Salamon Gergő elmondta, többször is keresték már az illetékeseket debreceni közösségi közlekedési ügyekben, de mindig azt a választ kapják: minden rendben van. Abból pedig semmi nem lett, amit Orbán Viktor alig két éve ígért.
Nincs elég sofőr a DKV-nál a Jobbik szerint – Úgy látják, az új buszokról szóló bejelentéssel a járatritkítást akarják elfedni
Január 5-én közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz a Jobbik a debreceni közösségi közlekedéssel kapcsolatban. Mint írják, dicséretesnek tartják, hogy 34 új, Debrecenben gyártott buszt állítottak forgalomba a városban. A Jobbik szerint a bejelentéssel ugyanakkor a városvezetés el akarja terelni a figyelmet a DKV-nál történő bújtatott járatritkításról. A párt ennek tekinti azt, hogy a közlekedési cég január végéig, tehát tanítási időszakban is fenntartja a tanszüneti menetrendet. Ezt az intézkedést nem tartják elfogadhatónak.
„Amennyiben ez a folyamat folytatódik, a tömegközlekedés nem jelent alternatívát a városban az autós közlekedéssel szemben, főleg az így is jelentős számú késéseket, illetve járatkimaradásokat is figyelembe véve, ezért ez a folyamat további forgalomnövekedést fog jelenteni az amúgy is zsúfolt, dugókkal terhelt debreceni utakon” – olvasható a párt közleményében.
A párt szerint kérdés, hogy a DKV hogyan tervezi kompenzálni a tanuló és nyugdíjas utasait, akik már most is drágábban tudnak kedvezményes bérletet venni, mint a budapesti tömegközlekedők.
A témával kapcsolatban telefonon beszéltünk Salamon Gergővel, a párt regionális igazgatójával, az országgyűlési választásokon Egységben Magyarországért néven induló ellenzéki összefogás képviselőjelöltjével (Hajdú-Bihar megyei 3-as választókerület). A politikus a Debrecinernek elmondta, a debreceni tömegközlekedés ügyei miatt már kereste Kósa Lajos (Fidesz) országgyűlési képviselőt és Papp Lászlót (Fidesz), Debrecen polgármesterét is. Salamon szerint a tanszüneti menetrend fenntartása mögött az áll, hogy nincs elég buszsofőr a DKV-nál, a meglévő dolgozók pedig túlterheltek.
A képviselőjelölt elmondta, korábban az egyik kérdésére azt válaszolta a Fidesz, hogy téglásiként foglalkozzon a téglási tömegközlekedéssel. A politikus azonban úgy látja, a mostani járatritkítás a vidékiek életére is hatással van, a bejárós tanulók ugyanis jellemzően használják a DKV járatait.
A nagyvárosok tömegközlekedésében 2022-től csak elektromos autóbuszokat lehet majd forgalomba helyezni – mondta Orbán Viktor két éve
Papp László polgármester egy január 3-án tartott sajtótájékoztatón (amelyre szokásuk szerint a Debreciner szerkesztőségét nem invitálták) jelentette be, hogy harminc Mercedes Reform és négy csuklós Mercedes Conecto autóbusszal bővítették a DKV buszparkját. A város hivatalos honlapján olvasható beszámoló szerint Papp hangsúlyozta: 2024 októberéig 119 Mercedes-buszt állítanak forgalomba, az új járműveknek köszönhetően pedig 17 százalékkal fog csökkenni a debreceni tömegközlekedés szén-dioxid kibocsátása, a szállópor-kibocsátás pedig 50 százalékkal. Valamennyi új autóbusz dízelüzemű.
Orbán Viktor miniszterelnök még 2020. január 9-én egy sajtótájékoztatón arról beszélt: a nagyvárosok tömegközlekedésében 2022-től csak elektromos autóbuszokat lehet majd forgalomba helyezni. Ebből a bejelentésből aztán nem lett semmi.
Ahogy arról a Debreciner is beszámolt, a felvetésre a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) még aznap úgy reagált: irreális elvárás az elektromos autóbuszok kizárólagossá tétele az új járművek esetében, még 2032-es határidővel is, nemhogy 2022-re.
„Fordítva ülünk a lovon. A városi közlekedés fenntarthatósága és környezettudatossága nem azon múlik, hogy mi hajtja a buszokat, hanem az, hogy mennyien veszik igénybe a szolgáltatást. Ez pedig azon múlik, hogy mennyire használható a szolgáltatás, mennyire jó a menetrend, a vonalhálózat és mindez milyen tarifával vehető igénybe. A közösségi közlekedés strukturális rendezése évtizedek óta halogatott dolog és még mindig nem látni az alagút végét” – írta a Derke 2020-ban.
Megkérdeztük Salamont, hogy keresték-e a tanszüneti menetrend miatt a DKV vezetését, Papp László polgármestert vagy valamelyik alpolgármesterét, valamint arról is érdeklődtünk, eddig milyen közlekedési ügyekben kért válaszokat az illetékesektől. A Jobbik politikusa elmondta, Kósa Lajost, a DKV-t és Papp Lászlót keresték a közlekedés színvonalával, a közlekedésszervezéssel és az autóbuszok állapotával kapcsolatban. Mint mondta, Kósa Lajos érdemben nem, a DKV és Papp László viszont valóban válaszolt a korábbi leveleikre. A jelenlegi ügy kapcsán még nem keresték a közlekedési céget, ezt azonban a napokban várhatóan megteszik. Salamon azonban azt is elmondta, jellemzően mindenre azt a választ kapják, hogy a dolgok rendben vannak, az illetékesek homokba dugják a fejüket.
Kérdésünkre a politikus azt is közölte, hogy még nem történtek egyeztetések az ellenzéki összefogás három debreceni jelöltje – Salamon mellett a DK-s Varga Zoltán és a momentumos Mándi László – között, de biztos abban, hogy a jövőben lesznek ilyenek. Azt ígéri mindenesetre, hogy a saját programpontjait a másik két jelölttel egyeztetve fogja közzétenni.
Mások is a DKV-t kritizálják
Ahogy arról beszámoltunk, a DKV tanszüneti menetrendje miatt a napokban már a közösségi közlekedési ügyekkel foglalkozó Derke civil szervezet is megszólalt, január 3-i közösségi médiás bejegyzésükben ők is burkolt járatritkításról beszéltek.
Január 2-án Mándi László, a Momentum önkormányzati képviselője is arról írt, érthetetlennek tartja a DKV döntését. Az ügyben ezért levelet küldött a közlekedési cégnek.
Január 3-án a járatritkításról posztolt (egyúttal pedig Mándi Lászlót kritizálta a témában írt bejegyzése miatt) a Polgári Válasz hajdú-bihari szervezete is.