Már hónapok óta óriási felháborodás övezi a Debrecenbe tervezett akkumulátorgyárat. A kormányzat nemzetgazdaságilag kiemeltté tette és már a környezetvédelmi engedélyt is megkapta a beruházás, a helyiek pedig egyre kevésbé reménykednek abban, hogy meg lehet akadályozni a gyár felépülését. Mi azonban hiszünk abban, hogy a helyi polgároknak továbbra is érdemes kiállniuk a véleményükért, hiszen jogi és politikai eszközökkel is nyomást tudnak gyakorolni a hatalomra. Jakkel Barbara a TASZ debreceni irodájának jogásza összegyűjtötte, mit tehet a helyi lakosság érdekei érvényesítésére.
Politikai nyomásgyakorlással és jogi úton is fel lehet lépni az akkumulátorgyár ellen
Az elmúlt néhány hónapban a debreceni és környékbeli lakosok egyre hangosabban fejezik ki, hogy elutasítják a gyár idetelepülését. Az ő tiltakozásuk országszerte jó példa lehet arra, hogy lakosság helyi szinten milyen eszközökkel tud fellépni a környezet és a közösség érdekeinek védelmében egy-egy ilyen beruházás vagy kormányzati döntés esetén. Debrecenben a polgárok tiltakozása látszólag eredmény nélküli: az önkormányzat teljes mellszélességgel támogatja a kormányzati célokat, a beruházás pedig már a környezetvédelmi engedélyt is megkapta. A hatalom a tőle megszokott autoriter módon nem enged beleszólást, ráadásul a kormánypropaganda lejáratja a tiltakozókat, akik helyi civilként a véleménynyilvánításhoz való alapvető jogukat gyakorolják. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kimerültek a helyi polgárok lehetőségei az érdekérvényesítésre.

Lia
Jelenleg úgy látjuk, hogy a politikai nyomásgyakorlás folytatása mellett jogi eljárások indítása lehet az érdekérvényesítés legerősebb és leghatékonyabb formája. Ez utóbbinak egyik lehetséges módja a gyár környezetvédelmi engedélyének megtámadása a bíróságon. Az engedély február 18-án vált véglegessé, innentől kezdve 30 napon belül indíthat az ügyben közigazgatási pert az, aki a hatóságnál bejelentkezik ügyfélként az eljárásba. A lakosságon kívül ez egy jó lehetőség a környékbeli zöld ügyekért egyébként is kiálló környezetvédelmi szervezeteknek. Ugyanis a terület környezeti épségét védő zöld egyesületeket a törvény ügyfélként ismeri el, így anélkül is megtámadhatják a környezetvédelmi engedélyt, hogy érintettségüket külön igazolnák.

Könnyü Hella
Azok a magánszemélyek, akik a gyár hatásterületén élnek, kérhetik, hogy ügyfélnek minősítsék őket az eljárás során, így ők is megtámadhatják az engedélyt. Az, hogy mekkora a gyár hatásterülete, azaz mennyi ember életét befolyásolja közvetlenül a megépítése, önmagában is vitatható, ezért úgy gondoljuk, hogy akkor is érdemes kérni az ügyfélként való elismerést, ha valaki a most meghatározott hatásterületen kívül él, de úgy látja, hogy a beruházás környezeti hatásai őt valójában érintik. Ez egy bonyolult és nehéz eljárás, ezért ha valaki szeretne élni ezzel a lehetőséggel, és megtámadná a beruházás környezetvédelmi engedélyét, forduljon hozzánk jogi tanácsért a jakkel_PONT_barbara_KUKAC_tasz_PONT_hu elérhetőségen! Részletes tájékoztatást tudunk adni az eljárási lehetőségekről.

Polgár Tóth Tamás
Ahhoz, hogy a polgárok tiltakozása a helyi és központi hatalom ingerküszöbét elérje, a politikai nyomásgyakorlás részeként érdemes alkalmazni a véleménynyilvánítás és a tiltakozás eszközeit: gyülekezéseket és lakossági fórumokat szervezni, közmeghallgatásért petíciót indítani vagy egy újabb népszavazási kezdeményezéshez aláírásokat gyűjteni. Ha a tiltakozások nem hagynak alább, sőt fokozódik a szervezettségük, azt a döntéshozók sem hagyhatják figyelmen kívül.

Lia
A hatalomnak az is érdeke, hogy az ilyen jellegű helyi tiltakozások elszigeteltek maradjanak. Nagyon fontos, hogy a helyi érdekérvényesítő közösségek országszerte is elkezdjenek összekapcsolódni és támogassák egymást. Az összefogással az egyes közösségek is hatékonyabban tudnak fellépni a hatalom akarata ellen.
Kérdés, hogy a jelenlegi helyzetben milyen szerep várhat az önkormányzatokra. A debreceni akkumulátorgyár nemzetgazdaságilag kiemeltté minősítése egy újabb példa a kormány erőteljes központosítási törekvéseire, hiszen ezzel lényegében elvonta az önkormányzatoktól a döntési jogkört Debrecenben és Mikepércsen is. Jogi értelemben gyakorlatilag az önkormányzat elvesztette cselekvési terét a beruházás megakadályozásában, politikai értelemben pedig a helyi állampolgárok akarata és a kormányzati célok közé szorult. Az önkormányzat azonban még ebben a pozícióban is megpróbálhatta volna segíteni a polgárokat abban, hogy a beruházás folyamata átlátható legyen számukra. A városvezetés ezzel szemben hónapokig elzárkózott a párbeszédtől. Azt nem tudjuk, hogy a helyi döntéshozók között mi zajlott, de a városvezetés népszerűsége a téma berobbanása óta egyes közvélemény-kutatások szerint csökkent. Mivel nem látható, hogy a helyi hatalom megpróbálta-e érvényesíteni a helyiek érdekeit, lobbizott-e a lakosság oldalán, bizalmatlanság alakult ki a debreceniekben a városvezetéssel szemben. Ezt még nem késő helyreállítani, az önkormányzat most is tehetne lépéseket erre.
Az általunk javasolt jogi eljárások lehetőséget adnak, hogy észérvek érvényesüljenek a gyár létesítése körüli vitában, a véleménynyilvánítás és a közös párbeszéd kezdeményezése pedig segíthet abban is, hogy az önkormányzat késztetést érezzen a polgárok bizalmának megnyerésére és érdekeik hatékonyabb képviseletére.
