A nemzetgazdasági miniszter a BBC-nek arról is beszélt, ha lenne akkufeldolgozó-iparunk, a gyáraknak nem lenne szüksége nyersanyagokra. FRISSÍTÉS: a CATL megerősítette, hogy a tervek szerint az évtized végére mindhárom ütemet befejezik Debrecenben.
5 év múlva már 9 ezren dolgozhatnak a debreceni akkugyárban, Nagy Márton szerint az önkormányzat dolga új lakásokat építeni
A debreceni akkumulátorgyártásról készített műsort a BBC The Climate Question (A klímakérdés) című podcastja, amelyben azt járják körül, hogyan fordulhatott elő, hogy a kevesebb mint tízmillió lakosú Magyarország a világ egyik vezető akkugyártójává válik, és mindez milyen hatással van a leginkább érintett város, Debrecen életére. Az anyagra Dombi Mihály, a Szikra mozgalom debreceni tagja hívta fel a figyelmünket.
A BBC adásában több fontos információ is elhangzik az akkuipari beruházásokat illetően. Sidló Noémi, a CATL kommunikációs és pr vezetője például a kínai gyár dolgozói létszámával kapcsolatban elmondta, számuk 2030-ra érheti el a maximálisan tervezett 9 ezret. Ez a felvételen nem hangzik el, de a cég a szóban forgó 9 ezres számot a korábbi bejelentések szerint az akkumulátorgyár mindhárom ütemének felépülése után érné el. Ebből pedig arra következtethetünk, hogy a jelenleg még az első ütemének átadása előtt álló CATL a következő bő öt évben nemcsak a beruházás második, hanem a harmadik fázisát is be fogja fejezni.
Megkérdeztük Sidló Noémit, hogy helyesen értelmeztük-e a szavait. Amint válaszol, cikkünket frissítjük.

A BBC megszólaltatta Nagy Márton nemzetgazdasági minisztert is, aki a beruházások hatására drasztikusan növekvő lakás- és albérletárak, valamint az ezek nyomában kialakuló lakhatási válság megoldását teljes mértékben a fideszes vezetésű debreceni városházára testálta. „A növekvő kereslet miatt persze a lakásárak folyamatosan emelkednek, de a helyi önkormányzat feladata, hogy minél több lakást építsen, így növelve a kínálatot, lépést tartva az egyre növekvő kereslettel” – fogalmazott.
Szintén érdekes fejlemény, hogy a miniszter kiemelte, Magyarországon eddig csak az elektromos autók és az azokba való akkumulátorok gyártása terjedt el, ez azonban változhat. „Nincs akkumulátorfeldolgozó-iparunk, ami körkörössé tenné a folyamatot: ha újra tudjuk hasznosítani az akkumulátort, nincs szükség nyersanyagokra stb., mert a gyártók újra fel tudják használni az akkumulátorokat.”
FRISSÍTÉS – Megerősítette a CATL, hogy az évtized végére befejezik mindhárom ütemet
Sidló Noémi a Debrecinert arról tájékoztatta, hogy a 9000 fős dolgozói létszám az elméleti maximum, amelyet a CATL a magyarországi beruházás elindításáról szóló megállapodás megkötésekor, 2022 augusztusában jelentett be. „A CATL tervei szerint a debreceni gyár teljes beruházási programjának befejezése az évtized végére várható, összhangban a szerződéskötéskor bejelentett célokkal” – fogalmazott. A kommunikációs és pr vezető közölte továbbá, hogy a vállalat dolgozóinak száma jelenleg közel 500 fő, év végére pedig szeretnék elérni a 2000 fős létszámot. A most épülő cellagyárban a terveik szerint 2025 végére indíthatják el a termelést.