A magyar és a német szakszervezet közös rendezvényén mutatták be azt a kiadványt, amelyben megvizsgálták, milyen kihívásokkal jár Debrecen iparvárossá fejlesztése. Spieglné dr. Balogh Lívia, a Vasas elnöke a Debrecinernek elmondta, a tapasztalataik szerint az elektromosautó-gyártáshoz kapcsolódó akkumulátorgyárak általában nem környezetbarát technológiát hoznak Magyarországra, és a kelet-ázsiai vállalatok érdekképviseletekhez való hozzáállása is kihívást jelent a szakszervezet számára.
Fordulatot hoz-e a BMW a rossz munkahelyekkel újraiparosodó Debrecenben? – A Vasas és az IG Metall tanácskozásán jártunk
Autóipar a Hajdúságban címmel jelentetett meg egy tájékoztató anyagokat, tudományos értekezéseket és interjúkat is tartalmazó kiadványt a Vasas Szakszervezeti Szövetség. A Debrecen mezőgazdasági településből iparvárossá alakulásával foglalkozó füzetet szeptember 8-án, a debreceni Centrum Hotelben mutatták be. Az eseményen a Vasassal együttműködő német IG Metall szakszervezet képviselői is részt vettek.
A rendezvény megnyitóján Spieglné dr. Balogh Lívia, a Vasas elnöke elmondta, a szakszervezet bízik abban, hogy elsősorban a BMW-beruházásnak köszönhetően minőségi munkahelyek jönnek létre Debrecenben, a munkavállalók pedig felismerik, hogy csak szervezett módon tudnak eredményeket elérni. Megemlítette azt is, hogy a Thyssenkruppnál egy éve működő alapszervezetük már túl van egy sikeres bértárgyaláson.
Wolfgang Lemb, az IG Metall ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy már 6-7 éve szorosan együtt dolgoznak a Vasassal egy transznacionális partnerségi projekt keretében. Hangsúlyozta, támogatják a magyarországi szakszervezetet a tapasztalataik átadásával, tanácsadással és képzésekkel is.
Kritikusan rossz minőségű debreceni munkahelyek
A megnyitót követően Meszmann T. Tibor, a Pozsonyban működő Central European Labour Studies Institute (CELSI) munkaügyi kutatója, a kiadvány főszerkesztője tartott előadást, aki elmondta, a globális szempontból az autóipari átalakulás egyik kulcsfontosságú színhelyévé változó Debrecen újraiparosítása 2015 óta zajlik. A kutató szerint az eddig idetelepült munkahelyek kritikusan rossz minőségűek, amit bizonyít a magas fluktuáció, a dolgozók pedig az emberséges bánásmód hiányára is panaszkodnak. Meszmann szerint egyelőre nagy kérdés, hogy a BMW megjelenése hoz-e fordulatot ebben.
Bábel Balázs, a Vasas alelnöke kijelentette, hogy a 2008 után elsősorban Németországból Magyarországra áramló zöldmezős beruházások nagy száma új kihívásokat teremtett a szakszervezetek számára, amelyek megoldásához hálózatosodásra volt szükség, ezért is hoztak létre transznacionális partnerségi irodát az IG Metall-lal. Emlékeztetett, Magyarországon az elmúlt években munkaerőhiány lépett fel, a munkanélküliség 2,8-3 százalék körüli, még Debrecenben is 5 százalék alatt van. Úgy látja, a következő években növekedni fog a külföldi munkavállalók aránya, ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy a jelenlegi, 5 százalék alatti hányad európai uniós viszonylatban még mindig kifejezetten alacsonynak számít. Ennek ellenére a szakszervezeti vezető szerint a jelenség akár a munkajog további lebontását is eredményezheti. Egy kérdésre válaszolva azt is elmondta, valószínűnek tartja, hogy lesznek konfliktusok Debrecenben a külföldi munkavállalók nagyobb számban történő megjelenése miatt.
A Thyssenkrupp fizikai dolgozóinak fele egy év alatt belépett a szakszervezetbe
Az előadások után pódiumbeszélgetést tartottak Sibylle Wankel (IG Metall München), Carsten Bruns (IG Metall üzemi tanács, Vitesco Regensburg), Jens Mütze (IG Metall Hagen), Csobán János (Vasas Észak-Alföld), Eszenyi Péter (Vasas debreceni Thyssenkrupp-alapszervezet, elnök) és Szőke Zoltán (Vasas, gép- és járműipari ügyvivő) részvételével.
A beszélgetésen Sibylle Wankel elmondta, mindhárom Magyarországon jelen lévő német prémiumautó-gyártó különböző okok miatt döntött az üzemeik idehozatala mellett. A BMW szerinte alapvetően azért jött Debrecenbe, mert még mindig olcsóbb volt itt egy zöldmezős beruházást végrehajtaniuk, mint a meglévő üzemeiket átállítani elektromos autók gyártására.
Eszenyi Péter, a debreceni Thyssenkruppban működő Vasas alapszervezet elnöke kifejtette, habár csak egy éve alapultak, a cég dolgozóinak már 30 százaléka tartozik a tagjaik közé, a fizikai dolgozók terén ugyanez az arány 50 százalékos. Közölte, hogy az idei 11 százalékos béremelés és egy 10 százalékos inflációs bérpótlék mellett a 6 hónapos munkaidőkeret eltörlését is sikerült elérniük az idei bértárgyalások során.
Általában nem környezetbarát technológiát hoznak magukkal az akkumulátorgyárak
Spieglné dr. Balogh Lívia, a Vasas elnöke a Debreciner érdeklődésére elmondta, már vannak tapasztalataik a hamarosan Debrecenben is letelepedő akkumulátorgyárakkal kapcsolatban. „Nézzük csak a gödi Samsungot, látjuk, hogy általában nem környezetbarát technológiát hoznak ezek a vállalatok Magyarországra. Ez kihívást jelent azon térségek számára, ahol megtelepednek” – fogalmazott. A szakszervezeti vezető szerint ezek a beruházások a számukra is kihívást okoznak, foglalkozniuk kell az újonnan érkező cégekben működő munkakultúrával, a munka speciális jellegével, a bérekkel és a munkakörülményekkel is, miközben a kelet-ázsiai vállalatok érdekképviseletekhez való hozzáállása amúgy sem teremt egyszerű helyzetet. „Fontos, hogy minél jobb munkahelyek jöjjenek létre, és a dolgozók megtalálják a számításaikat. Úgy gondoljuk, hogy ehhez szükség lesz az ő megnyerésükre is” – mondta.
Spieglné dr. Balogh Lívia arról is beszélt, hogy a Vasas nagy hangsúlyt helyez a nemzetközi kapcsolatokra a tőke, a munka és a termékek nemzetköziesedése miatt. Hosszú múltra tekintenek vissza a kapcsolataik a német IG Metall szakszervezettel és az osztrák PRO-GE-vel, de egy csoportos együttműködésben is részt vesznek német, osztrák, cseh, szlovák és szlovén vasasos ágazati szakszervezetek társaságában, emellett olyan, több millió munkavállalót képviselő nemzetközi szövetségeknek is tagjai, mint az IndustriALL Europe és az IndustriALL Global Union.