A meghiúsult motorversenypálya miatt kisajátított földek korábbi tulajdonosai június 30-tól visszavásárlási joggal élhetnek. A szerkesztőségünkhöz eljutott tervek szerint azonban a kormány a Debreceni Egyetem vagyonkezelésébe adná a területet. A Miniszterelnökség közölte, a kormány nem tárgyalta az előterjesztést, annak létezését azonban a tárca nem cáfolta.
Ipari parkot, gokartpályákat és egyetemi központot építenének MotoGP helyett Hajdúnánáson egy kormány-előterjesztés szerint
Gokartpályákat, ipari és napelemparkot, valamint egy Agrárkutatási és Innovációs Központot hozna létre a kormány az Ukrajnában zajló háború gazdasági hatásaira hivatkozva felfüggesztett MotoGP-projekt helyett Hajdúnánáson – derül ki egy szerkesztőségünkhöz eljutott, eddig még nem nyilvános kormány-előterjesztésből.
„A Hajdúnánás külterületén állami tulajdonba került ingatlanok jövőbeli hasznosításával kapcsolatos feladatokról” című előterjesztést Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter jegyzi. A dokumentum postai úton, a feladó megjelölése nélkül érkezett a Debreciner szerkesztőségéhez. A benne olvasható információk szerint az előterjesztést a kormány még nem tárgyalta meg, ezért az nem tekinthető a kormány álláspontjának.
Az előterjesztők emlékeztetnek, a hajdúnánási MotoGP-versenypálya és sportkomplexum megépítésére a központi költségvetésből nem nyílt lehetőség, a versenyeket máshol fogják megrendezni, ezért egy korábbi kormányhatározatban a kormány megbízta Gulyás Gergelyt, hogy a gazdaságfejlesztési miniszter, a külgazdasági és külügyminiszter, valamint a honvédelmi miniszter bevonásával vizsgálja meg a terület jövőbeni hasznosítási lehetőségeit.
A Debrecinerhez eljuttatott dokumentum szerint most egy három pontból álló javaslatcsomagot tárnak a kormány elé:
1. sportcélú fejlesztések (egy pontosabban ki nem fejtett Riders Park, továbbá verseny- és bérgokartpályák építése, valamint a debreceni salakmotorversenyek Hajdúnánásra hozatala)
2. egy ipari és napelempark létrehozása
3. agrárkutatási és innovációs központ létrehozása a Debreceni Egyetem számára
Ehhez a MotoGP-beruházás 489,9 hektáros területének egy részét a Debreceni Egyetemet fenntartó Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány vagyonkezelésébe adnák.
Vasutat is építenének a térségben
Az előterjesztés szerint a kormány egyetért egyes térségi fejlesztések alábbi sorrendben történő megvalósításával:
– a Hajdúnánási Gyógyfürdő fejlesztése
– BSZC Csiha Győző Technikum és Szakképző Iskola bővítése új épületszárnnyal
– úthálózat, közlekedési infrastruktúra fejlesztése (teljes körű útfelújítás Hajdúnánás és Görbeháza között; ugyanezen az útvonalon a Keleti-főcsatorna hídjának felújítása, a teherbírás növelése)
– további oktatási és képzési fejlesztések (a Debreceni Egyetem kihelyezett, akkreditált agráripari felsőfokú képzésének beindítása; új duális képzőhely kialakítása; középiskolai sportkollégium létrehozása)
– közvetlen vasúti összeköttetés megteremtése Kassa, Miskolc és Debreceni között a hiányzó Hajdúnánás-Polgár-Tiszapalkonya nyomvonal megépítésével
– turisztikai fejlesztések (Közösségi Turisztikai Központ kialakítása a kemping területén; élővízi attrakciók létrehozása a Keleti-főcsatorna partján)
Hamarosan visszavásárolhatnák a földjeiket
Az előterjesztésből az is kiderül, hogy annak keletkezése idején egyetlen nyitott kisajátítási jogügylet volt, amellyel kapcsolatban azt írták, az április végére lezárulhat. Azt is közölték, hogy 2023 júliusában egy tulajdonosi kör többletkártalanításért a Debreceni Törvényszéken megtámadta a kisajátításról szóló döntést, de a bíróság a keresetet októberben elutasította.
Kockázati, sőt kritikus tényezőként említik, hogy a kisajátításról szóló 2007-es törvény szerint amennyiben a kisajátítás célja a meghatározott időtartamon belül nem valósul meg, a korábbi tulajdonosok visszavásárlási joggal élhetnek. Június 30-tól 25 helyrajzi szám volt tulajdonosa lenne jogosult az érintett földek visszavásárlásra.
