapot osztottak ki.
Barcsa Lajos (Fidesz) gazdasági ügyekért felelős alpolgármester szerint az elmúlt időszakban egyre jobban p+r parkolóként használták a más településekről érkezők a vénkerti lakótelepi parkolókat, ezért fontos a fizetőssé tétel. A parkolási ügyben megszólaló Derke javaslata, miszerint parkolóházat vagy mélygarázst lehetne építeni a Vénkertbe, szerinte olyan, mint a Magyar Kétfarkú Kutya Párt régi kampányígérete, az örök élet és az ingyen sör. Közölte, szakemberekkel megvizsgálták, de nincs hely egy ilyen létesítmény kiépítésére.

Ki fogja ellenőrizni, hogy tényleg az orvoshoz viszik-e a gyereket?
Pákh Károly bejelentette, két módosító indítványt adott be. Az egyik szerint a parkolás az első fél órában díjmentes lenne. Példaként hozta fel, hogy ha valaki a gyerekét viszi valahová, a tömegközlekedés nem igazi opció számára. A második módosító arról szól, hogy 50 százalékos kedvezménnyel vásárolhassanak parkolási bérletet azok, akik a közszférában tevékenykednek, tehát az oktatási vagy egészségügyi intézményben dolgozók, valamint önkormányzati és államigazgatási dolgozók, ha a munkahelyük fizetős zónában van. Pákh azt is közölte, beadott egy határozati javaslatot is. Eszerint azok, akik orvoshoz viszik a gyermeküket gépjárművel, parkolhassanak ingyen a kezelés idejére.

Papp László a válaszában arról beszélt, mindegyik javaslat alkalmazhatóságával kapcsolatban problémák vannak. Felvetette például, hogyan lehet ellenőrizni azt, hogy az első fél órában van-e éppen a parkoló autó. Ehhez szerinte arra lenne szükség, hogy minden pillanatban legyen olyan személy a helyszínen, aki tudja ezt kontrollálni. Szerinte az sem egyértelmű, ki fogja megállapítani, hogy a szülők tényleg orvoshoz viszik-e a gyermeküket. Közölte továbbá, fognak tárgyalásokat folytatni az érintett intézményekkel, hogy ha szükséges, kivegyék azok területét a parkolási rendből.
Pákh Károly a polgármester egyik felvetésére úgy reagált, hogy a debreceni Fórum bevásárlóközpont is meg tudja oldani, hogy az első harminc percben ingyenes legyen a parkolás.
A városvezetést sem érdekelte túlzottan, mit mond a fideszes képviselő
Bognár István Ádám (Fidesz) arra hívta fel a figyelmet, a lakosok egy jelentős része semmilyen halasztást nem szeretne, mivel az ő problémájukat kezeli a fizetőssé tétel. Megjegyezte, már közel 10 ezren regisztráltak az ingyenes parkolásra, ezért nem teljesen fedi a valóságot, hogy a lakosság nem reagált a változásokra.
Mándi László üdvözölte a módosító indítványokat, majd arról beszélt, az Ibolya utcai gyermek rehabilitációs központ éppen egy zóna közepére fog esni, ezért a változás a nehezen mozgó gyerekekre és az őket kísérőkre nagy terhet fog róni. Azt javasolta, juttassák ingyenes parkolási lehetőséghez az érintetteket. Megjegyezte, az új rendszer nem biztos, hogy megoldja a lakótelepeken a 18 óra utáni parkolóhelyhiányt.

Papp László a válaszában elmondta, az oktatási-nevelési intézményeknél 8 óra és 8 óra 30 perc között térítésmentesen lehet majd parkolni. Az Ibolya utca kapcsán közölte, jelenleg is van kijelölt parkoló, amelyet az intézmény ingyen használhat, a következő időszakban pedig személyesen egyeztet a rehabilitációs központ vezetőjével, hogy megoldják a helyzetet. Mint mondta, ha augusztus 1-én lép életbe a fizetős parkolás, addig kezelni tudják a problémát.

