Séta egy jobb Debrecenért – Az első szikra

A belvárosi parkolók egy részének helyén lakóházakat látna szívesen az ökológiai közgazdász, így a debreceni ingatlanárak is csökkenhetnének szerinte. Még több teret adna a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak a centrumban is, s az autókat valamelyest kiszorítva minőségi szolgáltatást nyújtó közösségi közlekedésben látna környezetkímélőbb és lakosságbarát alternatívát.

Hogyan lehetne ténylegesen zölddé tenni Debrecent? Ezt boncolgatta szombaton (2023. június 24.) egy hosszú séta során Dombi Mihály ökológiai közgazdász, a Szikra Mozgalom tagja. A reggel 9 órakor kezdődött program a Mikepércsi út, Ozmán utca sarkától indult, ahonnan már rálátni a CATL épülő akkumulátorgyárának a helyére. Itt elsősorban az irdatlanul nagy területre hívta fel a figyelmet a séta vezetője.

Szikra

Koppányi Szabolcs

Ezután a Petőfi téren csatlakoztak többen. Itt Dombi Mihály arról is beszélt, hogy nem egyes prominens személyiségei, hanem „mi polgárok vagyunk Debrecen, úgy kell fejlődnie a városnak, hogy nekünk, itt lakóknak napról napra jobb legyen, s ne azért, mert valaki kitalálta, hogy milyen pozíciót kell elfoglalnunk a világgazdaságban”.

Tovább haladva a Piac utcán a Városházáig vezetett az út. Több helyen megállva, ahol sorra látni az üres kirakatokat és a Cívis Ház Zrt. „KIADÓ” tábláit. Ennek kapcsán Dombi megjegyezte, hogy azért van számára pozitív példa is. A Fórum II. tervei kapcsán úgy véli, az, hogy civil kezdeményezésre sikerült a jelenlegi Fórummal szemben lévő régi cívisházak közül például a Roncsbárnak is otthont adó épületet megóvni, eredménynek minősíthető . Dombi szerint, ha nem kardoskodtak volna érte, vélhetően azt is lebontanák majd, így azonban megmenekül.

Szikra

Koppányi Szabolcs

„Spekulációk” a parkolókkal

A Piac és a Szent Anna utca sarkán a banki épületnél megállva Dombi Mihály kassai és nagyváradi tapasztalatairól beszélt, szélesebb átkelési lehetőséget javasolva a gyalogosok számára. Később a Széchenyi utcára kanyarodott, majd végig a Tisza István utcán haladt a Hatvan utcáig a társaság. A Széchenyin a Debreceni Ítélőtábla épülete melletti parkolót vették górcső alá. Ez önkormányzati fenntartású terület, de szerinte nem újabb és újabb parkolókkal kéne bevonzani az autósokat erre a területre, mivel „ha nincs elég parkoló, nincs annyi környezetszennyező autó sem”. Ráadásul az irreálisan magas ingatlan- és bérleményárakat is le lehetne nyomni Dombi Mihály szerint azzal, ha jócskán megnőne a belvárosi lakóházak, lakások száma, amelyeket egyes parkolók helyére építhetnének. Hasonló következtetést vont le a Kölcsey Központ oldalával szemben, a Bethlen utcai amolyan „vadparkoló” kapcsán is. (Részletek a videónkban.)

Szikra

Koppányi Szabolcs

Dombi Mihály szerint a környezetszennyezést, a belvárosi forgalmi tumultust és az ingatlanok áremelkedését segítik elő inkább a debreceni önkormányzat belvárosi átépítései, és az is, hogy parkolókkal tömi tele, útsávokat szélesít, ahelyett, hogy nem csak szlogenek szintjén akarna zöld lenni. S a növekvő lakásszámmal csökkenteni tudná az ingatlanárakat, egyes utak átgondolásával pedig inkább a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adná át nagyobb teret, akik nem növelik a forgalmat és nem szennyezik a levegőt.

Szikra

Koppányi Szabolcs

Ezután a Bethlen utca következett a Thaly Kálmánig, ami átvezetett az 1-es villamos vonalára, tehát a Péterfiára, majd a Simonyi útra, ki a nagyerdei ködszínházig. A Bethlen utca sávszélesítése kapcsán Dombi konkrétan „ökológiai bűnnek” nevezte azt. Hiszen ez belvárosi lakóövezet, ide nem kéne plusz forgalmat generálni.

Szép parkerdő – tele parkoló autóval

A séta végállomásánál, a nagyerdei ködszínháznál az Oláh Gábor utcáról volt a legtöbb szó. Dombi Mihály felmérést végzett nemrég, amely során összeszámolta, adott idő alatt mennyi autós, kerékpáros és gyalogos halad át a ködszínháztól a Hadházi útig azon az útszakaszon. Arra a következtetésre jutott, hogy közel sincs akkora gépjárműforgalom ott, hogy ne lehetne egyirányúsítani, illetve a parkolók számát csökkenthetnék azzal, hogy nem merőlegesen, hanem párhuzamosan állnának az autók. Ami ráadásul teret adna az igen keskeny, csak az egyik oldalon futó járda kiszélesítésének is. Emellett fizetőssé tenné a jelenleg itt ingyenes parkolást.

Szikra

Koppányi Szabolcs

A Szikra Mozgalom a baloldali gyakorlati politizálást szeretné hatékonyabbá tenni

Hivatalos oldalán ekként határozza meg magát a Szikra Mozgalom: „Látva a kortárs baloldali politizálás kihívásait, célunk a politikai térben összekötni a lakhatási, környezetvédelmi, dolgozói és szociális ügyeket, kihasználva az utcai direkt aktivizmus, a nyilvános rendezvények és az online tudásátadás, illetve adott esetben az intézményes politika eszközeit. Célunk emellett a meglévő politikai rendszerre való nyomásgyakorlás, a hatalom gyakorlóinak számonkérése”.

Dombi Mihály szerint a mostani kezdeményezés „az első szakasza annak, hogy egy alapvetően budapesti szerveződésű mozgalom egyre inkább megjelenjen vidéken is”.

Szikra

Koppányi Szabolcs

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!