A most átadott hulladékszállító járművek az első darabok Magyarországon, a jövőben 10-et szeretne beszerezni belőlük a DHK. Kósa Lajostól megkérdeztük, hogyan tudja összeegyeztetni a környezetvédelemért és a MotoGP-ért történő kiállást, mire kifejtette: szerinte Hajdúnánáson figyelni fognak a környezetre.
„4 évvel előzzük meg a világot” – jelentette ki Kósa Lajos 4 elektromos kukásautó debreceni átadásán

Polgár Tóth Tamás
Magyarország első elektromos meghajtású kukásautóit adták át március 25-én Debrecenben. A legnagyobb, 26 tonnás járművet a megyeszékhelyen, egy-egy 18 tonna súlyú hulladékszállítót pedig Berettyóújfaluban, Hajdúböszörményben és Hajdúszoboszlón fognak üzembe helyezni. Az átadáson beszédet mondott Papp László (Fidesz), Debrecen polgármestere, Kósa Lajos (Fidesz) országgyűlési képviselő, Kőszegi Dániel, a gépeket gyártó Electromega Kft. ügyvezetője, valamint Varga László, a Debreceni Hulladék Közszolgáltató Nonprofit Kft. (DHK) ügyvezetője, továbbá jelen volt Czeglédi Gyula (független), Hajdúszoboszló, Kiss Attila (Fidesz), Hajdúböszörmény és Muraközi István (Fidesz), Berettyóújfalu polgármestere is.
Papp László a beszédét azzal nyitotta: kukásautó ilyen fogadtatásban még nem részesült – utalva a sajtó nagy számban megjelenő munkatársaira. A polgármester elmondta, a három kisebb jármű azért a fent említett Hajdú-Bihar megyei településekre fog kerülni, mert ezek az önkormányzatok szerződésben állnak a DHK-val. A politikus az előzmények között említette, hogy a városvezetés 2019-ben új környezetpolitikát hirdetett, amelyben a korábbiakhoz képest hangsúlyosabbá vált a környezetvédelem és a fenntarthatóság gondolata. Papp elmondta, a kukásautókat debreceni cég fejlesztette, a tervezésekor a környezettudatosság mellett az üzemeltetési költségek és a hatékonyság is fontos szempont volt. A polgármester kiemelte: a járművek a hagyományos, dieseles gépektől költséghatékonyabban, alacsonyabb zajszint mellett üzemeltethetők. A járműveket 100 százalékban állami támogatásból, az Innovációs és Technológiai Minisztérium által adott 512 millió forintból szerezték be.

Polgár Tóth Tamás
Kósa Lajos arról beszélt, hogy Debrecen a magyarországi autóipar egyik vezető városa, nemcsak a BMW és a nagy beszállítók miatt, hanem azért is, mert Mercedes-buszokat szerelnek itt össze, valamint ezek az elektromos kukásautókban is a debreceni Electromega Kft. fejlesztette többek között a hajtásláncot és a vezérlést. A politikus elmondása szerint a hulladékszállítók környezetbarátabbak, 8 év után válnak gazdaságosabbá a hagyományos társaikhoz képest, miközben az üzemidejük megegyezik. A képviselő szerint a mostani bemutató csak a kezdet, Debrecenben hamarosan egy nagyon komoly elektromos haszongépjárműgyártás indulhat be. „Fejlesztési színvonalát tekintve 4 évvel előzzük meg a világot. Ha ezt ki tudjuk használni, akkor itt nemcsak elektromos kukásautófejlesztés lehet, hanem – egyébként a nagy gyárak által igen gyakran alkalmazott – a belső logisztikát működtető teherautókat is ilyenekkel lehet kiváltani, ami környezetbarát, hatékonyabb, olcsóbb, és ami a legfontosabb: debreceni” – fogalmazott a politikus, majd kijelentette: biztos abban, hogy Debrecen az elektromos járműipar magyarországi fellegvára lesz.

Polgár Tóth Tamás
Kőszegi Dániel, az Electromega Kft. ügyvezetője a tájékoztatón azt mondta, Közép- és Kelet-Európában nincs hasonló gyártmány, de Nyugat-Európában is alacsony azoknak a cégeknek a száma, amelyek ilyen járművet tudnak előállítani. Kiemelte, hogy sokat köszönhetnek a Debreceni Egyetemnek, a hétéves fejlesztést megelőzően 10 évvel ugyanis Bartha István vezetésével az egyetemen egy aszinkron motort fejlesztettek, a projekt tapasztalatait pedig ők is felhasználták. Kőszegi elmondása szerint pályázat útján nyertek el a Nemzetgazdasági Minisztériumtól 350 millió forintot, ebből építhették meg a 4 prototípust (nem a most átadott gépeket), amelyeket Magyarországon és Lengyelországban is teszteltek.
Varga László, a DHK ügyvezetője elmondta: már kipróbálták a kukásautókat, és jó visszajelzéseket kaptak a lakosság és a dolgozóik részéről is, a későbbiekben pedig további 10 ilyen autót szeretnének beszerezni.
A beszédeket követő szalagátvágás után megkérdeztük Kósa Lajost: hogyan lehetne tenni a debreceni közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentéséért, ezen a téren ugyanis egy kukásautó nyilvánvalóan nem hoz majd észrevehető változást. A politikus szerint az jelentene áttörést, ha minden autó elektromos lenne, de ez szerinte ma nem lehetséges.
Megkérdeztük a képviselőtől azt is, hogyan tervezik növelni Debrecen energiatermelésén belül a megújulók arányát, hiszen az elektromos járművek környezeti terhelése nagyban függ a villamosenergia előállítási módjától. „Debrecen nem állít elő villamosenergiát, leszámítva azt a minimális napelemet, amely itt-ott található a városban. Sem erőművünk nincsen, sem olyan megújuló energiaforrásunk, amelyre lehetne támaszkodni” – fogalmazott a politikus. (Tudomásunk szerint van a városnak villamos áramot is előállító erőműve.
Debrecen 2020-ban elfogadott fejlesztési tervének előterjesztése a napenergia mellett említi a geotermikus energiát is, mint lehetséges megújuló erőforrást.) Kósa ehhez még hozzátette, hogy az atomerőművek fejlesztésében látja a megoldást, Paks II. pedig már épül.
Az elmúlt napokban a politikus közösségi oldalán számos bejegyzés jelent meg a Future of Debrecen projekttel és a MotoGP-vel kapcsolatban. Kíváncsiak voltunk ezért arra is, hogyan tudja Kósa összeegyeztetni a környezetvédelemért és a MotoGP-beruházásért való kiállást. A válaszában arról beszélt, a MotoGP egy idegenforgalmi- és sportattrakció, a világ egyik legnézettebb sporteseménye. Szerinte figyelnek majd a környezetre, továbbá megemlítette, hogy a hajdúnánási pályán lesznek „E-GP” futamok is (minden bizonnyal a MotoE versenysorozatra gondolt), amelyen elektromos motorkerékpárok versenyeznek majd. Kósa szerint könnyen lehet, hogy a jövőben már inkább az elektromos motorkerékpárok versenyét láthatjuk, a spanyol Dorna Sports jogtulajdonossal kötött szerződésben erre is gondoltak.
(Videó: Budai Péter)
CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!