Megállíthatja-e egy debreceni népszavazás az „akkumulátor-nagyhatalmi rémálmot”?

A helyi választási bizottság átengedte, de az LMP meggondolta magát, és inkább országosan próbálkozik, miközben azért teljesen a helyi népszavazás ügyét sem engedik el. Egy érvényes helyi referendumot az eddigi példák alapján nagyon nehéz megszervezni, de erre nem is feltétlenül van szükség ahhoz, hogy elkaszálják a Debrecenbe tervezett kínai üzemet. Ha lesz népszavazás, akkor várhatóan a civilek is aktivizálják magukat, de kérdés, hogy az ellenzéki pártok közül mennyien segítenének az éppen az akkumulátorgyár-ügy miatt velük látszólag szakító zöldeknek.


CATL,  Szijjártó Péter
Szeptember 5-én a debreceni Kölcsey Központban írták alá a CATL nevű kínai óriásvállalat új akkumulátorgyáráról szóló megállapodást
facebook.com/szijjarto.peter.official

A Debreciner kérdésére válaszolva, egy augusztus 16-i sajtótájékoztatón jelentette be Murguly Mátyás, az LMP debreceni politikusa, hogy helyi népszavazást kezdeményeznek a kínai CATL óriásvállalat által a város déli gazdasági övezetébe tervezett akkumulátorgyárral kapcsolatban. A kormány által az eddigi legnagyobb magyarországi beruházásként beharangozott gyárépítés, valamint ehhez kapcsolódóan a zöldek által belebegtetett népszavazás azóta Debrecen közéletének az egyik legforróbb témája: míg a projekt támogatói az innovációt, a regionális gazdasági centrummá válás lehetőségét és a munkahelyteremtést látják benne, addig az ellenzői az üzem várhatóan hatalmas vízigényét (az azóta lemondott Palkovics László még innovációs és technológiai miniszterként óránként ezer köbméterről beszélt), villamosenergia-szükségletét, zajszennyezését és a kilencezer (részben vendég-)munkás által jelentett társadalmi és infrastrukturális nehézségeket hozzák fel a gyárral szemben.


LMP
Murguly Mátyás (LMP) augusztusban jelentette be Debrecenben, hogy helyi népszavazást kezdeményeznek
Polgár Tóth Tamás

Az LMP október 7-én az alábbi kérdéseket nyújtotta be a helyi választási irodának:

Egyetért-e ön azzal, hogy Debrecen közigazgatási területén tilos legyen olyan ipari létesítményt létrehozni, amelynek az óránkénti vízigénye meghaladja a 450 köbmétert?

Egyetért-e ön azzal, hogy tilos legyen Debrecen közigazgatási területén olyan ipari létesítményt létrehozni, amelynek éves vízigénye meghaladja Debrecen éves lakossági vízfogyasztásának másfélszeresét?

A helyi választási bizottság egyik kérdésben sem talált hibát, így azokat október 17-én hitelesítették. A határozatokat senki sem támadta meg, mégsem kezdődött el az aláírásgyűjtés, az LMP ugyanis november 8-án bejelentette, inkább országos népszavazást kezdeményeznek a témában, bízva abban, ha Debrecenben átmehettek ezek a kérdések, akkor a Nemzeti Választási Bizottság szűrőjén sem akadnak fenn. Jármi Péter, a párt Hajdú-Bihar megyei elnöke a kérdésünkre akkor azt mondta, a helyi népszavazást nem engedték el, amennyiben az országos valamiért nem jönne létre, el fogják kezdeni a debreceni aláírásgyűjtést. Addig „foglalják” a kérdéseket, ami azt jelenti, hogy a gyűjtési időszak lejárta után újra benyújtják azokat, ezt pedig addig ismétlik, amíg nem születik jogerős döntés az – egyelőre be sem adott – országos kérdéseiket illetően.


