A debreceni üzem arany minősítést nyert el egy rangos nemzetközi épületminősítési rendszerben, közben pedig 80 millió eurós tartalékot képzett arra az esetre, ha ki kellene fizetnie a Continental lehetséges büntetését, amelyet a 2015-ben kirobbant dízelbotrányban való érintettségük miatt háríthatnak a csoportból szeptemberben kivált vállalatra. A Debrecinernek azt írták, a folyamatban lévő ügyészségi vizsgálat tartalmát nem áll módjukban kommentálni. Az esetleges bírságnak a debreceni üzemre és a tervezett gyárbővítésre gyakorolt hatásaira vonatkozó kérdésünkre nem válaszoltak.
Egyszerre készül karbonsemlegességre és sokmillió eurós bírságra a Debrecenben is üzemmel rendelkező Vitesco Technologies
A VG írta meg december 22-én, hogy az elektromos autóipari eszközöket gyártó, németországi központú Vitesco Technologies 2030-ra szén-dioxid semleges működést érne el, a célkitűzésben pedig a cég LEED Gold (Leadership in Energy and Environmental Design) minősítést elnyerő debreceni üzeme is jelentős szerepet játszik.
A VG cikke szerint a zöldépületek osztályozására szolgáló rendszer minősítésének megszerzése során a Vitesco épülete kiemelkedően teljesített a beltéri környezet kategóriában a kiváló levegőminőség és a modern belső terek miatt, az öblítő berendezések vízhatékonysága és a csapadékgyűjtés terén pedig a maximális pontszámot kapta. „Mindez számokra lefordítva azt jelenti, hogy a Vitesco Technologies üzeme az illemhely öblítésre 1030 köbméter esővizet hasznosított a díj megszerzéséig. Emellett az arany minősítéshez hozzájárult az is, hogy a debreceni gyárban az egy munkavállalóra vetített villamosáram-felhasználás 23 százalékkal, a létesítmény üzemeltetésre fordított energia pedig 17 százalékkal csökkent az épület használatbavétele és a minősítés megszerzése között” – olvasható a cikkben.
80 millió eurós bírság várhat a cégre?
A VG írásával közel egy időben, december 23-án reggel egy másik, kevésbé kedvező magyar nyelvű hír is megjelent a Vitescóval kapcsolatban. Az Autopro.hu című szaklap tette közzé, hogy a Vitesco 80 millió eurót különített el arra a célra, ha büntetést kellene fizetnie azért, mert korábbi anyavállalata, a Continental (amelyből idén szeptemberben vált ki teljesen a Vitesco) beszállítóként belekeveredett a Volkswagen-dízelbotrányba. A Continentalon belül ugyanis a korábbi leányvállalathoz tartozott a botrány által érintett hajtástechnikai részleg.
Egy gyors keresés után azt találtuk: a nemzetközi sajtó már napok óta foglalkozik azzal, hogy a Continental megbüntetése esetén a Vitesco a két cég közötti megegyezés alapján átvállalja a bírságot.
Nem kommentálják a folyamatban lévő ügyészségi vizsgálat tartalmát
Megkerestük az ügyben a Vitesco Technologiest, ahonnan december 23-án azt a választ kaptuk, hogy nem áll módjukban egy folyamatban lévő ügyészségi vizsgálat tartalmát kommentálni. Mint írják, a Vitesco Technologies központja 2021. december 20-án ad hoc közleményt adott ki arról, hogy ugyanezen a napon óvintézkedésként 80 millió euró összegű céltartalékot képzett. „Ennek hátterében a már ismert, a dízelmotorok vezérlőegységeiben állítólagosan nem megfelelő defeat device használatának vádjával kapcsolatos vizsgálatok állnak” – olvasható a Vitesco válaszában.
A cég a Debrecinernek küldött levelében azt is megerősítette, hogy a különválási és szétválasztási megállapodások feltételei szerint a Vitesco Technologies vállalta, hogy fedezi a Continental átruházott üzletágakkal kapcsolatban felmerülő költségeit és jogi kockázatait. Ez pedig magában foglalja a fent említett vizsgálatokat is. „A Vitesco Technologies az ügyben széleskörűen együttműködik az illetékes ügyészséggel” – tájékoztatott a vállalat.
A cégtől megkérdeztük azt is, hogy várhatóan milyen hatása lesz az esetleges bírságnak a debreceni üzemre, valamint a gyár idén augusztusban bejelentett bővítésére, de erre a kérdésünkre a Vitesco Technologies nem válaszolt.