A magyar és a német szakszervezet közös rendezvényén mutatták be azt a kiadványt, amelyben megvizsgálták, milyen kihívásokkal jár Debrecen iparvárossá fejlesztése. Spieglné dr. Balogh Lívia, a Vasas elnöke a Debrecinernek elmondta, a tapasztalataik szerint az elektromosautó-gyártáshoz kapcsolódó akkumulátorgyárak általában nem környezetbarát technológiát hoznak Magyarországra, és a kelet-ázsiai vállalatok érdekképviseletekhez való hozzáállása is kihívást jelent a szakszervezet számára.
Fordulatot hoz-e a BMW a rossz munkahelyekkel újraiparosodó Debrecenben? – A Vasas és az IG Metall tanácskozásán jártunk

Polgár Tóth Tamás
Autóipar a Hajdúságban címmel jelentetett meg egy tájékoztató anyagokat, tudományos értekezéseket és interjúkat is tartalmazó kiadványt a Vasas Szakszervezeti Szövetség. A Debrecen mezőgazdasági településből iparvárossá alakulásával foglalkozó füzetet szeptember 8-án, a debreceni Centrum Hotelben mutatták be. Az eseményen a Vasassal együttműködő német IG Metall szakszervezet képviselői is részt vettek.
A rendezvény megnyitóján Spieglné dr. Balogh Lívia, a Vasas elnöke elmondta, a szakszervezet bízik abban, hogy elsősorban a BMW-beruházásnak köszönhetően minőségi munkahelyek jönnek létre Debrecenben, a munkavállalók pedig felismerik, hogy csak szervezett módon tudnak eredményeket elérni. Megemlítette azt is, hogy a Thyssenkruppnál egy éve működő alapszervezetük már túl van egy sikeres bértárgyaláson.

Polgár Tóth Tamás
Wolfgang Lemb, az IG Metall ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy már 6-7 éve szorosan együtt dolgoznak a Vasassal egy transznacionális partnerségi projekt keretében. Hangsúlyozta, támogatják a magyarországi szakszervezetet a tapasztalataik átadásával, tanácsadással és képzésekkel is.
Kritikusan rossz minőségű debreceni munkahelyek
A megnyitót követően Meszmann T. Tibor, a Pozsonyban működő Central European Labour Studies Institute (CELSI) munkaügyi kutatója, a kiadvány főszerkesztője tartott előadást, aki elmondta, a globális szempontból az autóipari átalakulás egyik kulcsfontosságú színhelyévé változó Debrecen újraiparosítása 2015 óta zajlik. A kutató szerint az eddig idetelepült munkahelyek kritikusan rossz minőségűek, amit bizonyít a magas fluktuáció, a dolgozók pedig az emberséges bánásmód hiányára is panaszkodnak. Meszmann szerint egyelőre nagy kérdés, hogy a BMW megjelenése hoz-e fordulatot ebben.

Polgár Tóth Tamás
Bábel Balázs, a Vasas alelnöke kijelentette, hogy a 2008 után elsősorban Németországból Magyarországra áramló zöldmezős beruházások nagy száma új kihívásokat teremtett a szakszervezetek számára, amelyek megoldásához hálózatosodásra volt szükség, ezért is hoztak létre transznacionális partnerségi irodát az IG Metall-lal. Emlékeztetett, Magyarországon az elmúlt években munkaerőhiány lépett fel, a munkanélküliség 2,8-3 százalék körüli, még Debrecenben is 5 százalék alatt van. Úgy látja, a következő években növekedni fog a külföldi munkavállalók aránya, ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy a jelenlegi, 5 százalék alatti hányad európai uniós viszonylatban még mindig kifejezetten alacsonynak számít. Ennek ellenére a szakszervezeti vezető szerint a jelenség akár a munkajog további lebontását is eredményezheti. Egy kérdésre válaszolva azt is elmondta, valószínűnek tartja, hogy lesznek konfliktusok Debrecenben a külföldi munkavállalók nagyobb számban történő megjelenése miatt.
A Thyssenkrupp fizikai dolgozóinak fele egy év alatt belépett a szakszervezetbe
Az előadások után pódiumbeszélgetést tartottak Sibylle Wankel (IG Metall München), Carsten Bruns (IG Metall üzemi tanács, Vitesco Regensburg), Jens Mütze (IG Metall Hagen), Csobán János (Vasas Észak-Alföld), Eszenyi Péter (Vasas debreceni Thyssenkrupp-alapszervezet, elnök) és Szőke Zoltán (Vasas, gép- és járműipari ügyvivő) részvételével.

Polgár Tóth Tamás
A beszélgetésen Sibylle Wankel elmondta, mindhárom Magyarországon jelen lévő német prémiumautó-gyártó különböző okok miatt döntött az üzemeik idehozatala mellett. A BMW szerinte alapvetően azért jött Debrecenbe, mert még mindig olcsóbb volt itt egy zöldmezős beruházást végrehajtaniuk, mint a meglévő üzemeiket átállítani elektromos autók gyártására.
Eszenyi Péter, a debreceni Thyssenkruppban működő Vasas alapszervezet elnöke kifejtette, habár csak egy éve alapultak, a cég dolgozóinak már 30 százaléka tartozik a tagjaik közé, a fizikai dolgozók terén ugyanez az arány 50 százalékos. Közölte, hogy az idei 11 százalékos béremelés és egy 10 százalékos inflációs bérpótlék mellett a 6 hónapos munkaidőkeret eltörlését is sikerült elérniük az idei bértárgyalások során.
Általában nem környezetbarát technológiát hoznak magukkal az akkumulátorgyárak
Spieglné dr. Balogh Lívia, a Vasas elnöke a Debreciner érdeklődésére elmondta, már vannak tapasztalataik a hamarosan Debrecenben is letelepedő akkumulátorgyárakkal kapcsolatban. „Nézzük csak a gödi Samsungot, látjuk, hogy általában nem környezetbarát technológiát hoznak ezek a vállalatok Magyarországra. Ez kihívást jelent azon térségek számára, ahol megtelepednek” – fogalmazott. A szakszervezeti vezető szerint ezek a beruházások a számukra is kihívást okoznak, foglalkozniuk kell az újonnan érkező cégekben működő munkakultúrával, a munka speciális jellegével, a bérekkel és a munkakörülményekkel is, miközben a kelet-ázsiai vállalatok érdekképviseletekhez való hozzáállása amúgy sem teremt egyszerű helyzetet. „Fontos, hogy minél jobb munkahelyek jöjjenek létre, és a dolgozók megtalálják a számításaikat. Úgy gondoljuk, hogy ehhez szükség lesz az ő megnyerésükre is” – mondta.

Polgár Tóth Tamás