NASS

Mi az a bullying, mit tudunk kezdeni vele? – Ilyen kérdésekre keresnek válaszokat a Debreceni Kultúrfórum következő eseményén

Az iskolai- vagy kortársbántalmazás létező probléma, aminek tudatosítása és felismerése nagyon fontos. Hiszen ha ezt a jelenséget nem vesszük kellően komolyan, akkor az áldozatok későbbi (felnőtt) életére, önértékelésére is kihathat.


Debreceni Kultúrfórum

Debreceni Kultúrfórum

Harmadik alkalommal tart kerekasztal-beszélgetést a Debreceni Kultúrfórum, ezúttal a gyermekeket érintő zaklatás (bullying) témakörét járják körbe több nézőpontból.

A bullying-jelenség nem új keletű probléma, már korábban is voltak elszenvedői, azonban csak az utóbbi időben került be a köztudatba. Sokatmondó az is, hogy még ma 2023-ban sincs rá magyar szavunk. Nincsenek eszközeink sem a feldolgozásra, sem a kezelésre, vagy ami a legfontosabb lenne: a megelőzésre.

A témáról szóló egyik cikk így definiálja a bullyinget: „Szisztematikus, hosszabb időn át elkövetett, szándékos és tudatos bántalmazó cselekvéssor, melyben a viszonyok kiegyenlítetlenek, a szerepek pedig nem cserélődnek fel. Az áldozat áldozat marad, míg a bántalmazó bántalmazó. Kiegészítő szereplői a jelenségnek a »szemlélők«, akik kulcsfontosságúak. Ha közülük csak egyvalaki is képes beavatkozni, a dinamika megtörhetővé válik, a játszma más irányt vehet. Szerepüket ezért komolyan kell vennünk.”

A fenti cikk (Dósa Judit: És te tudod, mi az a bullying?) is rámutat arra, hogy jelenleg körülbelül a fiatalok 2/3-át érinti valamilyen formában zaklatás, azonban a helyzet kezelésében, megértésében sokszor a szülők, tanárok sem tudnak segítséget nyújtani, pedig kiemelt fontossága van annak, hogy ne bagatellizálják el a helyzetet. Az áldozat ne önmagában keresse a hibát, és a későbbi életére ne nyomja rá a bélyegét a fiatalkorban elszenvedett és eltűrt fizikai vagy pszichológiai bántalmazás.

A bullying egy újabb formája a cyberbullying, amely az internet elterjedésével együtt jelent meg. Az UNICEF definíciója tárgyalja részletesen ezt az újabb jelenséget, mely szerint a fentiekhez képest abban van a különbség, hogy „a zaklatótól nem lehet fizikailag eltávolodni, a bántalmazás nem szűnik meg hétvégén vagy az iskolai szünetben”, emellett a zaklató sokszor arctalan, illetve egy megalázó, megszégyenítő tartalom szélesebb közösséget képes elérni, akik egy részét az áldozat egyáltalán nem ismeri.

A bullying jelenlétét tehát nem lehet tagadni vagy kevéssé fontosnak értékelni. Ennek a felismerésében és megértésében segíthet a Debreceni Kultúrfórum következő kerekasztal-beszélgetése szakemberek segítségével. A kérdések megválaszolásában Bodnár András Péter jogász, Giczei Csongor jogász és Ivancsó Rebeka Anna klinikai szakpszichológus rezidens áll az érdeklődők rendelkezésére.

A Zaklatók, áldozatok, szemlélők – Az iskolai bántalmazás formái és következményei című esemény szeptember 24-én 17 órától lesz a Malterben.

NASS – a Debreciner ajánlórovata.

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

További olvasnivalók...