A Tisza Párt elnöke szerint az uniós pénzek hatékony felhasználásával lehet tenni a fiatalok megtartásáért.
Magyar Péter: megépítjük a Debrecen–Nagyvárad vasút magyarországi szakaszát
Magyar Péter május 24-én Nagyváradon zárta a 300 kilométeres, Budapestről indult gyalogmenetét. A nap fontosabb történéseiről reggeltől egészen a várban tartott beszédének végéig tudósításfolyamban számoltunk be. A rendezvényt követően a Tisza Párt elnöke sajtótájékoztatót tartott, ahol a Debreciner is jelen volt.
Úgy költenék a közpénzt, hogy megérje adót fizetni
Mivel az elmúlt napokban követőivel a Biharság magyarországi és romániai részeit is járta, megkérdeztük tőle, a Tisza Párt hogyan kezelné a tájegységet a határ mindkét részén sújtó elvándorlást, amely különösen érinti a fiatalokat. Arra is kíváncsiak voltunk, a Tisza egyáltalán kívánatosnak tartja-e, hogy egy bármilyen színezetű magyar kormány beavatkozzon a romániai folyamatokba. Magyar Péter azt felelte, nagyon sok fiatallal tudott beszélgetni a sétája folyamán. Mint mondta, találkozott olyannal, aki Szolnokon arról beszélt, hogy a Tisza folyó mellett nőtt föl, és ott is akar meghalni. Tudja azonban, hogy nem mindenkinek van erre lehetősége, elsősorban a lakhatás és a képzettségnek megfelelő munkahelyek hiánya, valamint a vidéki szolgáltatások leépülése miatt.

Magyar szerint a problémát nem lehet egyik napról a másikra megoldani, de az uniós pénzeket lombkoronasétányok építése helyett úgy is fel lehet használni, hogy munkahelyeket teremtsenek, növelik a települések életszínvonalát és vonzó-, valamint megtartóképességét. „Ez nem agysebészet. Rengeteg településnek megvan a koncepciója, rengeteg vállalkozónak kész terve van a fiókban, csak eddig nem így mentek ezek a pályázatok” – fogalmazott. Azt ígérte, a Tisza úgy költi majd el a közpénzt, hogy az emberek érezzék, van értelme adót fizetni. Szerinte ha így lesz, a fiatalok itthon akarnak majd maradni. Megjegyezte, Romániának még nagyobb problémát okoz a kivándorlás.
Arról is beszélt, felbecsülhetetlen károkat okoz, hogy a magyar gyerekek számottevő része jelenleg Nyugat-Európában születik meg. Úgy látja, a kormány ezt akarja elfedni az ázsiai vendégmunkások behozatalával, ezzel azonban csak felgyorsítja a fiatalok elvándorlását.
Történelmi, gazdasági és turisztikai szempontból is fontos a vasút
A kormány már régóta ígéri, hogy Debrecen és Nagyvárad, a két testvérváros között újra lesz közvetlen vasúti összeköttetés, jelenleg ugyanis tömegközlekedéssel csak körülményesen lehet eljutni egyik településről a másikra. Néhány hónapja az iho.hu már arról cikkezett, hogy Romániában hamarosan kiírják a közbeszerzéseket a beruházáshoz, magyar oldalon azonban erről egyelőre nem hallani. Megkérdeztük ezért Magyar Pétertől, hogy a Tisza kormányra kerülése esetén mennyire kezelnék prioritásként az ügyet, van-e valamilyen konkrét ígérete a térségben élők számára.
Mint mondta, a Belgrád-Budapest vasútvonalra nagyságrendileg 2500 milliárd forintot szór el a kormány kínai hitelből, technológiával, munkásokkal és érdekből, ezért talán ennek a történelmi, gazdasági, turisztikai és más szempontokból fontos vasútvonalnak ugyanennek a pénznek a töredékéből megérné fejleszteni a magyar szakaszát. „Ezt mi meg is fogjuk tenni” – ígérte, hozzátéve, minden beruházásnál a hatékonyságot kell nézni, megéri-e. Szerinte Nagyvárad az utóbbi időben sok szempontból előretört a versenyben Debrecenhez képest, mivel itt pár év alatt komoly infrastrukturális fejlesztések, beruházások történtek. Megjegyezte, Debrecen is fejlődik, éppen ezért fontos lenne összekötni a két várost. Pozitív példaként említette Lengyelországot, ahol hasonló városok között óránként 160-200 kilométerrel haladnak a vonatok.