BEZÁR

Közösségi média

Ha csak a Facebook-hirdetéseken múlna, 2022-ben letarolná a Fidesz az ellenzéket Hajdú-Bihar megyében

Az előválasztás első fordulója óta a Fidesz és az ellenzék is látványosan kevesebbet költ a helyi politikusaik közösségi médiás népszerűsítésére.


Sajtószabadság - Debreciner
Rajtad múlik! Kattints a képre!
Debreciner

A Facebook Hirdetéstárban bárki megtekintheti, hogy 2019. április 15. óta a közösségi felületen mennyit költöttek politikai hirdetésekre a közszereplők. Megnéztük, mi a helyzet e téren Hajdú-Bihar megyében, konkrétabban a 2018-ban egyéni mandátumot szerzett hat fideszes országgyűlési képviselő, illetve az ellenzéki összefogás által állított kihívók esetében. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a megye politikusai – illetve a mögöttük álló politikai közösségek – mennyit fizettek a Facebooknak a népszerűsítésük céljából szeptember 1. és november 23. között. Az adatok alapján két dolog egyértelműen kijelenthető. Az egyik tanulság, hogy az egyéni képviselőjelöltek előválasztás útján történt kiválasztása után az ellenzék meglehetősen keveset fordított a 2022-es kihívók hirdetéseire, ezzel párhuzamosan azonban a Fidesz is visszább vett a költéseiből. A másik, hogy az ellenzék a Facebook-hirdetések terén óriási lemaradásban van a nagyobbik kormánypárthoz képest.

Kósa vs Varga (hajdú-bihari 1-es országgyűlési egyéni választókerület) – a kétszeres fölényből közel ötszörös lett

Kósa Lajos 2019. április 15. óta összesen 1,44 millió forintot költött politikai hirdetésekre, ebből mintegy 1 milliót idén szeptember 1. és november 23. között. Utóbbira pontos összeget azért nem lehet mondani, mert a Facebook Hirdetéstár a bő két és féléves összesítésen túl csak azt mutatja meg, hogy egy adott promócióért minimum és maximum mennyit fizettek. A valóság tehát valahol a két szám között van.

Varga Zoltán és a DK összesen 999 ezer forintért hirdette az ellenzéki jelölt közösségi oldalát, ebből nagyságrendileg 345-475 ezer forintot csak ebben az utóbbi három hónapban költöttek el. Novemberben egyelőre nem tettek közzé hirdetést, de Varga már októberben is csak ötödannyi promóciót vásárolt, mint Kósa, miközben ez a különbség szeptemberben még csak kétszeres volt.

Pósán vs Mándi (2-es OEVK) – itt is elsöprő a Fidesz előnye

A hajdú-bihari mezőnyben a legtöbbet Pósán László költötte Facebook-hirdetésekre, 2019. április 15. óta már 1,99 millió forintnál jár, amiből nagyjából 700-800 ezret költött el idén szeptember 1. óta.

A momentumos Mándi László közösségi oldalára 2019 tavasza óta 998 ezer forintot költöttek, mindössze ezer forinttal kevesebbet, mint Varga Zoltánéra, aki Debrecen másik felében indul 2022-ben. 227 és 264 ezer forint között fordítottak Mándi oldalára szeptember 1. óta.

Felkészülni, vigyázz…! Olvasd a Debreciner VÁLASZTÁS 2022 rovatát!

Tasó vs Salamon (3-as OEVK) – takarékoskodnak a felek

Tasó László oldalának népszerűsítésére a Facebook Hirdetéstár szerint egy fillért sem költött a Fidesz 2019. április 15. óta, de a jobbikos Salamon Gergő felületét is csak 56 ezer forint értékben promotálták. Ennek a nagy részét, 30-45 ezer forint közötti összeget november 1. óta fizettek ki. Feltűnő, hogy az előválasztási kampány idején Salamon oldaláról egyáltalán nem jelentek meg hirdetések.

Vitányi vs Szántai (4-es OEVK) – akik valamiért októberben költötték a legtöbbet

Vitányi István – aki a napokban rekordgyanús szalagátvágásai miatt szerzett országos hírnevet – közösségi oldalának promóciójára 2019. április 15. óta 297 ezer forintot költöttek, a hirdetései szeptemberben kezdtek el megjelenni.

Szántai László, aki függetlenként indult az előválasztáson, de a parlamentben a Momentum frakciójába ülne be, eddig összesen 50 ezer forintért hirdetett, ebből 17 és 23 ezer forint közötti összegért szeptember 1-et követően. Novemberben nem jelent meg hirdetése.

Mindkét politikusi Facebook-oldal rendhagyónak számít abból a szempontból, hogy míg a többiek jellemzően szeptemberben nagyságrendekkel többet költekeztek, mint a két másik őszi hónapban, addig Vitányi és Szántai is októberben fordították a legnagyobb összeget hirdetésekre.

Bodó vs Kiss (5-ös OEVK) – az államtitkár 1700 forintja

A Hirdetéstár adatai szerint a Fidesz eddig összesen mindössze 1700 forintot fordított Bodó Sándor foglalkoztatásügyi államtitkár közösségi oldalának hirdetésére, ezt teljes egészében idén novemberben tette.

Kiss László, a Momentum politikusa ennél nagyságrendekkel többet, 473 ezer forintot költött, amiből 141 és 187 ezer forint közötti összeget szeptember 1. után használt fel.

A Facebook Hirdetéstár szerint sem Tiba István, a hajdú-bihari 6-os számú választókerület fideszes országgyűlési képviselője, sem az ellenzéki kihívója, a függetlenként a Jobbik frakcióját választó Hegedüs Péter nem költöttek még a saját közösségi oldaluk hirdetésére, legalábbis a 2019. április 15-ét követő időszakban.

Ha összeadjuk a hat fideszes és hat ellenzéki politikus Facebook-oldalára fordított költéseket, akkor azt látjuk, hogy ebben a bő másfél éves időszakban a nagyobbik kormánypárt 3,73 millió forintot költött a jelenleg mandátummal rendelkező képviselőinek népszerűsítésére, míg az ellenzék 2,58 millió forintot fordított az előválasztáson győztes jelöltek promotálására.

Ha szeretnél hozzászólni, megteheted a Debreciner közösségi oldalán. Várjuk a véleményedet!

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...