A belvárosi parkolók egy részének helyén lakóházakat látna szívesen az ökológiai közgazdász, így a debreceni ingatlanárak is csökkenhetnének szerinte. Még több teret adna a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak a centrumban is, s az autókat valamelyest kiszorítva minőségi szolgáltatást nyújtó közösségi közlekedésben látna környezetkímélőbb és lakosságbarát alternatívát.
Séta egy jobb Debrecenért – Az első szikra
Hogyan lehetne ténylegesen zölddé tenni Debrecent? Ezt boncolgatta szombaton (2023. június 24.) egy hosszú séta során Dombi Mihály ökológiai közgazdász, a Szikra Mozgalom tagja. A reggel 9 órakor kezdődött program a Mikepércsi út, Ozmán utca sarkától indult, ahonnan már rálátni a CATL épülő akkumulátorgyárának a helyére. Itt elsősorban az irdatlanul nagy területre hívta fel a figyelmet a séta vezetője.
Ezután a Petőfi téren csatlakoztak többen. Itt Dombi Mihály arról is beszélt, hogy nem egyes prominens személyiségei, hanem „mi polgárok vagyunk Debrecen, úgy kell fejlődnie a városnak, hogy nekünk, itt lakóknak napról napra jobb legyen, s ne azért, mert valaki kitalálta, hogy milyen pozíciót kell elfoglalnunk a világgazdaságban”.
Tovább haladva a Piac utcán a Városházáig vezetett az út. Több helyen megállva, ahol sorra látni az üres kirakatokat és a Cívis Ház Zrt. „KIADÓ” tábláit. Ennek kapcsán Dombi megjegyezte, hogy azért van számára pozitív példa is. A Fórum II. tervei kapcsán úgy véli, az, hogy civil kezdeményezésre sikerült a jelenlegi Fórummal szemben lévő régi cívisházak közül például a Roncsbárnak is otthont adó épületet megóvni, eredménynek minősíthető . Dombi szerint, ha nem kardoskodtak volna érte, vélhetően azt is lebontanák majd, így azonban megmenekül.
„Spekulációk” a parkolókkal
A Piac és a Szent Anna utca sarkán a banki épületnél megállva Dombi Mihály kassai és nagyváradi tapasztalatairól beszélt, szélesebb átkelési lehetőséget javasolva a gyalogosok számára. Később a Széchenyi utcára kanyarodott, majd végig a Tisza István utcán haladt a Hatvan utcáig a társaság. A Széchenyin a Debreceni Ítélőtábla épülete melletti parkolót vették górcső alá. Ez önkormányzati fenntartású terület, de szerinte nem újabb és újabb parkolókkal kéne bevonzani az autósokat erre a területre, mivel „ha nincs elég parkoló, nincs annyi környezetszennyező autó sem”. Ráadásul az irreálisan magas ingatlan- és bérleményárakat is le lehetne nyomni Dombi Mihály szerint azzal, ha jócskán megnőne a belvárosi lakóházak, lakások száma, amelyeket egyes parkolók helyére építhetnének. Hasonló következtetést vont le a Kölcsey Központ oldalával szemben, a Bethlen utcai amolyan „vadparkoló” kapcsán is. (Részletek a videónkban.)
Dombi Mihály szerint a környezetszennyezést, a belvárosi forgalmi tumultust és az ingatlanok áremelkedését segítik elő inkább a debreceni önkormányzat belvárosi átépítései, és az is, hogy parkolókkal tömi tele, útsávokat szélesít, ahelyett, hogy nem csak szlogenek szintjén akarna zöld lenni. S a növekvő lakásszámmal csökkenteni tudná az ingatlanárakat, egyes utak átgondolásával pedig inkább a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adná át nagyobb teret, akik nem növelik a forgalmat és nem szennyezik a levegőt.
Ezután a Bethlen utca következett a Thaly Kálmánig, ami átvezetett az 1-es villamos vonalára, tehát a Péterfiára, majd a Simonyi útra, ki a nagyerdei ködszínházig. A Bethlen utca sávszélesítése kapcsán Dombi konkrétan „ökológiai bűnnek” nevezte azt. Hiszen ez belvárosi lakóövezet, ide nem kéne plusz forgalmat generálni.
Szép parkerdő – tele parkoló autóval
A séta végállomásánál, a nagyerdei ködszínháznál az Oláh Gábor utcáról volt a legtöbb szó. Dombi Mihály felmérést végzett nemrég, amely során összeszámolta, adott idő alatt mennyi autós, kerékpáros és gyalogos halad át a ködszínháztól a Hadházi útig azon az útszakaszon. Arra a következtetésre jutott, hogy közel sincs akkora gépjárműforgalom ott, hogy ne lehetne egyirányúsítani, illetve a parkolók számát csökkenthetnék azzal, hogy nem merőlegesen, hanem párhuzamosan állnának az autók. Ami ráadásul teret adna az igen keskeny, csak az egyik oldalon futó járda kiszélesítésének is. Emellett fizetőssé tenné a jelenleg itt ingyenes parkolást.
A Szikra Mozgalom a baloldali gyakorlati politizálást szeretné hatékonyabbá tenni
Hivatalos oldalán ekként határozza meg magát a Szikra Mozgalom: „Látva a kortárs baloldali politizálás kihívásait, célunk a politikai térben összekötni a lakhatási, környezetvédelmi, dolgozói és szociális ügyeket, kihasználva az utcai direkt aktivizmus, a nyilvános rendezvények és az online tudásátadás, illetve adott esetben az intézményes politika eszközeit. Célunk emellett a meglévő politikai rendszerre való nyomásgyakorlás, a hatalom gyakorlóinak számonkérése”.
Dombi Mihály szerint a mostani kezdeményezés „az első szakasza annak, hogy egy alapvetően budapesti szerveződésű mozgalom egyre inkább megjelenjen vidéken is”.