Papp Csaba (Fidesz) belvárosi képviselőként szólt hozzá a vitához. Arról beszélt, hogy ahol lehetett parkolót kialakítani, ott ezt már megtették, kivéve, ahol éppen a lakosok utasították ezt vissza. A politikus érvelését sem Papp László polgármester, sem Széles Diána (Fidesz) szociális ügyekért felelős alpolgármester, sem Barcsa Lajos alpolgármester nem követte, a hozzászólás alatt ugyanis a mobiltelefonjukkal voltak elfoglalva, ahogy azt a Debreciner is megörökítette.
Mi lesz az albérlőkkel?
Salánkiné Kuti Zsuzsanna azt kérte, fogadják el a helyben élők ingyenes parkolásához a tartózkodási helyet is, mivel sokan albérletben élnek Debrecenben, és gyakran tapasztalni, hogy a főbérlő nem engedi nekik az állandó lakcím bejelentését.
A polgármester azt ígérte, a későbbiekben vizsgálni fogják a kérdést, majd – mintha meg sem hallotta volna a Mi Hazánk képviselőjének a főbérlőkről szóló gondolatát – arról beszélt, érdemes bejelentkezni Debrecenbe állandó lakosként, mert akkor ingyen parkolhatnak. „Szerintem sok ezer olyan ember él Debrecenben, aki nem intézte el azt a kérdést, hogy állandó debreceni lakosként legyen lakcímkártyája” – fogalmazott. Mint mondta, a szolidaritási hozzájárulás és az adóerőképesség kiszámításakor ez hátrányosan érinti Debrecent.
A motorosok és a rehabilitációra járók parkolásában is megoldást ígérnek
Állampolgári jogán szólt hozzá a napirendi ponthoz Balogh János Csaba helyi lakos, aki jelezte, semmilyen információt nem talált arról, hogy motorkerékpárokra is vonatkozik-e az ingyenes parkolás. Mint mondta, a DV Parking Kft. ügyfélszolgálatánál megállapították, hogy fizetnie kell. A hozzászóló azt kérte, vegyék be a motorokat is a rendeletbe.

Papp László polgármester a válaszában abszolút akceptálhatónak nevezte a felvetést. Azt mondta, ha a rendeletből nem következik egyértelműen, akkor kitolják a motorok esetében a türelmi időt, hogy a közgyűlés ezt később még tudja korrigálni.
Fodor András, a DV Parking ügyvezető igazgatója azonban elmondta, ő úgy gondolja, a rendelet jelenlegi formájában is ki lehet adni az ingyenes parkolási lehetőséget a motorkerékpárokra. Papp László mindenesetre azt ígérte, megoldják a kérdést.
Forgács Attila (Szikra), az önkormányzat egészségügyi és szociális bizottságának nem képviselő tagja is állampolgári jogán szólt hozzá. Ő is az Ibolya utcai gyermek rehabilitációs központ közelében történő parkolás kapcsán szólalt meg. Mint mondta, átlagosan heti 5-600 gyermek jár oda hetente kétszer. Felhívta a figyelmet arra, hogy az intézmény előtt mindössze négy parkolóhely van a súlyosan fogyatékos gyermeket nevelők, ezért parkolási igazolvánnyal rendelkezők részére, de ezzel nem is mindenki rendelkezik. Szerinte így több nehéz sorsú gyermek maradhat ki a fejlesztésből. Azt kérte, az intézmény címére regisztráljanak be minden érintettet, hogy ingyenesen parkolhassanak a környező utcákban, ahogyan az most is történik. Arról is beszélt, a szülők petíciót indítottak az ügyben, amit több mint 150-en írtak alá. A kedvezménybe Forgács Attila szerint az ott dolgozókat is be kellene vonni.

Papp László polgármester a válaszában feleslegesnek nevezte a lakossági hozzászólást, mivel a város részéről megvan a szándék a helyzet kezelésére. „Erre nem kell kampányt építeni, mert ezt a kérdést meg fogjuk oldani” – szögezte le.
A Fidesz képviselői a nem fideszes képviselők által benyújtott összes módosító indítványt letartózkodták vagy leszavazták, majd a Fidesz módosítójával kiegészített rendeletet a 22 igen szavazattal, a Civil Fórum és Pákh Károly ellenszavazatai, valamint Madarasi István (Összefogás a Cívisvárosért), Mándi László és Salánkiné Kuti Zsuzsanna tartózkodása mellett fogadták el.
A közgyűlés további történéseit egy következő anyagunkban dolgozzuk fel.