Jármi Péter
Jármi Péter, az LMP Hajdú-Bihar megyei elnöke
Polgár Tóth Tamás

A Fidesz szerint az ellenzék nem akar az emberek szemébe nézni

Kósa Lajos debreceni országgyűlési képviselő, a Fidesz parlamenti frakcióvezető-helyettese egy november 23-i sajtótájékoztatón reagált a fejleményekre. Az MTI tudósítása szerint Kósa felhívta a figyelmet arra, hogy az „ellenzék” még egy népszavazási aláírásgyűjtő ívet sem vett át, a december 3-i határidőig pedig esélytelennek látja, hogy összegyűjtsék a szükséges számú aláírást. A politikus szerint az ellenzék nem akar az emberek szemébe nézni, a környezetvédelem addig érdekes a számukra, amíg balhét, Facebook-posztot és médiaszereplést lehet belőle csinálni. Hangsúlyozta, hogy a Fidesz elkötelezett a környezetvédelem mellett, a kínai beruházónak pedig Magyarország és az Európai Unió legszigorúbb előírásait kell majd betartani, így nem veszélyeztethetik a helyi lakosság érdekeit.


Kósa Lajos
Kósa Lajos szerint a baloldal csak hergel és becsapja a debrecenieket – 2022. november 23.
facebook.com/KosaLajos

Jármi Péter a kérdésünkre elmondta, az LMP továbbra is szeretné megkérdezni a debrecenieket, de országos szintre emelnék a népszavazást. Ezt többek között azzal indokolta, hogy a beruházás közelében fekvő Mikepércsről is kaptak megkereséseket azzal kapcsolatban, hogy a helyiek szeretnék kifejezni a véleményüket, valamint az ország számos pontján épülnek vagy tervezés alatt állnak hasonló akkumulátorgyárak. A politikus megerősítette, amennyiben a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) nem engedi át a kérdéseket, és kimerítették az összes fellebbezési lehetőséget, abban az esetben megtartják a debreceni helyi népszavazást a már hitelesített kérdésekkel. Jármi szerint Kósa Lajos nem követi megfelelően a helyi közéletet. Azt javasolta a képviselőnek, hogy olvasson nem fideszes helyi sajtót, valamint azt üzente, várják őt november 30-án 14 óra 30 perctől a debreceni Csapó utcán tartandó köztéri fogadóórájukra.

Érvényes és eredményes helyi népszavazás legutóbb 2018-ban volt Magyarországon

Amennyiben megtartanák, ez lenne Debrecen első helyi népszavazása, Hajdú-Bihar megyében azonban nem teljesen ismeretlen a közvetlen demokráciának ez a gyakorlata. A Nemzeti Választási Iroda honlapján olvasható adatok alapján 2003-ban Vekerden, 2008-ban Tetétlenen, 2009-ben pedig Bedőn és Körösszakálon tartottak érvényes és eredményes népszavazásokat. Érvénytelen lett továbbá a 2005-ös nyírmártonfalvai, valamint a 2017-es berettyóújfalui népszavazás. Utóbbit, a Fidesz 2010-ben kezdődött kormányzása óta megtartott egyetlen hajdú-bihari helyi referendumot a városba tervezett börtönkórház kialakítása miatt írták ki. Ekkor 1953-an szavaztak a helyi ellenzék biztatásának megfelelően a célterület állami tulajdonba adásáról szóló önkormányzati határozat visszavonására, 1068-an pedig ezzel ellentétesen. A részvétel mindössze 24,48 százalékos volt.

A 2010-es országgyűlési választások óta összesen 16 érvényes és eredményes helyi népszavazást tartottak Magyarországon: 2010-ben Válon, Kismaroson, Szerencsen és Kisrozvágyon, 2011-ben Erdőkövesden, 2012-ben Balatonkenesén, 2013-ban Velemen, Budapest XIII. kerületében és Óbarokon, 2014-ben Alsónyéken és Páriban, 2015-ben Méhkeréken, 2018-ban pedig előbb Madocsán, majd Szentkirályon, végül november 25-én Komlón és Mánfán. Ez utóbbiak voltak eddig az utolsó érvényes helyi népszavazások az országban. A referendumokon Komló és Mánfa közötti területcserékről döntöttek. Mánfán a 4 névjegyzékben szereplő választópolgár közül 3-an mentek el szavazni, mind támogatták a kezdeményezést, Komlón ugyanakkor a 32 jogosultból részt vett 22 személy 9 igen és 13 nem szavazattal elutasította a területcseréket.

