BEZÁR

Közösségi média

Megállapodtak, hogy egyeztetik a román és a magyar elképzelést – Itt tart a Debrecen-Nagyvárad kötöttpályás kapcsolat ügye

Kérdéseinkre nem tudott konkrétumokkal szolgálni a Technológiai és Ipari Minisztérium.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) államtitkára június 23-i közösségi médiás bejegyzésében közölte, a budapesti Hungrail vasúti konferencián érdemi és előremutató megbeszélést folytatott Ionuț-Cristian Săvoiuval, Románia közlekedési államtitkárával. A posztban megemlítette a Debrecen és Nagyvárad közötti kötöttpályás összeköttetést is. „Szeretnénk javítani a vasúti kapcsolatot Debrecen és Nagyvárad között. Többféle megoldás jöhet szóba a két közeli nagyváros kötöttpályás kapcsolatára, ezügyben is elindul az együttműködés” – írta.


Vitézy Dávid
Ionut-Cristian Săvoiu és Vitézy Dávid Budapesten tárgyalt
facebook.com/vitezydavid

Megkérdeztük Vitézy Dávidot, hogy konkrétan milyen megoldásokra utalt a bejegyzésében, mikor indul el az együttműködés, és az milyen szinten zajlik. A minisztérium kommunikációs főosztálya ma, július elsején válaszolt a levelünkre. Azt írták, az M35-ös autópályának és az M4-es autóútnak köszönhetően már van magas színvonalú közúti összeköttetés Debrecen és Nagyvárad között, de a két város kapcsolatainak javítását a gazdasági-ipari, idegenforgalmi, kulturális együttműködések élénkítésén túl nemzetpolitikai szempontból is érdemesnek tartják. „A szakminisztériumi vezetők az elképzelések egyeztetésében, a műszaki és finanszírozási alternatívák közös áttekintésében állapodtak meg a budapesti találkozón” – közölte a TIM.


Nagyállomás
Debrecen
Koppányi Szabolcs

Megjegyezték továbbá, hogy a következő időszak kiemelt ágazati céljai között tartják számon a magyar vasúthálózat nemzetközi beágyazottságának javítását, a jó kapcsolatok kialakítását a határon túli területekkel. „Közép-Európa országait – a visegrádi államok mellett Ausztriát, Szerbiát és Romániát is – minőségi vasúti hálózattal kell összekötni. E folyamat részeként dolgoznak a kivitelezők a Püspökladány-Biharkeresztes szakasz fejlesztésén és a második vágány megépítésén Békéscsabától Lőkösházáig. A legfontosabb hazai vasúti folyosón és a Kelet/Kelet-Mediterrán európai törzshálózati korridoron így nem marad több egyvágányú szakasz” – írták.

Jelenleg csak nagy kerülővel van közvetlen közösségi közlekedési összeköttetés

Májusban részletesen foglalkoztunk a Debrecen és Nagyvárad közötti közösségi közlekedés helyzetével. A két város között a Monarchia idején viszonylag rövid ideig állt fenn közvetlen vasúti összeköttetés, amelyet Trianon után megszüntettek. Autó nélkül jelenleg csak Berettyóújfalun, Püspökladányon és Érmihályfalván keresztül, az utóbbi útvonalat leszámítva átszállással lehet eljutni egyik testvérvárosból a másikba, ráadásul az út többnyire szűk három órát vesz igénybe (a Debrecen-Nagyvárad távolság légvonalban mindössze 55 kilométer, de vasúton esetenként ennek többszörösét kell megtenni), az esti órákban pedig alig vannak járatok, ezért kora esti kulturális programokra szinte lehetetlen eljutnia annak, akinek nincs autója, és nem tud a másik városban éjszakázni.


Debrecen - vasút - Nagyállomás

Koppányi Szabolcs

A testvérvárosok vasúti összeköttetésének helyreállításáról már több mint 10 éve beszélnek Debrecen vezetői és magyar kormányzati szereplők, eddig azonban semmilyen kézzel fogható lépés nem történt ebbe az irányba. 2021 novemberében, a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train-vonal átadásakor Palkovics László akkori innovációs és technológiai, ma már technológiai és ipari miniszter jelentette be, hogy a következő ilyen közlekedési lehetőséget Debrecen és Nagyvárad között alakítanák ki. (Két hónappal korábban Florin Birta (PNL) nagyváradi polgármester még azt nyilatkozta, hogy nem tud a beruházásról.)

Legutóbb idén június 30-án Barcsa Lajos (Fidesz) alpolgármester a DTV-ben beszélt arról, hogy „a későbbiekben akár” Nagyvárad is összeköthető vasúton Debrecennel, a kötöttpályás közlekedéssel kapcsolatban pedig nagy lehetőséget látnak a munkaerőutánpótlás biztosítására – nyilván Romániából Debrecenbe.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...