Az idei tanévnyitás közeledtével magyar diákok ezrei voltak kíváncsiak arra, miként is fog működni a gyakorlatban az iskolai telefonhasználatot korlátozó új kormányrendelet. Habár a szabályozás tisztázza, hogyan kell eljárnia a tanároknak a diákok okoseszközeit illetően, a különböző iskolák különböző módokon próbálják működőképessé tenni a mobilok kivonását. A tanév kezdetekor hajdú-bihari tanulókat kérdeztünk, mit tapasztaltak iskolájukban a telefonok ügyében.
Szinte iskolánként változik a mobiltelefonok elvételére vonatkozó protokoll Hajdú-Biharban
A Vámospércsi Mátyás Király Általános Iskola egyik felső tagozatos diákja elmondta, az iskolájukban eddig is tilos volt a mobilhasználat, de a mostani tanév beköszöntével ezen is szigorítottak egy fokkal. Eddig például az osztályok és osztályfőnökök maguk dönthették el, hol tárolják a telefonokat. Volt olyan tanár, aki egy kartondobozban őrizte a gyerekek készülékeit, de olyan is akadt, aki a tanítási nap végéig az osztályhoz tartozó zárható szekrényben pihentette azokat. Az iskolában mostantól minden osztálynak lesz egy egységes, fedéllel lezárható műanyagdoboza, ahová a diákok minden reggel – megérkezésük után – betehetik az internethasználatra, valamint hang- és videófelvételre alkalmas eszközeiket. Ebbe beletartoznak az okosórák és a táblagépek is. A megkérdezett tanuló szerint ebben a dobozban nem sérülnek a telefonjaik, mind elfér. A doboz a tanítás ideje alatt a tanáriban van, a gyerekek kizárólag a nap végén kapják vissza leadott tárgyaikat.
A Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumába járó egyik tanuló arról számolt be, hogy náluk az év elején még a tanári asztalra kell kirakni az órák kezdete előtt a telefonokat. Innen óra végén visszavehetik, de nem használhatják, csak megőrizhetik. A mobilokat a táska mélyén vagy a szekrényekben kell tárolni a szünetben, a tanárok nem láthatják náluk a készülékeket. Ezeket az egész iskola területén tilos használni (még az udvaron is), csak a kapun kilépve, az utcán kapcsolhatják be. Amennyiben tanóra közben megszólal egy elektronikus eszköz, akkor először szóbeli figyelmeztetésben részesül a tulajdonosa. Ha ez előfordul még egyszer, akkor osztályfőnöki figyelmeztetést kap, a harmadik alkalom után már igazgatói intő jár. Táblagépet lehet jegyzeteléshez használni, de év végéig minden órán külön kell szólni róla, és engedélyt kell kérni az igénybe vételéhez. A megkérdezett kossuthos diák azt is megosztotta velünk, hogy belátható időn belül külön erre a célra készülő fiókokban tárolják majd napközben a telefonokat. Ezek még nem állnak rendelkezésre, így a kütyük jobb híján a tanári asztalon várják gazdájukat.
Az egyik diákjuk elmondása szerint a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban is hasonló szabályok vannak, mint a Kossuthban. Itt a diákoknak az ablakpárkányra vagy a tanárhoz legközelebbi üres padra kell kitenniük az elektronikus eszközeiket, de az óra végén ők is visszakapják. Szünetben ők sem használhatnak semmilyen készüléket, kivéve a táblagépet, amelyet lehet jegyzetelésre használni. A hármas lépcsőben súlyosbodó figyelmeztetések a TÁG-ban is érvényben vannak.
A Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium növendékeinek a bürokráciával is szembe kell nézniük minden reggel. Egy itt tanuló szerint a diákoknak naponta, a tanítás kezdete előtt nagyjából tíz perccel le kell adniuk a telefonjaikat és egyéb internetezésre, valamint kép- és hangfelvételre alkalmas eszközeiket. A leadásnál egy papírt is alá kell írniuk, amely arról szól, hogy az adott diák valóban megszabadult az aznapi oktatási időre a telefonjától. A tanítás végeztével mindenki visszakapja a mobilját, emellé pedig még egy űrlapot kell névvel ellátni, ami igazolja, hogy az iskola visszaszolgáltatta a készüléket, és onnantól ismét a diáknál van.
Ahogy a fenti példák is bizonyítják, a különböző oktatási intézmények a maguk módján és maguk tempójában alkalmazkodnak a kormány legújabb rendeletéhez, mellyel megpróbálják „megreformálni” a magyar oktatási rendszert. Az, hogy ez a húzás a kormány által remélt poroszos rendhez és fegyelemhez, vagy csak még több iskolában szorongó diákhoz vezet majd, még kérdéses, de az biztos, hogy a döntéshozók szerint a telefon az egyik legnagyobb mumusa a magyar oktatásnak.
(A fenti fotók mindegyike illusztráció, nem a cikkben említett helyszíneken készültek.)