Elvileg lehet helyi népszavazást tartani a kiemelt beruházássá minősített debreceni akkumulátorgyárról

Jakkel Barbara, a TASZ jogásza a Debreciner érdeklődésére kifejtette, a hasonló kormányzati döntések korlátozzák ugyan a részvételiséget, de még így is számos lehetőségük van az állampolgároknak a véleményük kinyilvánítására és a folyamat alakítására. A napokban az LMP jelentette be, hogy referendumot kezdeményeznének a kínai CATL gyára miatt.

Ahogy arról augusztus 16-án beszámoltunk, Murguly Mátyás, az LMP debreceni politikusa egy aznap tartott sajtótájékoztatón a Debreciner kérdésére árulta el, pártja helyi népszavazást fog kezdeményezni a CATL nevű kínai óriásvállalat déli ipari parkba tervezett akkumulátorgyára miatt. A párt a beruházással kapcsolatban elsősorban azt kifogásolja, hogy a gyár 400 ezer háztartás óránkénti vízfogyasztásával egyenértékű vizet használna el, ezzel tehát veszélybe kerülhet a város és környezetének vízellátása.


Murguly Mátyás - LMP
Bakos Bernadett és Murguly Mátyás augusztus 16-ai sajtótájékoztatója
Polgár Tóth Tamás

Különösen az ilyen ügyekben lenne fontos a véleménynyilvánítás biztosítása

Augusztus 18-án este a Telex vette észre, hogy a kormány nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá nyilvánította a CATL gyárépítését. Megkérdeztük Jakkel Barbarát, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogászát, hogy ez a fejlemény befolyásolja-e valamilyen szempontból egy helyi népszavazás megtarthatóságát. A szervezet álláspontja szerint a népszavazási törvénnyel és a néprészvétel elvével összhangban nem kellene, hogy akadálya legyen a helyi népszavazás megtartásának még a kiemelt beruházások esetében sem. Ráadásul a CATL-gyár építése egy olyan helyi ügy, amely jelentős befolyással lesz a lakosság életére. Jakkel Barbara kifejtette, különösen az ilyen ügyekben lenne fontos, hogy a lakosság népszavazáson is kinyilváníthassa a véleményét. A gyakorlatban majd a helyi választási bizottság feladata lesz, hogy megvizsgálja, van-e bármilyen akadálya a népszavazásnak.

Megfelelő részvétel esetén mindig kötelező érvényű

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) kisokosában olvasható információk szerint a helyi népszavazás megfelelő részvétel esetén mindig kötelező érvényű. A kérdés benyújtása után az illetékes választási iroda dönt a kérdés hitelesítéséről. Ha ez megtörténik, átadja az aláírásgyűjtő ívet a szervezőnek, aki megkezdheti az aláírásgyűjtést. Az erre szolgáló határidő leteltével a szervező leadja az íveket a választási irodának, ahol ellenőrzik az aláírásokat, majd elégséges számú aláírás esetén az önkormányzat képviselő-testülete köteles elrendelni a helyi népszavazást, valamint kitűzni annak időpontját.

A helyi népszavazás akkor érvényes, ha a választópolgárok több mint a fele érvényesen szavazott.


Választás 2022 - Hajdúböszörmény

Polgár Tóth Tamás

Debrecen önkormányzatának szervezeti és működési szabályzata (SZMSZ) szerint a választópolgárok legalább 20 százalékának az aláírására van szükség egy helyi népszavazás kiírásához. A Nemzeti Választási Iroda adatai szerint Debrecenben január elsején 171 095-en voltak jogosultak részt venni egy helyi népszavazáson. Ez azt jelenti, hogy – legalábbis a januári szám alapján – egy referendum kiírásához legalább 34 219 érvényes aláírásra van szükség Debrecenben.

A lerövidített határidők sokszor nem teszik lehetővé a teljes körű vizsgálatot

A TASZ jogásza úgy látja, habár bizonyos beruházások esetén szükség lehet a kiemelt beruházás intézményére, de a jelenlegi szabályozás több módon is csorbítja a részvételiséget. Az ügyfeleket (tehát a lakosságot és a civil szervezeteket) nem kell külön kiértesíteni a hatósági döntésekről, csak hirdetményi úton, 5 napra kifüggesztve. „Nehezen átlátható az ügyfelek számára az eljárás alakulása” – fogalmazott Jakkel Barbara. A szervezet jogásza hozzátette, a kiemelt beruházássá minősítés jelentősen lerövidíti az eljárási határidőket, továbbá sok esetben lehetetlenné teszi az eljáró hatóság számára, hogy teljeskörűen megvizsgálja a beruházás hatásait, így a várható veszélyeket is. A törvény továbbá csökkenti az önkormányzatok üggyel kapcsolatos hatáskörét is.


Jakkel Barbara
Jakkel Barbara
TASZ/Pivarnyik Balázs

Jakkel Barbara felhívja a figyelmet arra is, hogy a kormány rendeleti úton átírhatja az egyes beruházások útjába kerülő jogszabályokat, erre láttunk példát a budai várnegyed kormányzati negyeddé való alakításakor is. Itt a helyi önkormányzat tiltakozása után a jogszabályokat a kormányzati célokhoz igazították.

Bármelyik helyi lakos lehet ügyfél

A TASZ jogásza ugyanakkor hangsúlyozza, a lakosságnak így is sok eszköze van a véleménye kifejezésére és a beruházási folyamatban való részvételre. Helyi népszavazás mellett petíciót is indíthatnak (egy balatonaligai beruházás során részben ennek hatására az építtető elállt a szándékától), kezdeményezhetik lakossági fórum összehívását, demonstrációt szervezhetnek, valamint bármelyik helyi lakos és civil szervezet kérheti a kormányhivatalnál, hogy vonják be őket ügyfélként. Akit ilyen módon bevonnak a folyamatba, az iratokba tekinthet be, észrevételeket tehet és véleményezhet.

Kapcsolódó írások:

Még egy kínai akkumulátorgyár épül Debrecenben?

Helyi népszavazást kezdeményez az LMP a kínaiak debreceni akkumulátorgyáráról

Aggodalmát fejezte ki a DK a Debrecenbe települő CATL-akkumulátorgyárral kapcsolatban

Sürgősségi megvitatást kért a Debrecenben felépítendő kínai gigagyár ügyében az MSZP-s képviselő

Szenzációs őrület, hogy ez mekkora giga!

Hiányzó tájékoztatás, zajszennyezés, kevés munkahely a helyieknek – Ezekről számoltak be a gödi akkumulátorgyár mellett élők

Az elmúlt évek egyik legnagyobb beruházása a Debrecenben épülő dél-koreai katódgyár, de sok még a tisztázatlan kérdés

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!