„Akkumulátorgyár létesítése kizárt”
A szerkesztőségünkhöz eljutott kormány-előterjesztés kapcsán többször is kerestük levélben az előterjesztő Gulyás Gergely és Nagy Márton minisztereket. A tárcavezetőktől a kormány-előterjesztés hitelességéről érdeklődtünk, valamint arról, tárgyalták-e már azt, hoztak-e döntést, s ha igen, hogyan döntöttek, milyen beruházás miatt van szükség napelemparkra, mi a kormány célja a dokumentumban szereplő vasúti fejlesztésekkel, valamint várhatóan milyen ipari beruházások kapnak helyet a MotoGP-pálya helyére tervezett ipari parkban. Külön rákérdeztünk arra, hogy tervezik-e a területre akkumulátorgyár vagy más, akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó üzem telepítését.
Megkereséseinkre eddig a miniszterelnökségi sajtóirodától kaptunk választ. Ők azt írták, ilyen előterjesztést a kormány nem tárgyalt, annak létezését azonban nem cáfolták. Közölték ugyanakkor, hogy nem fognak akkugyárat építeni a területen. „Akkumulátorgyár létesítése kizárt, tervezés szintjén sem merült fel soha” – szögezték le.
A kérdéseinkkel levélben kerestük a pályaépítésért korábban miniszteri biztosi szerepkörben is felelő Tiba Istvánt (Fidesz), a térség egyéni országgyűlési képviselőjét, valamint Szólláth Tibor (Fidesz) polgármestert is. Amennyiben válaszolnak, cikkünket frissítjük.
A fideszes országgyűlési képviselő is azt kérte, ne legyen akkugyár Hajdúnánáson
Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, január 24-én Tiba István egy gazdasági rendezvényen közölte, kifejezetten kérte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert, hogy amennyiben nem valósul meg a hajdúnánási MotoGP-pálya, ahelyett „akkumulátorgyár, illetve olyan beruházás, amely a lakosság egészségére veszélyt jelenthet, ne legyen”.
Bódi Judit (Összefogás Hajdúnánásért), a hajdúnánási ellenzéki együttműködés polgármesterjelöltje már többször is felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg nem lehet biztosan tudni, mi épül a város határában. „Akkumulátorgyár? Veszélyes üzem? Veszélyben van az ivóvizünk? A levegő tisztasága? A lakosság egészsége? Jönnek a külföldi munkások? Vajon be tudnak közénk illeszkedni? Megszűnik Nánás mezővárosi bája? Kell-e félteni a gyerekeinket?” – tette fel a kérdéseit egy kampányvideóban.
A kormány mostani nyilatkozatához hasonlóan Hajdúnánás fideszes vezetése is tagadja, hogy akkumulátorgyár érkezne a település mellé, áprilisban a helyi képviselő-testület egy előterjesztést is elfogadott, amely szerint az önkormányzatot úgy tájékoztatták, nem épül akkugyár a városban, továbbá kérték a kormányt, ne is történjen ilyen beruházás. Ugyanezen az ülésen azonban a Fidesz képviselői leszavazták azt az ellenzéki határozati javaslatot, amelyben kimondták volna: az önkormányzat nem támogat a környezetre veszélyt jelentő beruházást – például akkumulátorgyárat – helyi népszavazás nélkül.
Szólláth Tibor polgármester május 30-án egy videót töltött fel a közösségi oldalára, amelyben az érintett földek előtt állva arról beszél, hazugság, hogy akkugyár épülne a területen. Ezt követően közölte, a képviselő-testület álláspontja, hogy a MotoGP-pálya helyén sportcélú fejlesztések legyenek, ezt a Debreceni Egyetem kezelje, valamint hajtsanak végre környezettudatos, jövőbe mutató iparfejlesztést is a helyszínen. Szólláth mondataiból arra lehet következtetni, hogy valóban hiteles a Debrecinerhez eljutott kormány-előterjesztés a terület hasznosításáról.
Azt, hogy a kormány MotoGP-pályát építtet Hajdúnánáson, még 2020-ban jelentette be ünnepélyes keretek között Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Kósa Lajos (Fidesz) és Tiba István országgyűlési képviselők, Szólláth Tibor polgármester, Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke, valamint Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyző. Az akkori közlés szerint az első nánási motorversenyt már 2023-ban megrendezték volna.
Ez a cikk a „Szabad oldal” kezdeményezés részeként jelent meg, együttműködésben a Szabad Európával.