Már 2025 elején elkezdené az akkumulátorgyártást Debrecenben a CATL – Aláírták a megállapodást a kínai óriásvállalattal

Szijjártó Péter miniszter szerint a kormány kritikusai most irigykednek, ők viszont ünnepelnek. Barcsa Lajos alpolgármester büszke arra, hogy a CATL-lel közösen építhetik tovább Debrecent. Robin Zeng, a cég elnök-vezérigazgatója elmondta, elkötelezettek abban, hogy integrálódjanak a helyi közösségekbe. A gyár óriási vízigényéről és az eddig elmaradt társadalmi egyeztetésről senki sem beszélt az eseményen.


CATL,  Szijjártó Péter

facebook.com/szijjarto.peter.official

Ma, szeptember 5-én a debreceni Kölcsey Központban írták alá a CATL nevű kínai óriásvállalat új akkumulátorgyáráról szóló megállapodást Barcsa Lajos (Fidesz), Debrecen alpolgármestere, Csen Csün-vej, a cég nemzetközi üzletfejlesztésért felelős vezérigazgatója és Kocsik-Marosi Virág, a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója. Az aláíráshoz tanúként Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert, Csao Jangot, a budapesti kínai nagykövetség minisztertanácsosát és ideiglenes ügyvivőjét, Kósa Lajos, Pósán László és Tasó László (mindhárman Fidesz) országgyűlési képviselőket szólították a színpadra. Robin Zeng, a CATL elnök-vezérigazgatója online követte az eseményt.

A Szijjártó Péter Facebook-oldalán élőben közvetített rendezvényen levetítették előbb Debrecen, majd a CATL imázsfilmjét, valamint Barcsa Lajos, Csao Jang, Robin Zeng és Szijjártó Péter mondott beszédet.

Erős szinergia a kínai és a magyar kormány között

Barcsa történelmi jelentőségűnek nevezte a megállapodást, amely eredményeképpen egy közel 3 ezer milliárd forint értékű beruházás és 9 ezer új munkahely létesül Debrecenben. Elmondta, ez egész Magyarországon rekordnak számít, zöldmezős beruházásra ugyanis még sosem érkezett ekkora tőke és nem létesült egyszerre ennyi munkahely. Az alpolgármester szerint a CATL gyárával az elektromobilitás európai szinten is meghatározó központjává válik Debrecen. „Munka után édes a pihenés – szól a magyar közmondás. Ám azt megígérhetem, hogy a mai bejelentést követően nem pihenni fogunk, hanem minden segítséget megadunk a CATL-nek ahhoz, hogy a tervezett beruházást időben, eredeti terveiknek megfelelően valósítsák meg városunkban” – fogalmazott Barcsa Lajos, hozzátéve, büszkeséggel tölti el, hogy a CATL-lel közösen építhetik Debrecent a jövő európai városává.


CATL,  Szijjártó Péter

facebook.com/szijjarto.peter.official

Csao Jang ideiglenes ügyvivő kifejtette, a projekt pozitív hatással lesz a kínai-magyar és a kínai-európai uniós együttműködésekre „új energiák” területén. „Erős szinergia jött létre az »egy övezet, egy út« stratégia, illetve a »keleti nyitás« stratégiájának köszönhetően” – fogalmazott a minisztertanácsos. Elmondta, Magyarország már több éve Kína legnagyobb beruházási desztinációja Közép- és Kelet-Európában.

Robin Zeng, a CATL elnök-vezérigazgatója kiemelte a magyar kormánynak a tárgyalások során mutatott hatékonyságát. „Minél mélyebben néztünk utána, annál jobban lenyűgözött bennünket a jó üzleti környezet, a virágzó gazdasági és ökorendszer, illetve a versenyképes erőforrás, amit Magyarországon találtunk, különösen Debrecen városában” – fogalmazott. Kifejtette, elkötelezettek abban, hogy integrálódjanak a helyi közösségekbe.

Mi lett volna, ha szociális alapon osztották volna ki a pénzeket?

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is azt hangsúlyozta, hogy ma történelmet írtak Debrecenben. Szerinte a jelenleg Európában tapasztalható helyzet miatt még különlegesebb a bejelentés. A politikus irracionális energiaárakról, hatalmas inflációról és világméretű élelmiszerellátási válságról beszélt. Mint mondta, az elmúlt években a világgazdaság kétszer is „fejre állt”, Magyarországon pedig ebben az időszakban jelentették be az ország történetének két legnagyobb beruházását. Emlékeztetett, a kormány 12 éve indította el a keleti nyitás stratégiáját. Kifejtette, a kínai vállalatok a legmodernebb technológiát honosítják meg Magyarországon. A miniszter szerint azok, akik a keleti kapcsolatok miatt szokták „támadni” a kormányt, azok most súlyosan irigykednek. „Van is mire, nekünk pedig van mit ünnepelnünk” – mondta.


