UGYANAKKOR

Jó, ha előjegyezteti a hívást, aki szilveszterkor telefonálni akar

A telefon a hétköznapok természetes részévé vált, mégsem tanultuk meg használni. – Hajdú-bihari Napló, 1982. december 24.

A lap munkatársának a debreceni telefonközpontban tett látogatásáról közölt riportot a Hajdú-bihari Napló.

Zombor Ferenc, a postaigazgatóság igazgatóhelyettese az újságírónak arról beszélt, szerinte még nem tanultunk meg telefonálni. „Nem készülünk fel előzetesen, mit is szeretnénk pontosan megfogalmazni, lényegre törően kifejteni. Érdekes, táviratozni tudunk. Erre felkészülünk, csak a leglényegesebb szavakat, gondolatokat közöljük, arra gondolván, hogy a szócséplés sokba kerül. Az értelmetlen és hosszú telefonbeszélgetések pedig vonalakat foglalnak le. A saját vonalamat és a hívottét” – magyarázta.

Telefonközpont - 1970
Fortepan / Péterffy István

A cikkből kiderül, hogy a telefonközpontban fejhallgatós nők sorban ülve kapcsolták a hívásokat, miközben a telefonálók becenevekkel hivatkoztak a hívni szándékozott városra: „»Debike beszél«. »Böszit, Nánit, Ladit, Misit kérem«. (Hogy magyarázatot is adjunk ezekre a becézésekre: Debrecen, Böszörmény, Nánás, Püspökladány, Miskolc város hallgat ilyen kedves nevekre.)”

Telefonálás szempontjából a legforgalmasabb időszak ekkoriban délelőtt 11 óra körül volt, Kiss Gézáné osztályvezető elmondása szerint a napi hívások 60 százaléka pedig reggel 8 és délután 14 óra között történt. „Az úgynevezett rendezői pult mögött, jó magasan a falra helységneveket ábrázoló, kicsinyke lapocskákat aggattak. Mindenféle színű lámpák villannak fel a város, községnevek mellett. Arra utalnak, mely helységeket hívnak ezekben a percekben, netán órákban nagyon sokan, ily módon ezeket csak hosszabb idő után tudják »behozni«” – mutatja be a helyiséget a cikk szerzője.

„Az ötvenes, majd a hatvanas évek a nyugalom jegyében teltek el. Jóval kevesebb volt a telefonállomások száma a jelenleginél. Az 1970-es évek közepétől aztán minden megváltozott: a telefon az emberek hétköznapjainak természetes velejárójává vált. Hiába a változás, a több munka, én nagyon szeretek itt dolgozni” – mesélte magáról Józsa Miklósné.

A Hajdú-bihari Napló egykori cikke szerint szilveszterkor jellemzően négyen dolgoznak a telefonközpontban. Azt javasolják, ha valaki aznap igénybe szeretné venni a szolgáltatást, már napokkal korábban jegyeztesse elő a beszélgetést.

Az UGYANAKKOR rovatunkban debreceni kötődésű korábbi újságokból jelenítünk meg aznapi írásokat. A rovat szerkesztője Papp Dávid. Az UGYANAKKOR további cikkei itt olvashatók.

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...