Elképzelhető, hogy a vonal egy részén „csak” 160 kilométer per órával közlekedhetnek majd a vonatok. Az Európai Bizottság közlekedésért felelős román biztosa szerint náluk a Bukarest-Nagyvárad vonalon sok szakasz már most kivitelezés alatt áll.
Lesz gyorsvasút Budapest, Kolozsvár és Bukarest között: már „csak” az a kérdés, mégis hogyan – Krónika Online

Koppányi Szabolcs
A bukaresti Hotnews hírportálnak adott interjút a napokban Adina Vălean, az Európai Bizottság közlekedésért felelős román biztosa. Ebből az apropóból a kolozsvári Krónika Online részletesen foglalkozott a Budapest és Bukarest közötti gyorsvasút koncepciójával, a fejlesztés jövőjével.
A lap emlékeztetett, a magyar kormány már évekkel ezelőtt szorgalmazta Budapest gyorsvasút általi összekötését legalább Kolozsvárral. Vălean most azt nyilatkozta, habár Románia érdeke azt kívánná, hogy a vonal Bukarestig létrejöjjön, valójában „bármekkora szakasz jól jön”.
A Krónika Online szerint kiemelten az erdélyi magyarokat foglalkoztatja a kérdés, hiszen a Budapest és Kolozsvár közötti szakasz megvalósulásával három és fél órára csökkenne a két város közötti távolság. Ez vasúton jelenleg 11 óra – emlékeztetnek.
A cikkben arra is felhívták a figyelmet, hogy a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) új szabályzata szerint az érintett vonalakon elegendő a 160 kilométer/órás sebességet biztosítani 2040-ig. Felidézték továbbá, hogy Adina Vălean uniós biztos 2021 végén úgy nyilatkozott, a Bukarest–Budapest-gyorsvasút romániai vonala a főváros után Brassót, Szebent, Kolozsvárt és Nagyváradot érintené.
A Krónika Online arra is kitér, időközben konkrét fejlesztések indultak Romániában: idén januárban elkezdték a 166,2 kilométeres Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasútvonal korszerűsítését és villamosítását. A beruházás 9,36 milliárd lejbe (mai árfolyamon 744,35 milliárd forintba) kerül, ezt az Európai Unió helyreállítási alapjából biztosítják. A fejlesztéseket követően a személyvonatok 160 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek majd a szakaszon. A lap emlékeztet ugyanakkor, hogy a magyar kormány eredeti elképzeléseiben akár 300 kilométer per órás sebességgel haladó vonatok szerepeltek, ezért vagy megelégednek a lassabb közlekedéssel, vagy új sínpárokat kell építeni a mostani fejlesztések mellett.
A Hotnews az uniós biztost arról is kérdezte, milyen „realista” határidőn belül várható a Budapest–Bukarest-vonal megvalósítása. Erre Vălean azt felelte, ez a felektől függ, márpedig Budapest néhány éve nagyon érdekeltnek mutatkozott a vonal Kolozsvárig történő fejlesztésében, Románia számára pedig egészen Bukarestig fontos lenne a gyorsvasúti kapcsolat. Megjegyezte továbbá, hogy Romániában már sok szakasz kivitelezés alatt áll a Bukarest–Nagyvárad-vonalon. „Nem toporognak egy helyben, haladnak. Kivéve a Brassó–Segesvár-szakaszt, ahol nagyok a késések” – idézi a Krónika Online a közlekedésért felelős román biztost.
További részleteket a Krónika Online cikkében olvashatnak.
Lázár Debrecenben arról beszélt, a románokon is múlik a vasútfejlesztés
Ahogy arról korábban beszámoltunk, Lázár János magyar építési és közlekedési miniszter január 9-én Debrecenben egy sajtótájékoztatón a Debreciner kérdésére beszélt arról, hogy a Debrecen és Nagyvárad közötti közvetlen vasúti összeköttetés megvalósulása a román kormányon és a nagyváradi önkormányzaton is múlik. Amennyiben meg tudnak egyezni a román állammal, a magyar kormány kész a vonal fejlesztésére. Megjegyezte, Nyíregyházát Szatmárnémetivel kötnék össze vasúton.
Lázár itt beszélt arról is, hogy a kormány tárgyal egy Budapest–Debrecen–Kolozsvár gyorsvasút építéséről, amely jelentősen javítana a Budapest és Debrecen közötti közlekedési viszonyokon is.