CATL,  Szijjártó Péter

MTI/Vajda János

Szijjártó kitért arra is, hogy ez Európa legnagyobb akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó beruházása, amelyért komoly nemzetközi verseny folyt. Mint mondta, több mint két és fél évig tárgyaltak. A miniszter nagy bravúrnak tartja, hogy ez alatt nem szivárogtak ki jelentős információk. Elárulta, jelenleg is tárgyalnak a beszállítók beruházásairól. Azt is elmondta, hogy a kormány támogatja anyagilag is a CATL-beruházást, ennek mértékét azt követően közlik, miután sikerrel zárták az európai uniós notifikációs eljárást.

Felpörgetnék az építkezést

A külügyminiszter tájékoztatott, hogy a déli gazdasági övezet 221 hektáros területén a CATL már 2025 elején el akarja kezdeni a gyártást, a BMW és a Mercedes ugyanis élénken érdeklődik a termékeik iránt.

Szijjártó szerint Magyarországnak van esélye arra, hogy erősebben jöjjön ki a válságból, mint ahogyan belement, mégpedig azért, mert a kormány mindig a beruházások támogatására fordította a pénzügyi forrásokat. Éppen ezért a miniszter kritizálta azokat, akik a világjárvány ideje alatt szociális intézkedéseket követeltek a kormánytól. „Mi lett volna akkor, ha azokra hallgatunk, akik szerint szociális alapon kellett volna kiosztani a pénzeket?” – tette fel a kérdést.

A külügyminiszter elmondta, már megkezdték a CATL-gyár területének előkészítését, a déli ipari parkban zajlanak az infrastrukturális fejlesztések. „Az első jogilag már kötő erejű dokumentum létrejött, amely gyakorlatilag végleg biztossá teszi azt, hogy a CATL Magyarország történetének valaha volt legnagyobb beruházását hozza el ide, Debrecenbe az elkövetkezendő években” – fogalmazott Szijjártó Péter.

A beszédeket követően a megjelentek közös fotózásra álltak össze.

Amiről nem beszéltek

Az esemény egyik megszólalója sem említette az akkumulátorgyár hatalmas vízigényét (a Telex beszámolója szerint Palkovics László korábban óránként 1000 köbméterről beszélt), a várható környezeti kockázatokat, az ezekkel kapcsolatos ellenzéki kritikákat, illetve azt, hogy mikor, milyen formában kívánják informálni a lakosságot arról a beruházásról, amelyről a megkérdezésük nélkül döntött a magyar kormány és Debrecen fideszes vezetése.

Kapcsolódó írások:

Semmit sem mond a debreceni akkumulátorgyárról a Future of Debrecen és a Nagyerdőért Egyesület

Nem vesz részt a DK a debreceni akkumulátorgyárról szóló városházi, zárt ajtós egyeztetéseken

Már több mint két éve folyamatosan készítették elő a CATL debreceni akkumulátorgyárát – Kósa Lajos szavai szerint

Nem tudja garantálni Debrecen biztonságos vízellátását a városvezetés – közölte a DK

„Ha a folyók kiszáradnak, az akkumulátorgyárak sem fognak működni” – A környezetvédelmi aggályokról szólt Debrecen közgyűlése

„Az lesz a vége, hogy Debrecen élhetetlen szellemvárossá válik” – Sajtótájékoztatót tartott az LMP az akkumulátorgyárról

Elvileg lehet helyi népszavazást tartani a kiemelt beruházássá minősített debreceni akkumulátorgyárról

Még egy kínai akkumulátorgyár épül Debrecenben?

Helyi népszavazást kezdeményez az LMP a kínaiak debreceni akkumulátorgyáráról

Aggodalmát fejezte ki a DK a Debrecenbe települő CATL-akkumulátorgyárral kapcsolatban

Sürgősségi megvitatást kért a Debrecenben felépítendő kínai gigagyár ügyében az MSZP-s képviselő

Szenzációs őrület, hogy ez mekkora giga!

Hiányzó tájékoztatás, zajszennyezés, kevés munkahely a helyieknek – Ezekről számoltak be a gödi akkumulátorgyár mellett élők

Az elmúlt évek egyik legnagyobb beruházása a Debrecenben épülő dél-koreai katódgyár, de sok még a tisztázatlan kérdés

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!