A fentiekből látható, hogy az elmúlt 12 évben mindössze egyszer, Budapest egyik kerületében fordult elő, hogy egy nagyvárosban eredményes helyi népszavazást tartanak, de ma már ennek is 9 éve. Egyértelmű tehát, hogy amennyiben sikerülne Debrecenben összegyűjteni a helyi népszavazáshoz szükséges közel 34 ezer érvényes támogató aláírást, az ellenzéknek és a velük együttműködő civileknek egyáltalán nem lenne könnyű dolguk mobilizálni az érvényességhez szükséges majdnem 85 ezer választópolgárt.

Nem is biztos ugyanakkor, hogy erre szükség lenne ahhoz, hogy megakadályozzák a CATL akkumulátorgyárának felépítését. A tatai népszavazás a példa rá, hogy ehhez elegendő lehet a megjelent szavazók elsöprő többségének támogató voksa is. A kisalföldi városban az Avalon-csoport által az Öreg-tó partjára tervezett 120 szobás, ötcsillagos hotel építése miatt írtak ki referendumot, a szükséges 10 281 választó helyett azonban csak 8361-en adtak le érvényes szavazatot. Úgy tűnik azonban, hogy a város fideszes vezetése már a kampány hatására is változtatott volna az eleinte a projektet támogató álláspontján.

Amennyiben Debrecenben Tatával ellentétben sikerülne egy érvényes és eredményes helyi népszavazást megtartani, akkor az ott meghozott döntés egy évig jogilag is kötelezné a város közgyűlését.

Mit tesznek ebben a helyzetben a civilek?

Egy esetleges népszavazás sikere attól is függhet, hogy a témában releváns civil szervezetek hogyan reagálnak rá, fejtenek-e ki érdemi tevékenységet a kampányban, hozzájárulnának-e esetleg aktivistákkal is az aláírásgyűjtéshez. Debrecenben jelenleg nincs olyan független, zöld civil szervezet, amely közügyekben legalább alkalmanként megnyilvánulna. A Debreceni Nagyerdőért Egyesület álláspontját még augusztusban kérdeztük meg az akkumulátorgyárral kapcsolatban, de mindössze annyit reagáltak, hogy helyi közéleti problémákkal nem foglalkoznak. A fideszes vezetésű önkormányzat által gründolt, közpénzekkel megtámogatott Future of Debrecen Egyesület pedig nem is reagált az érdeklődésünkre.


CATL-fórum
Nem a városvezetés, nem a kormány, hanem igazi civilek szervezték az első fórumot a kínai akkumulátorgyár ügyében – az Alternatív Közösségek Egyesületének rendezvénye szeptember 22-én
TE

Az ellenzéki előválasztás technikai hátterét is biztosító aHang online felületén még októberben indított petíciót a Debreceniek az akkumulátorgyár ellen nevű csoport, a cikkünk írásakor több mint 5 ezer aláírást elért kezdeményezést a Facebook hirdetéstárában olvasható információk szerint a civil szervezet három alkalommal, összesen 40 ezer és 55 ezer forint közötti összegért hirdette. A szervezet és a petíciót indító csoport tehát vélhetően valamilyen módon szerepet vállalna egy esetleges népszavazási kampányban is. A Debreceniek az akkumulátorgyár ellen Facebook-oldalán egyébként azt írják, mivel a népszavazási aláírásgyűjtés nem indult el, hamarosan szórólapokkal és utcai aláírásgyűjtéssel szólítják meg a helyi lakosokat.

A Greenpeace segítene a népszavazás hírének terjesztésében

Mivel eddig ebben a konkrét ügyben kevésbé artikulálták az álláspontjukat, megkérdeztük a saját bevallásuk szerint több száz önkéntessel rendelkező Greenpeace Magyarországot, hogy mit gondolnak a gyárról, az akkumulátorgyártásról általában, illetve várható-e valamilyen szerepvállalásuk egy (helyi vagy országos) népszavazási kampányban. Mint írták, a Greenpeace általánosságban híve az elektromobilitásnak, mivel megítélésük szerint a belső égésű motoros járműveket a klíma és légszennyezettségi célok elérése érdekében ki kell váltani. Azonban azt is hangsúlyozzák, hogy a jelenleginél sokkal kevesebb járműre lenne szükség, ők a tömegközlekedésben, az autómegosztásban és a mikromobilitásban hisznek.

