Civilek és az akkugyárak miatt szenvedő helyiek tiltakoztak a kormány által támogatott akkumulátorünnepen

Több mint tíz civil szervezet szólalt fel az akkumulátoripari szennyezések megfékezése érdekében a Hungarian Battery Week nyitónapján, november hatodikán a Budapesti Hungexpon. Az eseményen a Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület (Miakö) is megjelent, nevükben Nemes Tibor mondott beszédet.

Az akkumulátorüzemek – melyek Magyarországon gombamód szaporodnak és sok ezer milliárd forintnyi közpénzzel támogatottak – régiós konferenciája a Hungarian Battery Week. Az AkkumulátorKÁRosult Települések Igazáért Szövetség (AKÁRTEIS), a Greenpeace Magyarország, az Extinction Rebellion Magyarország (XR) és a Fridays for Future, valamint az akkumulátor-károsult települések lakóinak képviselői is sajtótájékoztatót tartottak az eseményen, hogy felhívják a figyelmet a Nemzeti Akkumulátor Iparági Stratégia megvalósulásának visszásságaira – derült ki a Greenpeace közleményéből.


A zöld- és helyi szervezetek képviselői azt mutatták be, hogy Magyarország erőltetett akkumulátor nagyhatalommá válása miképp sérti a helyi lakosok azon demokratikus jogait, hogy beleszólhassanak az őket érintő beruházásokba, és hogyan veszi el tőlük a lehetőségét annak, hogy tiszta környezetben élhessenek. Ismertették, hogy a hatóságok ellenőrző és szankcionáló tevékenységei mennyire nem képesek betartatni a hazai hatályos előírásokat, megelőzni a baleseteket, szennyezéseket és az üzemek dolgozóinak mérgezéseit, valamint biztonságot nyújtani az üzemek hatásterületén élő több ezer állampolgár számára.

Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag-szakértője elmondta: „Miközben az akkumulátoripar a sikereit ünnepli, elkeserítő, hogy a hazai hatóságok nemcsak, hogy megelőzni nem tudják a szennyezéseket, baleseteket, de a bejelentett szennyezési eseteket sem képesek kivizsgálni. A mai napig nem tudjuk, hogy miképp került NMP a gödi kutakba, és lassan egy éve nem adtak választ a hatóságok arra, hogy hogyan került NMP Gödön a termőföldre kiömlött szennyvízbe. Ahogy arra sem kaptunk választ, hogy miképp működhetett hónapokon keresztül a Samsung gödi akkumulátorgyára a felfüggesztett környezethasználati engedély hiányában, de arra sem, hogy hogyan bocsáthat ki – a Greenpeace szerint a jogszabályokban megengedettnél sokkal több – NMP-t a komáromi SK Innovation akkumulátorgyár.”

Nemes Tibor a Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület nevében elmondta: „Az akkumulátoripari stratégia állatorvosi lova Debrecen, ahol összezsúfolva már számos akkumulátoripari beruházás épül, köztük olyan környezetszennyező és veszélyes gyárak, mint a CATL és az EVE akkumulátorgyára, az EcoPro katódgyára, a Semcorp szeparátorfólia gyára, a CATL akkumulátor-összeszerelő üzeme (amit a megtévesztés miatt először logisztikai csarnoknak építettek), és nem feledkezhetünk meg a BMW akkumulátor-összeszerelő üzeméről sem. Ezek a gyárak felfoghatatlan mennyiségű vizet és energiát fognak használni, amely nem áll rendelkezésre, vagy csak az emberek kárára biztosítható.”

A nyíregyházi Zöld Akciócsoport hangsúlyozta: „Nyíregyháza mindig mezőváros volt, ahol most 944 hektár felvásárolt mezőgazdasági terület várja tárt karokkal a mérgező gyárakat. Nem akarunk Butykatelep helyett akkumulátortelepet, nem akarunk Császárszállás helyett munkásszállást, nem akarunk szabolcsi alma helyett szabolcsi akkumulátort, ÉLETET és élő Tiszát akarunk!”

Mindeközben, magán az eseményen a CATL-akkumulátorgyár is képviseltette magát. A CATL 2022-ben jelentette be, hogy második európai akkumulátorgyárát Magyarországon, Debrecenben építi fel. A beruházás első fázisában létesülő akkumulátorcella-gyár mostanra felépült, jelenleg az épületgépészeti és villamossági szerelések zajlanak. A vállalat hosszú távra kötelezte el magát Magyarország és Debrecen mellett, ezért kulcsfontosságúnak tartja, hogy aktívan részt vegyen a munkaerőképzésében és támogassa az intézményeket az oktatás minden szintjén. A CATL Debrecen 2024 februárjában megállapodást kötött a Debreceni Szakképzési Centrummal duális képzés elindítása céljából, júniusban pedig a Miskolci Egyetemmel is stratégiai együttműködésről egyezett meg, a sor októberben a Debreceni Egyetemmel folytatódott – olvasható a CATL Hungarian Battery Weekkel kapcsolatos közleményében.

Barcsa Lajos
Barcsa Lajos (Fidesz) debreceni alpolgármester (jobbról a második) – Hungarian Battery Week – facebook.com/drbarcsalajos

„A CATL által fejlesztett akkumulátorok és energiatárolók piaci alkalmazását a vállalat intelligens technológiák felhasználásával, valamint új üzleti modellek bevezetésével is segíti, legyen szó személygépkocsik vagy nehéz tehergépkocsik akkumulátorcseréjéről, vagy éppen kiterjedt integrált szupergyors töltőhálózatok kialakításáról” – idézi a közlemény Jason Chent, a CATL európai működésért felelős ügyvezetőjét.

Chen hozzátette, abban is hisz, hogy a CATL megoldásai hozzájárulnak majd ahhoz, hogy megváltozzanak az elektromos járművekről és a zöld közlekedésről alkotott elképzeléseink.

A megosztása fontos!

Kérjük, válasszon előfizetési vagy támogatási lehetőségeink közül!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!