Az elmúlt 5 évben számos alkalommal változtattak a koncepción. Eredetileg a Gambrinus közbe tervezték, majd egy koncertterem alá, amely végül meg sem épült. A Dósa nádor térről a hosszúnak és költségesnek ítélt régészeti feltárás miatt száműzték, végül a Sas utcán kötött ki. Olyan dokumentumot nem találtunk, amelyben a beruházás szükségességét indokolták volna.
250 millió forint önrésszel, zöld város létrehozását támogató pályázat felhasználásával építene belvárosi mélygarázst Debrecen

debreciner.hu
Szeptember 30-án ülésezik Debrecen közgyűlése. A második napirendi pont Papp László (Fidesz) polgármester előterjesztésével foglalkozik, amely alapján a képviselő-testület módosítaná a város 2021-es költségvetését. Az egyik változtatással az önkormányzat lakáseladásaiból szerzett 250 millió forintot önrészként felhasználnák a Sas utcai mélygarázs építésére kapott uniós támogatáshoz. A vonatkozó uniós pályázat címe egyébként „Zöld város kialakítása” volt, a nyerteseknek vállalniuk kellett többek között, hogy „projektjük megvalósításával hozzájárulnak a települések általános környezeti állapotának
javításához”.
A közgyűlés elé kerülő javaslathoz nem tartozik indoklás, ahogy az online térben sem találtunk magyarázatot arra, mi köze van a projektnek a „zöld város” koncepcióhoz, miért ebből a forrásból állnák a szükséges önrészt, miért éppen a Sas utcán épül meg a mélygarázs, és hogy egyáltalán mi szükség van rá.
Egy debreceni mélygarázs szövevényes története
Mivel számos kérdés fogalmazódhat meg a beruházással kapcsolatban, utánajártunk a projekt előzményeinek. 2016-ban írták ki a Dósa Nádor tér felújításának tervpályázatát, amelyben szerepelt, hogy a felszínen megszüntetendő parkolókat majd egy később megépítendő mélygarázzsal fogják pótolni a Gabrinus közben. A pályázat kiírása szerint a Csapó utca, a Burgundia utca, a Blaháné utca és a Liszt Ferenc utca által bezárt területen belül egy 700 férőhelyes, többszintes komolyzenei koncerttermet is kialakítottak volna, új parkolóhelyekkel.

uft.hu
Bordás Péter a győztes tervpályázatában a Gambrinus köz helyett valamiért – a Csapó utcai, végül meg nem épült koncertterem alá tervezett 200 férőhelyes parkoló mellett – a Sas utcán, a Régi Városháza alá képzelt el egy 70 férőhelyes parkolót.

uft.hu
Ehhez képest 2017 márciusában Debrecen önkormányzata már a Dósa nádor téren és a Sas utcán létrehozandó két, összefüggő mélygarázs engedélyezési és kiviteli tervére írt ki közbeszerzést, amelyet szintén Bordás Péter cége, a BORD Építész Stúdió Kft. nyert el. Az önkormányzati média a közbeszerzés eredményének ismertetésekor mintegy mellékesen jegyezte meg: a Dósa nádor téri mélygarázs miatt nem épül meg a Gambrinus közbe – a Dehír cikke Jászai Mari teret említ – tervezett mélygarázs.
Az engedélyezési terv alapján az önkormányzat aztán úgy döntött, eláll a Dósa nádor téri mélygarázs építésétől, mert túl sokáig tartana a beruházást megelőző régészeti feltárás, továbbá a költségeket is jelentősen növelné. Ez egy 2018. december 15-én kötött közbeszerzési szerződésmódosításból derült ki.
Alig néhány hónappal később, 2019. február 19-én Barcsa Lajos (Fidesz) alpolgármester Debrecen az évi költségvetésének ismertetésekor beszélt arról, hogy a Sas utcán, a Régi Városháza épülete alá építenek egy mélygarázst, ahol „legalább annyi parkolóhely lesz, mint amennyi jelenleg a felszínen van”.
A kormányközeli KESMA-hálózatba tartozó Haon aztán 2020. június 13-án már arról írt, hogy a polgármesteri hivatal tájékoztatása szerint tervezés alatt áll a Sas utcai mélygarázs, amely a „Zöld város” program keretein belül fog megvalósulni.
Végül 2021. augusztus 9-én írták ki az európai uniós közbeszerzést a mélygarázs építésére. E szerint a nyertesnek egy négyszintes, 207 parkolóhellyel rendelkező mélygarázst kell építenie a Sas utcán. Ezt valósítaná meg Debrecen önkormányzata európai uniós forrásból, 250 millió forintos önrésszel.
Parkolóhelyek épülnek a „Zöld város” program keretében
Megkérdeztük a debreceni közlekedési ügyekkel foglalkozó Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) civil szervezetet, hogy mit gondolnak a beruházásról. Szerintük egy mélygarázs vagy parkolóház önmagában nem jelent problémát, ha azt szabályozott keretek között használják, a létesítésével pedig felszíni parkolókat lehet megszüntetni és zöldterületet létrehozni. Azt ugyanakkor sajnálatosnak tartják, hogy a „Zöld város” program keretében nem a közösségi közlekedés eljutási idejét csökkentik, vagy a kerékpáros közlekedés feltételeit javítják, hanem parkolóhelyeket építenek.
CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!