Azt írják ugyanakkor, hogy egyáltalán nem értenek egyet azzal, hogy Magyarországon egymás után épülnek a debrecenihez hasonló, kiemelt állami beruházásként megvalósuló akkumulátorgyárak. A Greenpeace nem támogatja a zöldmezős beruházásokat, az értékes termőföldek tönkretételét, és azt sem, hogy lakott területek mellett épüljenek veszélyes üzemek. Elfogadhatatlannak tartják, hogy a kiemelt állami beruházásoknál nincs esélye a lakosoknak, sőt az önkormányzatnak sem érdemben beleszólni az engedélyezési eljárásba, a beruházók pedig sok szigorú előírás alól mentesülnek. Problémásnak tartják továbbá az akkumulátorgyárak hatalmas energia- és vízfelhasználását, amely szerintük veszélyeztetheti a lakosok ivóvízellátását. A Greenpeace Magyarország azt ígéri, ha lesz egy olyan országos népszavazási kezdeményezés, amelynek a tartalmával egyet tudnak érteni, akkor azt terjeszteni fogják a rendelkezésükre álló csatornákon. Addig is várják az ezzel kapcsolatos fejleményeket.

Kerestük a magyarországi akkumulátorgyártás árnyoldalairól 2021-ben filmet bemutató Karátson Gábor Kört is. Lányi András elnökségi tag, író, filozófus arról tájékoztatott minket, hogy a szervezetük testületileg ritkán vesz részt hasonló akciókban. Mint írta, a gödiek Samsung-gyárral szembeni tiltakozását igyekeztek támogatni, a tagjaik pedig általában egyénileg, a saját belátásuk szerint vesznek részt megmozdulásokban. „Többen közülünk, én magam is felszólaltunk itt-ott az akkumulátor-nagyhatalmi rémálom ellen” – fogalmazott Lányi.

Nagy kérdés, hogy beszállna-e a többi ellenzéki párt

Ahogy a fentiekből látni, valamiféle – ha mást nem, elvi – támogatást remélhetnek a civilektől egy akkumulátorgyár-ellenes népszavazás szervezői. Ami a többi ellenzéki pártot illeti, az már más kérdés. Októberben a Magyar Hang írt először arról, hogy az LMP várhatóan önállóan indul a 2024-es európai parlamenti, valamint Debrecenben az önkormányzati választáson is. Jármi Péter, a párt Hajdú-Bihar megyei elnöke október 20-án a Debrecinernek azzal magyarázta a döntésüket, hogy a többi párt részéről a CATL gyárának megépülésével szemben tett lépéseket nem tartják elég proaktívnak és radikálisnak. „Nem látjuk elég szilárdnak az együttműködés tartalmi alapját” – fogalmazott. Ebből kiindulva egyelőre igencsak kérdésesnek tűnik, hogy a zöld párt mennyi segítséget remélhet a tőlük nagyobb társadalmi beágyazottsággal rendelkező politikai szervezetektől.


Szijjártó Péter - CATL
Szijjártó Péter miniszter és a debreceni városvezetés budapesti egyeztetése a CATL képviselőivel
facebook.com/szijjarto.peter.official

A kínai üzem megépítését egyébként Debrecenben a DK és a Civil Fórum nevű, a városi közgyűlésben két képviselővel jelen lévő egyesület is ellenzi, előbbi egy online petíciót indított nem sokkal az LMP hasonló kezdeményezése után, majd a gyártás veszélyeiről szóló szórólapokat juttattak el a debreceniek postaládáiba, a Civil Fórum pedig hónapok óta folytat utcai konzultációt a témában.

Ez a cikk a „Szabad oldal” kezdeményezés részeként jelent meg, együttműködésben a Szabad Európával.


Szabad Európa

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!