A közérdekű adatigénylés olyan eszköz, aminek a segítségével egy hétköznapi halandó is betekintést nyerhet az önkormányzatok vagy más, állami, közhasznú szervezetek munkájába, költségvetésébe. Nagyon fontos eleme lehet a hatalom ellenőrzésének akkor, amikor Magyarországon a hatalommal rendelkezők egyre kevésbé segítik az állampolgárokat a tájékozódásukban, sőt gyakorta személyes sértésnek veszik az érdeklődő állampolgár kérdéseit. Pedig ehhez, a közügyekhez, a közpénzek elköltésének ellenőrzéséhez mindenkinek joga van – lenne.
Így titkolják előlünk a közadatokat a hivatalok – Konkrét esetek!
A gyepmesteri telepekkel kapcsolatban nemrég publikált cikksorozatunk gerincét adták a szerkesztőségünk által tömegével benyújtott közérdekű adatigénylések. Önkormányzatok, kormányhivatalok, közhasznú egyesületek álltak érdeklődésünk középpontjában. Kíváncsiak voltunk nemcsak a rideg és száraz számadatokra, de az adminisztráció alaposságára, részletességére is.
Nemcsak az eredmények voltak megdöbbentőek, de a hatóságok részéről tapasztalt hozzáállás is. Az alaposság jegyében egy Excel táblázatban vezettünk mindent pontosan az adatigénylésekről, telefonszámokkal, dátumokkal, reakciókkal együtt.
És akkor most lássuk a legérdekesebb eseteket!
Szándékosság és titoktartás – akár egy bűnügyi regény címe is lehetne
Bojt község önkormányzatához a KiMitTud Átlátszó weboldalon keresztül adtuk be kérdéseinket még augusztus 30-án, viszont válasz nem érkezett. Október 18-án sikerült telefonon elérni az önkormányzatot. Legnagyobb megdöbbenésünkre az ügyintéző hölgy hezitálás nélkül beismerte, hogy szándékosan hagyta figyelmen kívül az adatigénylésünket. Tetézte ezt rögtön azzal a kérdésével, hogy válaszoljanak-e.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tiszavasvári önkormányzata titoktartási nyilatkozatra hivatkozva nem adta ki annak a nevét, aki 2017 óta ellátja a gyepmesteri feladatokat a város területén, és azt sem tudhattuk meg, hogy a város büdzséjéből (közpénzekből!) mennyit fordítanak erre a feladatra. A polgármesteri hivatal munkatársainak figyelmét többször felhívtuk arra, hogy mivel az önkormányzatok által finanszírozott gyepmesteri szolgáltatások közpénzekből történnek, azok minden eleme közadat, de nemcsak a kért információkat nem kaptuk meg, hanem válaszra sem méltattak minket.
Váncsod község lakosainak száma alig lépi túl az ezer főt. Az önkormányzat dolgozóival augusztus 30. és november 14. között összesen 8 alkalommal beszéltünk, és szinte egyik alkalommal sem tudták, kinél van az adatigénylés, vagy egyáltalán miről is van szó. Végül mindössze azt az információt küldték el, hogy melyik gyepmesteri teleppel áll szerződésben az önkormányzat. A szerződések másolatai, számlakivonatok, de a befogott kutyák jegyzőkönyvei sem érkeztek meg azóta sem, hiába jeleztem nekik, hogy az adatigénylésre adott válaszuk messze nem teljes.
Berekböszörmény önkormányzatának telefonszámát szintén többször kellett tárcsázni, mire sikerült részleges információkhoz jutni. Érvként szolgált az alakuló üléssel kapcsolatos teendők ellátása, vagy a kóbor kutyák befogásának kényes mivolta.
Gyanakvás, illetékesség (illetéktelenség)
Esetünkben nemcsak az önkormányzatok, de néhol a kormányhivatalok is érdekesen álltak hivatalos teendőjük elvégzéséhez. Például a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatalnál hetekig keresték az elküldött e-mailt, telefonon vagy nem lehetett őket elérni, vagy kapcsolgattak ide-oda, de végül többnyire azt a választ kaptuk, hogy nem a telefon végén lévő az illetékes. Az utolsó próbálkozások egyikén sikerült az ügyintéző hölggyel kideríteni azt, hogy a hivatalos oldal mely eldugott szegletében található a sajtófőnök közvetlen telefonszáma. A hölgy is elismerte, hogy valóban nem könnyű ezt a telefonszámot megtalálni, ő is csak azért tudja, mert nyilván ott dolgozik, és sokat használja az oldalt. A furcsaságok sora itt nem ért véget, hiszen a sajótfőnököt nem lehetett elérni telefonon még így sem, a kormánymegbízotti kabinet főnöke viszont kérdőre vont: Debrecenből miért érdeklődünk a tiszabői kutyatámadások iránt?!
Ugye a szomszéd kertje mindig zöldebb alapon a Dunántúl is mindig jobbnak tűnik a keleti régió lakói számára, ám a közérdekű adatigényléssel kapcsolatos fejetlenség ott is megtalálható. Gencsapáti ebrendészeti telepéről szintén nem volt egyszerű adatokat szerezni. Az adatigénylést még augusztus 3-án küldtük el a település önkormányzatának, ám csak október 24-én érkezett meg a válasz a Vas Megyei Kormányhivataltól, mert mint kiderült, ők az illetékesek, akik tárolják kérdéseinkre a válaszokat. Ebben az esetben sem állt meg az egyeztetés egy telefonhívásnál.
A prímet Egyek Nagyközség Önkormányzata vitte: megakadályozandó a tájékozódásunkat, pénzt és titoktartási nyilatkozatot kértek közérdekű adatokért, amikhez végül emiatt nem sikerült közvetlen tőlük hozzájutni.
Becsületes adatszolgáltatók
Akadtak olyan önkormányzatok is, amelyek határidőn belül küldték el nekünk a kért adatokat (Kenderes, Pocsaj, Sáránd). A Debreceni Közterület Felügyelet munkatársai igaz meghosszabbították a határidőt 15 nappal, de később az ügyintéző hölgy telefonon is meg akart bizonyosodni arról, hogy minden dokumentum megérkezett-e hozzánk.
Összességében elmondható, hogy a legtöbb helyen a törvényben előírt 15 napos határidőn túl teljesítették az adatigényléseket, több esetben csak részlegesen megküldve a kért információkat. Az adatok pótlásának kérésére már nem kaptunk válaszokat. Így történik a közpénzek felhasználása hiányos dokumentációval. A köz ne üsse az orrát abba, mire használják a pénzét! A köz törődjön bele a hatalmon lévők döntéseibe, és ne érdeklődjön! Számos helyről ezt kaptuk egyértelmű üzenetként. De nem maradtunk adósak a válaszüzenetekkel.