UGYANAKKOR

Felkészülten várta a téli havazásokat a Debreceni Közúti Igazgatóság

17 motoros és 35 vas hóeke, 16 salakszóró gépkocsi, valamint 25 kilométernyi hófogó rács állt készenlétben Debrecenben a novemberi havazások előtt. – Hajdú-bihari Napló, 1965. november 11.

Értekezletet tartottak a város téli felkészüléséről a KPM Debreceni Közúti Igazgatóságának székházában. A megbeszélésen Kalácska János, a helyi igazgatóság vezetője számolt be azokról az intézkedésekről, amelyeket addig tettek és a közeljövőben tenni terveztek annak érdekében, hogy Hajdú-Bihar megye útjai télen is járhatóak legyenek.

A hóakadályok elhárítása érdekében a közúti főigazgatóság rendelkezése alapján fontossági sorrendet állapítottak meg a város útjai között. Ennek megfelelően nagyobb havazás, hófúvás esetén a nagyobb forgalmú utak letakarítása elsőbbséget élvezett a kisebb forgalmúakkal szemben.

Hóeke – tél – 1969
1969 – Fortepan / Magyar Rendőr

A prioritást élvező utakon előbb egy forgalmi sáv szélességű utat terveztek nyitni a motoros vagy vontatható vas hóekékkel. Hosszabb összefüggő hóakadály esetében a terv pedig az volt, hogy látótávolságon belül kitérőket is készítenének. A fontossági sorrendben nem szereplő utak hóakadályainak elhárítására csak ezután következhet. Kivételt képeztek olyan esetek, mikor — és ismét fontossági sorrendben — mentőautók, tűzoltókocsik vagy élelmiszerszállító járművek akadtak el a hóban. Ilyen esetekben a mentési munkák azonnali megkezdése volt a feladat.

„Az a kérésünk, hogy a fontossági sorrendbe fel nem vett utakon ne kezdjen hozzá senki, sem tanácsok, sem termelőszövetkezetek tudtunk nélkül a hóakadályok elhárításához, ugyanis a szakszerűtlen hótakarítás több kárt okoz, mint hasznot” – mondta el Kalácska János.

A KPM Debreceni Közúti Igazgatósága 17 motoros és 35 vontatható hóekével várta a havazás megindulását. Ez a gépi erő azonban csak a lakott területeken kívüli utak hóakadályainak elhárítására elegendő. A fő közlekedési utak városi és községi átkelési szakaszairól a hó eltakarításának feladata ezáltal a városi és községi tanácsok végrehajtó bizottságainak építési és közlekedési osztályaira, csoportjaira várt.

1965-ben minden előző évnél nagyobb gondot fordítanak az utak síkosságának csökkentésére. Eddig csak a lejtős útszakaszokat és az útkanyarokat salakozták, ha síkosakká váltak. Most azonban a 4. számú út teljes megyei szakaszát, a 4A út Püspökladány és Berettyóújfalu közötti, a 43. számú út Debrecen és Berettyóújfalu közötti, valamint a 36. számú út Debrecen és a megyehatár közötti szakaszát teljes kőpálya szélességben, végig, naponta kétszer salakozzák majd – folytatta a közúti igazgatóság vezetője.

Kalácska János azt is hozzátette, hogy az előzetes számítások szerint 1965-ben 13 ezer tonna salak szükséges az utak szórására, négyszer több mint az azt megelőző években.

A közúti igazgatóság tehát felkészültebben várta a telet 1965-ben, mint a korábban. Abban az évben ugyanis 4 millió forintot irányítottak a hóakadályok elhárítására, amely másfélszer nagyobb összeg volt, mint az 1964-es erre szánt költségvetés.

Az UGYANAKKOR rovatunkban debreceni kötődésű korábbi újságokból jelenítünk meg aznapi írásokat. A rovat további cikkei itt olvashatók.

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!